Hej jag har ett hus på 70 kvadratmeter. Finns endast el element Ingela huset. Är de lönt att koppla in vattenburet system med kökspanna.
vi tänkte även installera varmluftpump, men kan kanske vara bra att kunna stöd elda när det är kallt. Vi har en liten övervåning oxå, så är rädd att pumpen inte kommer kunna hålla varmt även där. Har tillgång till nästan gratis ved så visst borde man kunna nästan halvera elräkningen om vi kan elda oxå?
 
  • Ett rött hus med svart tak och veranda i soligt väder, potentiellt för värmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett planerat uppvärmningssystem för ett hus med benämningar på komponenter som varmvattenberedare och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du väljer väl 2 rörs system? Och det finns ackumulatortank med inbyggd elpatron.
Exp-kärl ska sitta på den kalla sidan
 
Okej tack för tipset, blir självklart acktank med inbyggd patron de lät smidigare.

innebär 2 rörsystem att man sätter en T koppling till varje element från varmvattenröret som går från acktanken? Så alla element får Ungefär inputt temperatur?
 
Ungefär samma inputt temperatur ska det stå, sitter och skriver från telen.
 
Har tänkt bygga ett så kallat överfallssystem. Pappa har det i sitt gamla hus, och vad jag fattade så var de inte 2 rörs. Utan att de går bara en ledning igenom alla element, visst det sista elementet kommer kanske bli kallare än dom som sitter först på slinga så att säga.
 
P Pottefix skrev:
Har tänkt bygga ett så kallat överfallssystem. Pappa har det i sitt gamla hus, och vad jag fattade så var de inte 2 rörs. Utan att de går bara en ledning igenom alla element, visst det sista elementet kommer kanske bli kallare än dom som sitter först på slinga så att säga.
Två rörs så lägger man en tillopp och retur.
Då sätter man ett T vid varje element från tilloppen och lika för returen.
Då kan man styra varje element hur man vill
 
Har kommit fram till att jag ska göra 1rörsystem, med koppel på varje radiator förutom På den sista i kretsen kanske. Då kan man väl ändå justera hur mycket av vattnet som ska gå in i radiatorn och värma rummet och hur mycket som endast ska förbipassera till nästa radiator. Tänkte försöka få det så simpelt och billigt som möjligt, tänkte även försöka göra allt själv med lödda kopplingar. Huset är ju dessutom litet så kommer kanske behöva 3 små radiatorer uppe, 1 i varje litet rum. Och 3 lite större nere, med tanke på att vattnet blir kallare på nedre plan för de blir slutet Av kretsen Innan de går tillbak in i pannan igen . Vad tror du/ om detta?
 
Genomsnittshus räknat man 50w x kvm för att dimensionera rätt storlek på elementen.
Som om du har ett rum på 10kvm så ska du har ett element på 500watt.
Sen gäller det att beräkna värme behovet för ditt hus och dimensionera så du inte sätter för klena rör.
Har inte så stor koll på 1 rörs.

Schematisk illustration av skillnaden mellan 1-rörs och 2-rörssystem i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text med information om värmekapacitet för kopparör i olika storlekar: 12mm 1,4kw, 15mm 3,0kw, 22mm 10kw vid 20°C differenstemperatur.
 
Tack för det. Jag har tänkt använda ganska tjocka rör kanske 20mm, men de kanske inte blir så snyggt att måntera så tjocka rör längs golvet/ väggarna, ska försöka läsa på mer om rördimmentionerna jag behöver. Men de jag har förstått så ska de vara ganska tjockt rör från pannan upp till tanken. men är de totalt för varje element man kan få ut den effekten som var angivet efter rördimentionerna åvan? Eller är de på hela systemet
 
De blir ju hetvattenkrets iallafall. som jag fattat de så har ju modernare system kring 50 grader i vattenkretsen bara., Men hur räknar man ut hur mycke watt ett element som har en viss grad på vattnet och vattenvolym ger. tillexempel ett element som är 50X50cm som rymmer en vattenmängd på låt säga 10 liter, som är 70 grader varmt
 
Om du förstår vad jag menar? hursomhelst tack för att du orkar angachera dig och hjälpa i mitt projekt. De uppskattas till 1000
 
P Pottefix skrev:
Men hur räknar man ut hur mycke watt ett element som har en viss grad på vattnet...
Gå in på en radiatortillverkares hemsida. Där kan du hitta tabeller.
T ex Purmo eller Lenhovda.
 
Jag brukar få in på rinkabyrör så står det för varje element vad det levererar vid viss temp.
Total watt för alla element så ska röret kunna leverera det
 
Kan nån hjälpa mig Med lite råd angående mitt köp av kamin/ panna till systemet,Kommer mest troligt att ha en acktank på max 500 liter, får ej plats med större. Var först inne på att köpa en lite större kamin Men har hittat en begagnad kökpanna på blocket nu som jag vart lite intresserad av, vad tror ni om denna? Länkar kaminen jag funderar på oxå, kan nån tyska infon om kökspannan är på tyska. Skärmdump av en teknisk specifikationstabel på tyska för en kamin eller kökspanna med information om bränsletyp, temperaturreglering, laddningsmängd, brinntid och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kökspanna i en ljus köksmiljö med vit kakel och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad svart kökspanna med mässingsdetaljer i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska specifikationer på tyska för en kökspanna, inklusive mått, värmevärden och effektivitetsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här är länken till kaminen.
http://selmac.se/produkt/cream-23/

Så vilken tror ni är bäst att satts på?
 
Jag skulle ta selmac cream 23 då det blir nytt och tror kökspannan tar med plast än
användning av det extra.
Men nog inget fel på den bara nån kan översätta eller hitta info på svenska om den.
Du har väl kolla på att exp-kärlet ska vara 15% stort av den totala mängd i systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.