S
Vi har upptäckt en fuktskada i fasaden, som vi skulle vilja åtgärda omgående.
Vi funderar dock på hur vi skall ta det hela.
Storlek 137kvm boyta + vind och liten källardel.
Vi har tidigare haft planer på att först byta taket och samtidigt göra längre utstick,
detta för att huset inte bara skall kännas högt samt att vi också tänkt oss att byta fasad i framtiden gärna då i annan färg samt liggande panel, i samband med detta skall huset givetvis tilläggsisoleras.

Nu har vi dock upptäck att en relativt stor del av fasaden behöver omgående renovering, dvs den ovanför utbyggnaden till vänster på första fotot.
Panelen är helt murken, vet dock inte hur det ser ut bakom, då jag inte velat ta bort något pga det underbara svenska sommaren.
Frågan är bara hur tycker ni vi skall gå till väga?
Byta panelen där tillfälligt. för att sen ta tag i resten.
Eller bör man be om offerter för tak och fasad samtidigt (Dyrt) och därefter skicka in en bygglovsansökan?



2015-05-27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CameraZOOM-20150606120443482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CameraZOOM-20150606120450440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CameraZOOM-20150606120519153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så planen är att byta tak + fasad + isolera inom ett par år?
Jag skulle bytt det som var trasigt, och sedan se till att ta allting på samma gång.

Mitt resonemang bygger på att om man ändå ska ha dit ställning och byggubbar, samt att ockupera både tomt och liv under en period, så är det lika bra att ta så mycket som möjligt på en gång. Att däremot byta några meter fasad klarar ni av på en helg. Ifall det skulle finnas fler skador bakom fasaden tycker jag det skulle vara skönt att inte behöva bromsa upp hela fasadbytet på grund av de reparationerna, utan kunna fixa det i lugn och ro.
 
Vaddå bygglov? För fasadbyte?
 
Jag skulle byta det som är dåligt nu.
Se till att få dropplåtarna rätt sedan också, nu ser det ut som om fasadbrädorna står på plåtarna vilket gör att de suger vatten.
 
S
PatrikJo skrev:
Så planen är att byta tak + fasad + isolera inom ett par år?
Jag skulle bytt det som var trasigt, och sedan se till att ta allting på samma gång.

Mitt resonemang bygger på att om man ändå ska ha dit ställning och byggubbar, samt att ockupera både tomt och liv under en period, så är det lika bra att ta så mycket som möjligt på en gång. Att däremot byta några meter fasad klarar ni av på en helg. Ifall det skulle finnas fler skador bakom fasaden tycker jag det skulle vara skönt att inte behöva bromsa upp hela fasadbytet på grund av de reparationerna, utan kunna fixa det i lugn och ro.
Stämmer att inom några år är planen att byta tak, fasad och isolera denna.
Låter som ett sunt alternativ och dessutom inte helt förödande att ta det som behövs nu, och ta resten när sambon är tillbaka i jobb igen efter mamma-ledigheten.

Vaddå bygglov? För fasadbyte?
För att om vi ändrar kulör samt från lockpanel till liggande ändrar väl detta utseendet. Därav är väl ett bygglov ett krav?

Jag skulle byta det som är dåligt nu.
Se till att få dropplåtarna rätt sedan också, nu ser det ut som om fasadbrädorna står på plåtarna vilket gör att de suger vatten.
Håller helt med på det, Dessutom ser plåtarna ut att inte luta utåt mot teglet som dom borde, skall ta av lockläkten och flytta upp dropplåten.

Borde jag riva bort snarast och sätta över en plast för att låta det torka ut eller ta detta först när material som isolering, panel, lockläckt samt färg finns hemma?
 
S
Jag rev bort ytterpanelen för att se vad som fanns bakom, det var ingen vidare syn.
Det visar sig att dropplåtarna från fönstren också haft lite väl dålig lutning och vattnet har runnit ned i hörnen av fönstret.
Där det blivit väl gosigt åt brädorna.
Söker nu lite assistans i hur jag skall göra.
Har ni några tips?

Det är för närvarande torrt, men gissar att något behöver göras snarast.
Hur skulle ni rekommendera mig att gå vidare?

CameraZOOM-20150615183753925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CameraZOOM-20150615183742608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CameraZOOM-20150615183727997.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.