Hej,

Jag har en koaxialkabel nedgrävd på gården som både har små skador men också ett helt kabelbrott. Jag tänkte byta ut den del av kabeln som är skadade istället för att gräva fram och byta ut hela kabeln, då det senare skulle innebära mer grävning och dessutom att jag måste ringa hit någon från företaget som har nycklar till kopplingskåpet där ena änden av kabeln är inkopplad.

Tänker jag rätt att det bara borde vara att köpa en koaxialkabel för utomhusbruk, kontaktera med två stycken F-kontakter https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/antennkontakter/f-kontakt-2-st-2000048378 och sedan skarva med https://www.biltema.se/kontor---teknik/bild/antenner/antennkontakter/f-kontakt-skarv-1-st-2000048374 och till sist vulktejp runt skarven för att den ska bli vattentät?

Finns också t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...radio/hf-tatt-skarvdon-for-antennkabel-p37070 men jag vet inte om vulktejp fungerar lika bra runt en sådan?

Kommer skarven orsaka någon förändring i dämpning, eller är det så lite att det inte har någon betydelse?
 
En skarv brukar ge 3dB dämpning.
 
C
S snikanor skrev:
kontaktera med två stycken F-kontakter [länk]
Se upp med sådana twist-on-kontakter, de är rätt dåliga. I synnerhet om det är en skarv som är svår att komma åt och Biltema är väl inte heller kända för att nödvändigtvis sälja saker av högsta kvalitet.

De bästa F-kontaktdonen är av s.k. kompressionstyp. Tyvärr ligger de i en liten annan prisklass och kräver verktyg för att montera, men t.ex. på amazon hittar du ett komplett kit för några hundralappar:
https://www.amazon.se/Cabelcon-fickverktyg-kompressionstång-kabelskalare-komprimering/dp/B07BF9L7XP?th=1
Notera att du måste ha koll på kabeldimensionen. Också att de även finns i vattentätt utförande.
 
Redigerat:
M merbanan skrev:
En skarv brukar ge 3dB dämpning.
Det var en väldigt dålig skarv. 0,5dB dämpning är mer normalt.
I en splitter som delar upp signalen från en till två kablar fås 3,5dB dämpning. 3dB är en halvering pga uppdelningen i 2 kablar och ytterligare 0,5dB pga kontakter komponenter mm.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
En skarv brukar ge 3dB dämpning.
Nej
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Den HF-täta skarven hade jag undvikit. Den känns tafflig. Skruv för mittledaren. Skärmen kläms bara fast.
Närbild av en HF-tät koaxialkabelskarv med en skruv för mittpartiet och klämd skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med F-kontakter och skarvhylsa blir dämpningen försumbar.

Har man svårt att välja mellan vulktejp och krympslang med lim så ta en skarvbox.
https://www.kjell.com/se/produkter/...om/kabelskarv/kabelskarv-med-gel-liten-p67443
Men jag tror f-skarven blir för lång för den lilla boxen.



zz
 
S snikanor skrev:
Hej,

Jag har en koaxialkabel nedgrävd på gården som både har små skador men också ett helt kabelbrott. Jag tänkte byta ut den del av kabeln som är skadade istället för att gräva fram och byta ut hela kabeln, då det senare skulle innebära mer grävning och dessutom att jag måste ringa hit någon från företaget som har nycklar till kopplingskåpet där ena änden av kabeln är inkopplad.

Tänker jag rätt att det bara borde vara att köpa en koaxialkabel för utomhusbruk, kontaktera med två stycken F-kontakter [länk] och sedan skarva med [länk] och till sist vulktejp runt skarven för att den ska bli vattentät?

Finns också t.ex. [länk] men jag vet inte om vulktejp fungerar lika bra runt en sådan?

Kommer skarven orsaka någon förändring i dämpning, eller är det så lite att det inte har någon betydelse?
Det fungerar utmärkt att skarva med F-kontakter, gäller bara att få tag i rätt don för kabeln i fråga. Vanlig dimension är 1.0/4.8 vilket är innerledarens respektive skärmens diametrar. Jag har själv skarvat och vulktejpat koaxer utomhus när jag pysslade med paraboler en gång i tiden. Höll i åratal. Dämpningen är närapå försumbar.

