Jag körde på två stolpar enligt ritning!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Jag har sett en rätt spännande konstruktion, som helt saknar pelare på ena sidan. Alltså en vägg på ena sidan, inget på andra sidan.

Den var utförd med en rätt kraftig stålbalk som gick ifrån marknivå på väggsidan, kröker vid taket så att den bildar EN takstol, över till andra sidan. Slutar där i luften.

Sedan hade de monterat klenare balkar på tvären över den enda "takstolen" som fungerar som bärläkt för betongpannor., jag tror att dessa "bärläkt" var sammanfogade med varandra med klenare profiler med visst avstånd.

Det måste ju bli rätt häftiga böjande laster på balken som går ned i marken, vet inte om där bara är en betongklump, eller om balken ev. böjer av under mark så att den går under hela plattan.

Slutresultatet ser ut som vilken vanlig carport som helst. Träpanel på väggen, vindskivor i trä, betongpannor på taket osv. Bara att det ser ut att sväva i luften.

Det finns två sådana carportar vid ett parhus i Bromsten i Stockholm. Det hela byggdes för ca 20 år sedan, även parhuset byggdes i en (för mig) ovanlig teknik. Hela husets bärande stomme är byggd av plåtreglar. Såg ut som vanliga plåtreglar när huset byggdes, åkte förbi dagligen, och var nyfiken. Om jag minns rätt så är även takstolarna utförda av plåtreglar. Nu är det ju möjligt att det som såg ut som vanliga innerväggsplåtreglar, var någonting kraftigare.
 
Så ska jag bygga nästa gång! :D
 
ullberg
H hempularen skrev:
Det finns två sådana carportar vid ett parhus i Bromsten i Stockholm. Det hela byggdes för ca 20 år sedan, även parhuset byggdes i en (för mig) ovanlig teknik.
Har du en ung. plats var i Bromsten? vore kul att åka förbi och kolla då jag så småningom (säkert ett par år frammåt) kommer bygga om min carport och vill gärna ha det så "luftigt" som möjligt...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.