Hej! Vill byta lampan i spotlightsen i köket till en "svagare" lampa. Men fattar inte hur jag får ut lampan! Får varken bort lampen eller armaturen. Har försökt vrida men det finns inget att greppa. Någon som vet hur man gör på denna modellen?

Spotlight i tak med reflektorlampa, synlig i inbyggd armatur mot vit yta, fråga om byte av lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbyggd spotlight i taket som användaren har svårt att öppna för att byta lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man byter inte till en svagare, utan man installerar en dimmer typ PLEJD så är problemet löst.

Annars så sticker man in en tunn kniv och bänder ut ledspotten den sitter med 2 fjädrande byglar.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Även om du får ut spotlight:en så lär inte ljuskällan gå att byta. Den utgör en integrerad del av armaturen.
Som Leif är inne på, en dimmer kan lösa ditt problem.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Ok, jag har redan en dimmer, men den går inte så långt ner. Hade velat gå ner lägre i ljusstyrka. Finns det kanske dimmers som klarar att gå lägre ner än andra?
 
Oskar Waldemarsson Oskar Waldemarsson skrev:
Ok, jag har redan en dimmer, men den går inte så långt ner. Hade velat gå ner lägre i ljusstyrka. Finns det kanske dimmers som klarar att gå lägre ner än andra?
Du har fel dimmer! Troligen en i serie med lasten och en sådan kan inte dimma ner till 0= släkt.
En modern dimmer har egen matning av elektroniken Fas-Nolla och är inte beroende av lasten för sin strömförsörjning.
En stor fördel med PLEJD dimmer är att man slipper ställa in nivåer med en skruvmejsel utan allt ställs med en app i telefonen.
Min första belysning installera jag Jan 2017 och sedan inte rört den den följer årstiderna tänder mjukt när solen går ner, tonar ner när vi går och lägger oss tänder när vi går upp släcker strax innan solen kommer upp.
I gästrummet där barnbarnen sover kan jag dimma ner till det knappt syns ljus i Leden helt mjukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.