Hej, har köpt ett gäng ledlysrör som jag skall byta i garaget. T8. Dom går ju att koppla med och utan drossel men har tänkt att klippa bort drosseln för den tillför ju inget längre men behövs kondensatorn? Tänker lite. Om dom nya rören har cos fi 1 hur blir det då om man har kondensatorn inkopplad? Kan det bli mer än cos fi 1 och vad händer då isf?

Har köpt CorePro LEDtube EM/ Mains T8
Edit: Ser att dom har en effektfaktor på 0,9 men frågan kvarstår ändå. Kan den bli mer än 1 och vad händer då?
 

Bästa svaret

Om du ändå tar bort drosseln så passa på att ta bort kondensatorn också. Då har du två onödiga felkällor ur spel.

Det händer inget om du har kondingen kvar eller om den är för stor det blir bara lite mer reaktiv ström i onödan precis som drosseln utan kompensering fast fasvinkeln åt andra hållet.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du ändå tar bort drosseln så passa på att ta bort kondensatorn också. Då har du två onödiga felkällor ur spel.

Det händer inget om du har kondingen kvar eller om den är för stor det blir bara lite mer reaktiv ström i onödan precis som drosseln utan kompensering fast fasvinkeln åt andra hållet.
Ok tack.
Vet du vad en t8 lysrörsarmatur har för effektfaktor utan kondensator?
 
Du kan nog tänka dig i häradet 0.5 där.

Ja nu ser jag att Mikael lagt in mer omfattande svar under tiden prinskorvarna skrev.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har jag mätt lite på två olika armaturer, och presenterar resultaten
[länk]
imponerande att man kan få ett sånt svar. Trodde inte att det var SÅ dåligt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.