Idag skulle jag nog använda krympslang med limmande insida.
 
Är det din kabel med anledning av att du inte kommer in i skåpet den kommer ifrån?

Eftersom det är markförlagd kabel så ställer det stora krav på täthet, jag hade kört med krympslang med lim.

Till vad används koaxialkabeln?
Kabel-tv? Bredband via coax?
Är det bredband så ställer det högre krav på att skarvningen utförs rätt eftersom det är andra frekvenser än för vanlig kabel-tv.
Vid felaktigt utförande så kan det bli störningar för grannar.

Jag hade inte använt twist-on på markförlagd kabel utan bara krimp.

Det gäller att välja rätt storlek på F-kontakterna samt använda bra kvalité.
 
Tack för alla svar. Kommer köra på vanliga F-kontakter då jag vill få det klart idag. Skulle det sluta fungera i framtiden så vet jag ju i varje fall var någonstans skarven är så då blir det mindre att gräva :)

Jag har aldrig använt krympslang tidigare, förutom ett misslyckat försök när jag bara hade en vanlig tändare för att krympa slangen. Hur räknar jag ut vilken diameter på krympslangen jag ska använda? Yttermått på kabeln är 7mm, sen några mm extra med F-kontakten, så säg 10mm. Krympslangen som jag tittar på nu har 50% krympförmåga. Så en slang med diameter 13mm borde bli bra?

Fast sen skulle jag ju dessutom behöva köpa en varmluftpistol, eller annat verktyg för att krympa den. Kändes då lite enklare med vulktejp...
 
För att krympa krympslang så behövs ingen varmluftspistol, det fungerar med hårtorken, stearinljus, tändare, gasbrännare, lödkolv, etc.
 
  • Gilla
snikanor och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det din kabel med anledning av att du inte kommer in i skåpet den kommer ifrån?

Eftersom det är markförlagd kabel så ställer det stora krav på täthet, jag hade kört med krympslang med lim.

Till vad används koaxialkabeln?
Kabel-TV.

I skåpet kommer inkommande signal från föregående skåp in, en förstärkare, utgående signal till 4 eller 6 hus, samt en utgående signal till nästa skåp. Enligt föreningen så "äger <lokalt el-bolag> utrustningen fram till skåpen", föreningen ansvarar för förstärkaren i skåpen och hushållen själva ansvarar för kabel mellan skåp/förstärkare och hus.

Lite oklart varför det inte är föreningen som har nyckel till skåpen. Men, jag orkar inte lägga tid och ev. pengar på att reda ut allting och ev. ta hit det lokala el-bolaget för att öppna skåpet osv.
 
Ytterligare en fråga: efter att jag har skarvat på den nya kabeln utomhus, innan jag drar den genom husväggen, skulle jag kunna testa kabeln genom att kontaktera andra änden och sedan koppla in den direkt i TVn? Det skulle alltså bara bli förstärkare -> kabel -> TV, utan några vägguttag, osv.

Det jag tänkte på var att då blir det ju inga vägguttag och slutmotstånd inblandade, men slutmotståndet är väl bara där för att sluta kretsen i sista vägguttaget (då uttagen både har ingång och utgång)?
 
Eftersom det är kabel-tv så lär det vara minst 10dB dämpning i uttaget. Att då koppla det direkt till en tv/box kan fungera men det kan även bli kass bild pga för hög signal.

Har ni flera uttag i serie så kan första uttaget ha över 20dB i dämpning.

Slutmotståndet är till för att bl.a. dämpa reflektioner i nätet, https://docs.televes.com/web/bra-att-veta/Bra-att-veta-om-slutmotstund.pdf
 
Aha. Kan det skada TVn om jag kopplar in kabeln utan att gå via uttaget, eller är det bara ev. dålig bild som jag kan få?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.