Hej!
Vi har luftvärme från 1998. Det är Bahco ACJ. Jag har hittat två alternativ om jag inte vill ha LVP. Det är fläktwoods ACJB och Combi Win. Någon som har erfarenhet av dessa eller andra alternativ?

MVH/Hans
 
Nilan och Rec mm har värmepumpar kopplade med värmd tilluft på FTX aggregat. Det ger möjlighet till luftvärme som funkar på passivhus men det räcker nog inte för ditt hus.

Finns det möjlighet att installera vattenburen värme? Man kan ju iofs koppla ett vattenburet element via värmepump till befintligt cirkulationssystem
 
  • Gilla
gejw
  • Laddar…
H Hane73 skrev:
Hej!
Vi har luftvärme från 1998. Det är Bahco ACJ. Jag har hittat två alternativ om jag inte vill ha LVP. Det är fläktwoods ACJB och Combi Win. Någon som har erfarenhet av dessa eller andra alternativ?

MVH/Hans
Hur gick det, vilket aggregat valde du?
Jag ska byta ut ett RCDE-aggregat.
Eventuellt tillsammans med en luftvärmepump (tillsammans med ACJB)
 
Jag har idag ACJ luftvärmeaggregat och har precis beställt luft/vattenvärmepump som ska sitta tillsammans med nytt luftvärmeaggregat. Har dock inte bestämt ännu om det blir ACJB med vattenbatteri eller Combiwin. Installatören håller på att kolla upp eventuell prisskillnad så får vi se vad det blir.

Kan återkomma lite senare när jag bestämt vad det blir och varför vi tog det.
 
L linuseinar skrev:
Jag har idag ACJ luftvärmeaggregat och har precis beställt luft/vattenvärmepump som ska sitta tillsammans med nytt luftvärmeaggregat. Har dock inte bestämt ännu om det blir ACJB med vattenbatteri eller Combiwin. Installatören håller på att kolla upp eventuell prisskillnad så får vi se vad det blir.

Kan återkomma lite senare när jag bestämt vad det blir och varför vi tog det.
Återkom gärna när du fått in offerter´och bestämt dig.
Jag har begärt in offert på ett "Reflow"-system https://www.elektrokyl.se/_files/Elektrokyl_Produktblad.pdf

Det viktigaste för min del är att innedelen blir tystare än det RDKE som jag har idag.
Står och väger lite på om man ska komplettera med värmepump eller endast byta ut luftvärmeaggregatet.
Har du fått någon indikation från installatören om hur stor besparingen i elförbrukning blir med värmepump?
 
S sup3r10r skrev:
Återkom gärna när du fått in offerter´och bestämt dig.
Jag har begärt in offert på ett "Reflow"-system [länk]

Det viktigaste för min del är att innedelen blir tystare än det RDKE som jag har idag.
Står och väger lite på om man ska komplettera med värmepump eller endast byta ut luftvärmeaggregatet.
Har du fått någon indikation från installatören om hur stor besparingen i elförbrukning blir med värmepump?
Jag tittade också och pratade med dom som kör ReFlow men eftersom jag bor i norra delarna av Sverige så blev det aldrig aktuellt eftersom dom är baserade söderut.

Jag flyttade in i huset för ett halvår sen och bestämde mig ganska tidigt för att vi kommer titta på en större lösning än att bara byta ut aggregat eller komplettera med luft/luftvärmepump. Så det har mer varit att kolla runt vad som blivit den mest optimala lösningen och det har varit många svängar fram och tillbaka men ändå landat i att luft/vatten med nytt luftvärmeaggregat som en vettig lösning. Åtminstone i vårat hus (Borohus byggt 91).

Jag kan återkomma med vad jag fått för priser på aggregaten, förmodligen lite senare i veckan.
 
