Vi flyttade till ett hus med 3x25 amp huvudsäkring. Så som jag förstår det så är det för hus som förbrukar 25-30000kwh.

Känns lite onödigt då jag tror vi kommer förbruka runt 8000kwh.

Kan jag säkra ner till 16 ampere säkringar själv? Eller måste någon elektriker göra det?

Borde jag testa med 20 ampere först?
 
Du kan byta säkringarna till 16A för att testa själv. Men för att byta passdelarna och anmäla till nätbolaget behöver du anlita en elektriker. Speciellt anmälningsbiten.

Med 8MWh förbrukning borde du klara dig med 16A. Om du inte har någon speciell last som drar hög effekt.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
8000 kWh ger en fingervisning om att 16 A borde räcka. Men det som styr är den största belastningsströmmen i vardera fas. Med 16 A mätarsäkringar så ska belastningen i varje fas inte överstiga 16 A, undantaget tillfälliga belastning som att koka upp vatten på spisen.

Om du har en uppdaterad gruppförteckning kan du se vilka tunga förbrukare du har på varje fas. Det som ska räknas in är all form av uppvärmning av huset, och andra tunga förbrukare som går länge (typ minst 10 min åt gången). Försök summera dessa och bedöm ifall de normalt kommer att hålla sig under 16 A.

Det går inte att "prova" genom att sätta i en 16 A säkring pga att de tål en kraftig överlast utan att lösa, så du vet inte om du håller dig under 16 A eller inte. Risken är att du ligger på dryga 20 A och är nära att lösa den, vilket enligt Murphy's lag kommer att ske en kall vinternatt då du inte vill gå ut och byta säkring. Ska du prova, så sätt i så fall i en 10 A säkring några dagar vid kall väderlek. Inräknad dess förmåga att tåla överlast så får du en god mätare på om din normala förbrukning ligger under 16 A.

Du kan själv sätta i 10 A säkringar för att prova. Men en elfirma måste sedan byta passdel till den storlek du vill ha och göra anmälan till nätägaren.
 
  • Gilla
Lekmanna och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Risken är att du ligger på dryga 20 A och är nära att lösa den, vilket enligt Murphy's lag kommer att ske en kall vinternatt då du inte vill gå ut och byta säkring.
Mitt elnätsbolag har en prisskillnad per år på ca 2000:- mellan 16 och 20A, så ifall det bara handlar om några få gånger om året man behöver byta säkring så kan det vara värt det även om det snöar någon gång. Sen lär man ju lära sig vad man inte bör göra samtidigt, så man kanske inte ska tvätta/torktumla samtidigt som spisen jobbar och diskmaskinen är på.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Elektrikern satte in 25 amp i mitt nya hus.
På frågan varför så svarade dom att det gör är dom alltid:)
Då mina sista hus klarat sig på 16 Amp i snart 30 år och detta är snålare på allt (även lite mindre) så sa jag till dom att byta till 16 Amp.
Inne på tredje vintern och än har ingen säkring gått.
Eon i syd 25 amp 862 kr.
16 amp 505 kr.
Besparingen blir då 4284 kr per år, rätt hyfsat:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mitt elnätsbolag har en prisskillnad per år på ca 2000:- mellan 16 och 20A, så ifall det bara handlar om några få gånger om året man behöver byta säkring så kan det vara värt det även om det snöar någon gång. Sen lär man ju lära sig vad man inte bör göra samtidigt, så man kanske inte ska tvätta/torktumla samtidigt som spisen jobbar och diskmaskinen är på.
Men nu skrev jag att man ska hålla sig under säkringens märkström. Vad det kostar är helt irrelevant. Om den löser så handlar det om +50 % överlast under typ en halvtimme, vilket i längden kan kosta mer än det smakar i form av värmeskador. Den överlasten får inte komma ifrån uppvärmningen av huset för då är man undersäkrad. Den får endast lösa vid onormal förbrukning t.ex om man råkar köra spis, vattenkokare, dammsugare och DM samtidigt på samma fas. Alla säkringar ska ha lite marginal.
 
  • Gilla
Lekmanna och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan byta säkringarna till 16A för att testa själv. Men för att byta passdelarna och anmäla till nätbolaget behöver du anlita en elektriker. Speciellt anmälningsbiten.

Med 8MWh förbrukning borde du klara dig med 16A. Om du inte har någon speciell last som drar hög effekt.
Vi värmer upp hela huset med vår luft/luftvärmepump som drar som mest 11 ampere men den behöver oftast inte arbeta så hårt. Sen kan vi ju köra spis/ugn, vattenkokare ibland samtidigt. Varmvattenberedare också självklart. Vart köper jag säkringar? Är det likadana som i proppskåpet inne?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
8000 kWh ger en fingervisning om att 16 A borde räcka. Men det som styr är den största belastningsströmmen i vardera fas. Med 16 A mätarsäkringar så ska belastningen i varje fas inte överstiga 16 A, undantaget tillfälliga belastning som att koka upp vatten på spisen.

