Hej,

Bor i en villa som är byggt på 60-talet. Huset värms upp via direktel.

Varmvattenberedaren är från när huset byggdes och jag funderar på om det är så att det vore värt att byta ut den mot en nyare. Jag tänker mig att en nyare beredare är bättre isolerad och därmed energisnålare.

Vad tror ni, är det värt att byta beredaren?
Bifogar bild på befintlig beredare.

• Gammal varmvattenberedare i en källare med träpanel och informationsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där var en stilig varmvattenberedare!
Spontant: Om den är i bra skick och förväntas hålla ett par år till - klä in den med lite isolering på utsidan? Borde vara snabbt + billigt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B byggobil skrev:
Hej,

Bor i en villa som är byggt på 60-talet. Huset värms upp via direktel.

Varmvattenberedaren är från när huset byggdes och jag funderar på om det är så att det vore värt att byta ut den mot en nyare. Jag tänker mig att en nyare beredare är bättre isolerad och därmed energisnålare.

Vad tror ni, är det värt att byta beredaren?
Bifogar bild på befintlig beredare.
Jag är tveksam till att just Varmvattenberedaren skulle vara värt pengarna att lägga ut på att byta om det bara är spillvärme kostnaden.
Då tjänar de nog aldrig in pengarna.

Om du har vattenburen värme så tjänar du däremot massor på att byta till bergvärmepump eller luft/vatten-värmepump
Även en luft/luft-värmepump sänker era kostnader

S christoffer09 skrev:
Det där var en stilig varmvattenberedare!
Spontant: Om den är i bra skick och förväntas hålla ett par år till - klä in den med lite isolering på utsidan? Borde vara snabbt + billigt.
Ja, den är stilig! Hela installationen är orörd sedan huset byggdes och rördragning och isolering av rören är snyggt gjorda. Egentligen vill jag ogärna röra något av det.

M MrDizzy skrev:
Jag är tveksam till att just Varmvattenberedaren skulle vara värt pengarna att lägga ut på att byta om det bara är spillvärme kostnaden.
Då tjänar de nog aldrig in pengarna.

Om du har vattenburen värme så tjänar du däremot massor på att byta till bergvärmepump eller luft/vatten-värmepump
Även en luft/luft-värmepump sänker era kostnader
Tack för svar. Ja det är väl tveksamt.
Anledningen till att jag funderart på det här är att jag jämfört min förbrukningen med en annat hus som också har direktverkande el och det huset har cirka 3000 kWh lägre förbrukning per år.
Husen är lika stora och och ungefär lika gamla. Lika stora familjer i båda.
Jag har en uft/luft-värmepump medans det andra huset inte har det.

Den VVB är nog säkert på 500 liter och ni blir aldrig utan VV , innanför panelen är det nog glasull som isolering.
kan ta lite längre tid för att värma på vid större uttag VV och lite förluster från den kommer huset tillgodo. Det är tjock gods i den och klarar säkert en hel del år till. Vikt på en sådan ca 200 kg

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
B byggobil skrev:
Tack för svar. Ja det är väl tveksamt.
Anledningen till att jag funderart på det här är att jag jämfört min förbrukningen med en annat hus som också har direktverkande el och det huset har cirka 3000 kWh lägre förbrukning per år.
Husen är lika stora och och ungefär lika gamla. Lika stora familjer i båda.
Jag har en uft/luft-värmepump medans det andra huset inte har det.
Mjo men det kan förklaras med mycket varmvatten som används samt antal TV & datorer som finns.
En 10min dush längre drar ca 3kWh mer ...
Och har man massor av varmvatten är det lätt att vara längre i dushen / ta fler bad etc. Man behöver ju liksom inte tänka på hur mycket man använder.
Jmfr med att bara ha en 70L VVB ... kappt en 15min dush sen är det slut .... ska två duscha ... då måste man dela på de 15min coh tänka på hur länge man duschar.
Lika så en ny diskmaskin kan dra 1kWh mindre / disk än en gammal. (min gammla drar som stryk... drygt 2kWh/disk uppmätt!)

Sen är det ju så att spillvärmen från din stora VVB värmer ju upp rummet som den står i som i sin tur värmer väggar / tak mot resten av huset som då inte behöver värma de bitarna.
Summa: Ytterst tveksamt att det lönar sig att byta VVB om den inte gått sönder eller man behöver en större.

• Gilla
byggobil
  • Laddar…
B
Varför inte bara mäts upp hur mycket el som förbrukas i den? Tar man över en helg när ingen är hemma så blir det ju i praktiken tomgångsförlusten du mäter, och det är ju bara den du sparar på om du byter mot en modernare. Om du inte skaffar vp så klart...

Nej jag tror inte heller det lönar sig att byta.

• Gilla
byggobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.