S sup3r10r skrev:
Återkom gärna när du fått in offerter´och bestämt dig.
Jag har begärt in offert på ett "Reflow"-system [länk]

Det viktigaste för min del är att innedelen blir tystare än det RDKE som jag har idag.
Står och väger lite på om man ska komplettera med värmepump eller endast byta ut luftvärmeaggregatet.
Har du fått någon indikation från installatören om hur stor besparingen i elförbrukning blir med värmepump?
Just ja, du frågade om besparing också. Ja jag har fått kalkylerat på ca 13000 kWh besparing per år.
 
L linuseinar skrev:
Just ja, du frågade om besparing också. Ja jag har fått kalkylerat på ca 13000 kWh besparing per år.
Vad är din totala elförbrukning?
Jag har ca 16000 kWh/år, inkl hushållsel.
 
S sup3r10r skrev:
Vad är din totala elförbrukning?
Jag har ca 16000 kWh/år, inkl hushållsel.
Oj det var lite. Ingen annan uppvärmning än aggregatet? Vi ligger på ca 24k. 2 vuxna och 2 barn.
 
L linuseinar skrev:
Oj det var lite. Ingen annan uppvärmning än aggregatet? Vi ligger på ca 24k. 2 vuxna och 2 barn.
Golvvärme i ett rum, i övrigt värms det upp av luftvärmeaggregatet. Huset är dock inte så stort (ca 110 kvm) och skapligt välisolerat.
 
S sup3r10r skrev:
Återkom gärna när du fått in offerter´och bestämt dig.
Jag har begärt in offert på ett "Reflow"-system [länk]

Det viktigaste för min del är att innedelen blir tystare än det RDKE som jag har idag.
Står och väger lite på om man ska komplettera med värmepump eller endast byta ut luftvärmeaggregatet.
Har du fått någon indikation från installatören om hur stor besparingen i elförbrukning blir med värmepump?
Har nu beställt aggregatet också. Det blev ett Combiwin Swegon aggregat med både el- och vattenbatteri. Jag kommer ju köra luft/vattenvärmepump så aggregatet kommer i största mån gå på vatten men nu finns möjlighet att köra el också.

Det stod mellan ett Combiwin och ett ACJB med vattenbatteri men då jag fick samma pris (26k ex moms) på båda så blev det Combiwin.

Allt kommer installeras om ett par veckor.
 
L linuseinar skrev:
Har nu beställt aggregatet också. Det blev ett Combiwin Swegon aggregat med både el- och vattenbatteri. Jag kommer ju köra luft/vattenvärmepump så aggregatet kommer i största mån gå på vatten men nu finns möjlighet att köra el också.

Det stod mellan ett Combiwin och ett ACJB med vattenbatteri men då jag fick samma pris (26k ex moms) på båda så blev det Combiwin.

Allt kommer installeras om ett par veckor.
Vilken luft/vattenvärmepump kommer du använda? Kopplas den direkt till Combwin?
 
S sup3r10r skrev:
Vilken luft/vattenvärmepump kommer du använda? Kopplas den direkt till Combwin?
Mitsubishi Ecodan SWM80. Ja som jag förstår det gör den det.
 
L linuseinar skrev:
Mitsubishi Ecodan SWM80. Ja som jag förstår det gör den det.
Spännande, en av installatörerna som jag har pratat med hävdade att CombiWin inte gick att kombinera med värmepump (direktinkoppling), medans FläktWoods HeatMaster (ACJB) skulle funka.
Därmed inte sagt det inte går med CombiWin, kan vara en dåligt informerad installatör :)
 
S sup3r10r skrev:
Spännande, en av installatörerna som jag har pratat med hävdade att CombiWin inte gick att kombinera med värmepump (direktinkoppling), medans FläktWoods HeatMaster (ACJB) skulle funka.
Därmed inte sagt det inte går med CombiWin, kan vara en dåligt informerad installatör :)
Som jag förstod det hos min installatör var det beroende på vilken anslutning jag hade och med mina så funkade det tydligen. Han lät väldigt säker på detta så jag tror inte det ska vara någon fara. Annars visar det sig om ett par veckor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.