Hejsan, bor i en lägenhet med en fas. Skulle behöva byta till 3 fas för att spisen mår bättre då med tanke på begränsade till 16 amper.

Här ser vi strömmen dragen ner ifrån på bilden. Jag använder den längst till höger. Jag antar att de två andra till vänster är olika faser. Fas 2 och 3. Spänningen mellan fas 2 och 3 är 400V. Skulle jag inte kunna utan större kostander göra så att jag har 3 fas system istället för 1 fas?
 
  • Elcentral med öppen säkerhetsbrytare och synliga anslutna kablar mot träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste först fråga hyresvärd/förening om du får. Sedan måste du ha en ny elmätare samt troligen en ny elcentral och för att fixa det måste en auktoriserad elinstallatör anlitas, bla. måste den auktoriserade göra anmälan till nätägaren, det kan inte en privatpeson göra
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du måste först fråga hyresvärd/förening om du får. Sedan måste du ha en ny elmätare samt troligen en ny elcentral och för att fixa det måste en auktoriserad elinstallatör anlitas, bla. måste den auktoriserade göra anmälan till nätägaren, det kan inte en privatpeson göra
Jag förstår det byråkratiska, men det praktiska. Är det inte 3 faser som syns på bilden?
 
Det är mycket troligt trefas som matar lägenheten, men då sitter säkringarna före elmätaren och dom måste gå genom mätaren och sedan till din "lägenhetscentral". Den kåpa som du lossat på ska vara plomberad och du får inte öppna den. Det räcker inte till att ha trefas in i lägenheten, matningen måste göras om och elmätaren bytas. Även elanläggningen i huset måste kollas för att man ska veta om du kan använda dom andra faserna utan att problem uppstår. Det handlar bla om hur det är dimensionerat och fördelat i huset. För att veta det så måste någon sakkunnig kolla igenom huset och se hur det är gjort.
 
  • Gilla
Svartsol
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är mycket troligt trefas som matar lägenheten, men då sitter säkringarna före elmätaren och dom måste gå genom mätaren och sedan till din "lägenhetscentral". Den kåpa som du lossat på ska vara plomberad och du får inte öppna den. Det räcker inte till att ha trefas in i lägenheten, matningen måste göras om och elmätaren bytas. Även elanläggningen i huset måste kollas för att man ska veta om du kan använda dom andra faserna utan att problem uppstår. Det handlar bla om hur det är dimensionerat och fördelat i huset. För att veta det så måste någon sakkunnig kolla igenom huset och se hur det är gjort.
Så denna bilden är inte nog för att veta vad som behövs inom det praktiska. Anledningen är ju för att jag vill ju inte på börja ett stort projekt.

Mätaren till godo ser de flesta utan bekostnad då det är inräknat i avtalet ifall man vill gå över till 3 fas.
 
  • Elutrustning i skåp: Säkringsskåp, gammal och ny elmätare, ledningar och vägguttag, vissa delar ser gamla ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste bytas jordfelsbrytare, ev huvudbrytaren, kompletteras med "tråd" i centralen samt till spisuttaget, bytas mätare i lägenheten. MEN det måste även kollas hur det är UTANFÖR lägenheten och i huvudcentralen. Det kan vara OK utan åtgärder men det kan även kräva ombyggnationer, så det måste kollas upp.
Ps
Det "enkla" är att byta till en 25A huvudsäkring och köra på enfas med en 20A säkring till spisen,
även det kräver en auktoriserad för ändringsanmälan till nätägaren och ombyggnation, men till en mycket lägre kostnad.
Dom allra flesta klarar sig galant med enfasspisar och det finns en uppsjö av olika varianter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det måste bytas jordfelsbrytare, ev huvudbrytaren, kompletteras med "tråd" i centralen samt till spisuttaget, bytas mätare i lägenheten. MEN det måste även kollas hur det är UTANFÖR lägenheten och i huvudcentralen. Det kan vara OK utan åtgärder men det kan även kräva ombyggnationer, så det måste kollas upp.
Ps
Det "enkla" är att byta till en 25A huvudsäkring och köra på enfas med en 20A säkring till spisen,
även det kräver en auktoriserad för ändringsanmälan till nätägaren och ombyggnation, men till en mycket lägre kostnad.
Dom allra flesta klarar sig galant med enfasspisar och det finns en uppsjö av olika varianter.
Grymt tack för alla grymma svar! Ska tänkta lite mer.

Anledningen till tråden är att det första elektrikern sa att det går. Den andra sa "Nä du har endast en fas till din lägenhet, kan ej göra om måste göra stambyte."

Jag tror det är som du säger, mer info behövs utanför min stängda miljö. Har man tur, ja. Har man ej, så nä.

Trevlig helg!
 
För övrigt får det inte saknas säkringhuvar, som det gör på bilden för de 2 vänstra "propparna". Dessutom ska glaset i säkringshuven vara helt. Det är för att försvåra att någon (nyfiken) får elschock.
 
  • Gilla
Svartsol
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
För övrigt får det inte saknas säkringhuvar, som det gör på bilden för de 2 vänstra "propparna". Dessutom ska glaset i säkringshuven vara helt. Det är för att försvåra att någon (nyfiken) får elschock.
Jag tror att detta endast är två icke använda faser därav saknaden av säkringarna. Jag har inte gjort något med den alls. Så jag tror den är bra som den är.

Sen till höljet. Har aldrig varit glas så länge jag har bott här. Låter det va som den är. Med metalhöljet på så klart.
 
Säkringshuvarna ska sitta där, men inte några säkringar. Det är inte bra som det är. Du mätte ju själv att det är spänning på dem. Jag tror du missförstår.

Glas i säkringshuven, är det som menas. Nu klarnar det möjligen?
 
  • Gammal säkringslåda med öppna säkringar, humoristisk "ansikte", text som identifierar delar av lådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Används verkligen särskilda 1-fas elmätare nu för tiden? Det är väl inget problem för en 3-fas att mäta bara en fas?
 
En 3-fas-elmätare kanske kostar mer än en 1-fas elmätare? Av snödd vinnings skull kostar elnätsbolaget kanske inte på en 1-fas-lägenhetsinnehavare en stor dyr 3-fas-elmätare.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Används verkligen särskilda 1-fas elmätare nu för tiden? Det är väl inget problem för en 3-fas att mäta bara en fas?
Nej det är inga problem, förstår inte heller varför mätaren måste bytas.
 
M Micke_xyz skrev:
Nej det är inga problem, förstår inte heller varför mätaren måste bytas.
Men nu är det ju en enfas mätare som TS har och då måste den bytas till en trefas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men nu är det ju en enfas mätare som TS har och då måste den bytas till en trefas.
Aha, är det symbolen bredvid dubbelfyrkanten som säger att det är enfas? Missade den bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.