Om du har en uppdaterad gruppförteckning kan du se vilka tunga förbrukare du har på varje fas. Det som ska räknas in är all form av uppvärmning av huset, och andra tunga förbrukare som går länge (typ minst 10 min åt gången). Försök summera dessa och bedöm ifall de normalt kommer att hålla sig under 16 A.

Det går inte att "prova" genom att sätta i en 16 A säkring pga att de tål en kraftig överlast utan att lösa, så du vet inte om du håller dig under 16 A eller inte. Risken är att du ligger på dryga 20 A och är nära att lösa den, vilket enligt Murphy's lag kommer att ske en kall vinternatt då du inte vill gå ut och byta säkring. Ska du prova, så sätt i så fall i en 10 A säkring några dagar vid kall väderlek. Inräknad dess förmåga att tåla överlast så får du en god mätare på om din normala förbrukning ligger under 16 A.

Du kan själv sätta i 10 A säkringar för att prova. Men en elfirma måste sedan byta passdel till den storlek du vill ha och göra anmälan till nätägaren.
Tack. Ska titta lite och räkna ihop.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, det är samma säkringar som i ditt vanliga proppskåp.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu skrev jag att man ska hålla sig under säkringens märkström. Vad det kostar är helt irrelevant. Om den löser så handlar det om +50 % överlast under typ en halvtimme, vilket i längden kan kosta mer än det smakar i form av värmeskador. Den överlasten får inte komma ifrån uppvärmningen av huset för då är man undersäkrad. Den får endast lösa vid onormal förbrukning t.ex om man råkar köra spis, vattenkokare, dammsugare och DM samtidigt på samma fas. Alla säkringar ska ha lite marginal.
Fast om man säkrar ned från 25 till 16A så innebär det ju att husets elsystem är dimensionerat för 25A huvudsäkring. Så jag ser ingen risk för överhettning med att du kanske tar t.ex. 21A via huvudsäkringen, det hade ju varit ok ifall säkringen fortfarande varit 25A.
 
Det är själva säkringen som blir varm (den kan bli mycket het långt över 100 grader) och den värmen sprider sig till ledningar och anslutningar. Det leder i sin tur till att kontaktytorna oxiderar och att isoleringen på ledningarna "torkar ut". Oxiderade anslutningar leder i sin tur till sämre kontakt och värme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har lyckats byta säkringsabonnemang utan elektriker, visserligen i en lägenhet från 20 till 16 (och 20 i en tvåa är ju löjligt högt) En foto på lägenhetens central med märkning, ett foto på huvudsäkringens central och ett foto på passdelarna. Det tyckte nätbolaget räckte.
 
Ett udda nätbolag du har eller så var det någon pappersvändare som "misskötte" sig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
8000 kWh ger en fingervisning om att 16 A borde räcka. Men det som styr är den största belastningsströmmen i vardera fas. Med 16 A mätarsäkringar så ska belastningen i varje fas inte överstiga 16 A, undantaget tillfälliga belastning som att koka upp vatten på spisen.

Om du har en uppdaterad gruppförteckning kan du se vilka tunga förbrukare du har på varje fas. Det som ska räknas in är all form av uppvärmning av huset, och andra tunga förbrukare som går länge (typ minst 10 min åt gången). Försök summera dessa och bedöm ifall de normalt kommer att hålla sig under 16 A.

Det går inte att "prova" genom att sätta i en 16 A säkring pga att de tål en kraftig överlast utan att lösa, så du vet inte om du håller dig under 16 A eller inte. Risken är att du ligger på dryga 20 A och är nära att lösa den, vilket enligt Murphy's lag kommer att ske en kall vinternatt då du inte vill gå ut och byta säkring. Ska du prova, så sätt i så fall i en 10 A säkring några dagar vid kall väderlek. Inräknad dess förmåga att tåla överlast så får du en god mätare på om din normala förbrukning ligger under 16 A.

Du kan själv sätta i 10 A säkringar för att prova. Men en elfirma måste sedan byta passdel till den storlek du vill ha och göra anmälan till nätägaren.
Här är en bild på vår gruppförteckning. Vi värmer hela huset med en luft/luftvärmepump som ligger på en separat 16 ampere säkring som inte är med i förtexkningen. Ibland använder vi ett av elementen på natten som är på 700w med termostat, så den går nog inte på 700w så ofta.

Jag kollade vår förbrukning på ellevio och den högsta enskilda timmen vi gjort av med el så var toppen på 5,16kw på en timme i december.
 
  • Elcentralens schema, förklaringstexter på svenska, säkringar, varm- och kylvattensystem. Grått skåp, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan byta säkringarna till 16A för att testa själv. Men för att byta passdelarna och anmäla till nätbolaget behöver du anlita en elektriker. Speciellt anmälningsbiten.

Med 8MWh förbrukning borde du klara dig med 16A. Om du inte har någon speciell last som drar hög effekt.
Vi har en kraftig luft/luftvärmepump som drar 11 ampere. Men den klarar ju att värma hela huset så elementen kör vi nästan aldrig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.