Hejsan
Blev en olycka med ett sängbord här så ena skivan på sidan sprack. Tveksamt om det öht går att laga. Först tänker jag om det finns nån korrekt benämning på en sån del, sidobräda? Sidoskiva?

Ikea säljer ju lösa bänkskivor och skåpluckor, tänker om det kan finnas motsvarande där?

Borde annars gå att köpa en träskiva själv, eller? Svåra blir ju få till skåran till vänster (plats för plywood-skiva).
 
  • Sprucken träskiva från sängbord med tydliga skador och nedstickande tappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken träskiva på ett sängbord med synlig skåra för plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte riktigt vad ett sängbord är, men om det är något skåpliknande är det kanske enklare att försöka laga den skadade skivan istället för att försöka kopiera alla fästen och hål. Limma på en plywood på insidan och förstärka med ett gäng korta skruvar kanske. Det borde funka även om möbeln är av spånskiva.
 
Med tanke på hur sprickan är ser det ut som att det kan vara i trä rakt igenom.
I så fall går det rätt "lätt" att laga det där.
Öppna springan så mycket du kan och fyll den med trälim.
Sätt sedan ett par tvingar och tryck ihop det.
När det väl har torkat är det i skick som nytt.
 
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Med tanke på hur sprickan är ser det ut som att det kan vara i trä rakt igenom.
I så fall går det rätt "lätt" att laga det där.
Öppna springan så mycket du kan och fyll den med trälim.
Sätt sedan ett par tvingar och tryck ihop det.
När det väl har torkat är det i skick som nytt.
Js det är nog ingen spånskiva iaf. Önskar man visste vad för typ av trä det var dock.
 
L lelleputt skrev:
Önskar man visste vad för typ av trä det var dock.
Spelar det någon större roll? Jag säger som @Dowser4711 , borde vara lätt att limma och få i det närmaste osynligt. (y)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon större roll? Jag säger som @Dowser4711 , borde vara lätt att limma och få i det närmaste osynligt. (y)
Helt sant, ska skarva fram lite lim och prova. Men tvingar som täcker 35 cm är nog lite sämre med. Antar det ska spännas från sidorna, inte ovanpå?
 
L lelleputt skrev:
Antar det ska spännas från sidorna, inte ovanpå?
Jag skulle göra både och. Fyra bitar vanlig 2"3 regel (eller annan lämplig "brädbit") uppe och nere på vardera sidan med vanliga "små" tvingar så att skivan hålls plan. Kanske tre "bilspännband" "runt" luckan som drar ihop sprickan. Hoppas det går att fatta!
 
Patrik440
Hep Hep skrev:
Jag vet inte riktigt vad ett sängbord är,.
Nattduksbord brukar jag säga.

Själv så har jag ett gammalt telefonbord med sits bredvid sängen.

:)
/Patrik
 
Håller helt med @Alfredo, tvinga åt båda håll.
Det "viktiga" är att du tvingar från sidorna, så att du får ihop sprickan så mycket som möjligt.
Men, när man ger rejält med kraft från sidorna i en bräda som är spräckt finns ju risken att den böjer sig, därför är det bra om du kan tvinga åt båda håll.

En annan lösning om du inte har lämpliga tvingar är att förborra och försänka ett eller två hål från änden. Baserat på spåret för skivan antar jag att det inte är en synlig sida?
Därefter gör du precis som nämnts tidigare, öppna upp, fyll med lim och sedan skruvar du i en eller två skruvar. Dels ger de ju viss ökad stadga, men framförallt blir de inbyggda tvingar. :)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En annan lösning om du inte har lämpliga tvingar
Fast har du inte lämpliga tvingar för "stödreglarna" skaffar du fyra "normala" tvingar för det behövs alltid och vanliga spännband funkar ofta rätt OK som fattigmans limknekt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Håller helt med @Alfredo, tvinga åt båda håll.
Det "viktiga" är att du tvingar från sidorna, så att du får ihop sprickan så mycket som möjligt.
Men, när man ger rejält med kraft från sidorna i en bräda som är spräckt finns ju risken att den böjer sig, därför är det bra om du kan tvinga åt båda håll.

En annan lösning om du inte har lämpliga tvingar är att förborra och försänka ett eller två hål från änden. Baserat på spåret för skivan antar jag att det inte är en synlig sida?
Därefter gör du precis som nämnts tidigare, öppna upp, fyll med lim och sedan skruvar du i en eller två skruvar. Dels ger de ju viss ökad stadga, men framförallt blir de inbyggda tvingar. :)
Tyvärr är sprickan genomgående, men var en bra lösning om inte annat.
 
Jag får göra ett försök inom kort, måste se om jag kan få tag på lite grejor först haha. Men väldigt tacksam för era förslag.

Nu ör det ju ingen funktionshindrade spricka, mer en estetisk.

Jag återkommer med rapport på eländet.

Kom ju på att den är vit målad på utsidan, kanske kan dölja om det blir helt tokigt...
 
Om du inte har tillräckligt långa tvingar hade jag skruvat på plankor på en skiva o sen skjutit in kilar för att skapa tryck. Kilarna ska sitta på motsatta sidan mot sprickan så du får tryck över hela ytan (kilarna skapar lokalt tryck men på motstående sida är det ok). Du behöver fortfarande tvingar i höjdled, gärna med (tejpad) planka mellan tving o skivan du ska laga för jämnt tryck.

Enkel skiss. Svart e skruvade plankor, orange e kilar, grön är planka ovanpå sprickan, svart e tvingar i höjdled.

Enkel skiss som illustrerar reparationsmetod för sprucken skiva med plankor, kilar och tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Tyvärr är sprickan genomgående, men var en bra lösning om inte annat.
Ja, sprickan är genomgående, det jag menade var att änden till höger på bilden verkar vara baksidan och ej synlig. Dvs om du förborrar två hål likt detta:
Träskiva med genomgående spricka och markerade förborrningspunkter för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan limmar och skruvar så får du både en förstärkning och "inbyggd tving". Det kommer inte synas på sidorna av skivan.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, sprickan är genomgående, det jag menade var att änden till höger på bilden verkar vara baksidan och ej synlig. Dvs om du förborrar två hål likt detta:
[bild]
Och sedan limmar och skruvar så får du både en förstärkning och "inbyggd tving". Det kommer inte synas på sidorna av skivan.
Jajaha, du menade så. Det var en strålande idé. Är lite osäker hur tjockt träet är där skåran är dock, så det inte spricker där istället tänker jag. Skivan i sig är 18 mm, skåran ca 5 mm djup. Har man typ 8-10 mm spelrum. Gångbart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.