Hej!

Jag har köpt ett hus där det bytts ut fönster på övervåning för ca 5-6 och jag vill sätta in likvärdiga fönster på resterande plan och när man då ringer kommunen får man ganska otydliga svar med att man ska skicka in bilder och dylikt.

Förstår inte riktigt vitsen med att skicka in bilder på att få ändra till något som redan är godkänt, låter inte det helt som bortkastad tid att vänta på det, vad ska de hänvisa till att man gjort för fel när man tar samma fönster som redan sitter på plats sedan 6 år tillbaka?

Sedan undrar jag om man ska måla om fasaden och låt säga att man har idag en del som är i vitt och en i ljusblått kan jag då måla om i helvitt utan att det blir något ramaskri över det?

Detta gäller Sthlm...

Tycker bara det verkar sjukt irriterande att vänta på besked som man borde kunnat få ett snabbt svar på när man vill göra så mycket saker på den tid man har.

/Rickard
 
Åsa Lund
Det handlar om bygglovsfrågor och regler för detsamma.

Kulörförändring på fasad i detaljplanelagt område = bygglov.
Fönsterbyte till annan typ än befintlig likaså.

Åtgärder som söks tillstånd för i bygglov ska påbörjas inom två år och vara slutförda inom fem år.
 
Jo men den befintliga är ju delvis redan utbytt? Om jag då exakt sätter dit samma fönster som på min övervåning, då ser inte jag vad de kan hävda sin rätt i eftersom jag håller mig till det jag redan har.
 
Tycker du ska ta med dig en bild på huset och prata med någon där när de har expeditionstid. Så gjorde jag när vi ville bygga takkupor och en terrass. Behövde inte bygglov, utan fick ok muntligt på stående fot.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.