Bor i ett äldre hus där vi idag har jordvärme och radiatorer i varje rum. I köket har man dock tagit bort och pluggat ena radiatorn och byggt in det andra i ett skåp. Detta leder till 3-4 graders skillnad mot intilliggande rum när det är kallt ute.

Jag har förstått att man kan ta bort radiatorer och installera golvvärme istället men att det kräver en separat shunt för att hålla nere temperaturen i golvvärmeslingan. Jag har dock inte fattar hur eller vart denna ska installeras. När man har golvvärme med elslinga så monterar man ju en termostat på väggen men i detta fall så antar jag att shunten på något vis måste monteras innan golvvärmeslingan? I mitt fall i källaren där de gamla rören går upp genom golvet i respektive rum antar jag? Har jag uppfattar det korrekt?
 
Golvvärmeshunten kan monteras "var som helst".
Om hela värmesystemet är rätt injusterat, dels förinställningen på radiatorer, gv-shunt, gv-slingor, dels centrala reglersystemet så behövs inga termostater/ställdon på gv-slingorna.

Om man ändå vill ha termostater/ställdon så finns det trådlösa system.

Har man värmepump så bör det vara så få termostater som möjligt.
Termostater bör vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Sen är även golvvärme ett trögt system där termostater/ställdon kan göra mer skada än nytta.

Edit:
Gv-shunten bör sitta över gv-slingorna, detta för att lättare kunna lufta slingorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärmeshunten kan monteras "var som helst".
Om hela värmesystemet är rätt injusterat, dels förinställningen på radiatorer, gv-shunt, gv-slingor, dels centrala reglersystemet så behövs inga termostater/ställdon på gv-slingorna.

Om man ändå vill ha termostater/ställdon så finns det trådlösa system.

Har man värmepump så bör det vara så få termostater som möjligt.
Termostater bör vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Sen är även golvvärme ett trögt system där termostater/ställdon kan göra mer skada än nytta.

Edit:
Gv-shunten bör sitta över gv-slingorna, detta för att lättare kunna lufta slingorna.
Stort tack för svaret, då har jag bättre koll på det hela. I dagsläget reglerar vi värmen via värmepumpen och rumsgivaren, alla termostater är fullt öppna på radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.