BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju inget sätt att få det tätt mellan rörets inbyggnads tätskikt och tätskiktet i väggen och golvet.
Man kan minimera risken genom att skydda rören och undvika onödigt vattenstänk mot, helt 100 går inte såklart men nära på
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan minimera risken genom att skydda rören och undvika onödigt vattenstänk mot, helt 100 går inte såklart men nära på
Det är väl lika illa om vattnet rinner på utsidan av inbyggnaden ner till golvet och sen under inbyggnaden in till röret som att det rinner längs röret.

Onödiga vattenstänk undviker man genom att ha en duschkabin eller badkar men runtgående duschdraperi.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl lika illa om vattnet rinner på utsidan av inbyggnaden ner till golvet och sen under inbyggnaden in till röret som att det rinner längs röret.

Onödiga vattenstänk undviker man genom att ha en duschkabin eller badkar men runtgående duschdraperi.
Utan att gå in på byggdelaljer lär det vara mycket säkrare med ett inbyggt rör än ett öppet rör, eller hur ?
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utan att gå in på byggdelaljer lär det vara mycket säkrare med ett inbyggt rör än ett öppet rör, eller hur ?
Ja, men är det tillräckligt säkert?
Man lär ju inte få mycket från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada. Jag vet inte vilka risker som TS har råd med.
 
Om badrummet är från 1973 tycker jag det är en bra idé att duscha varsamt. Finns ju ingen garanti att tätskiktet verkligen är tätt.
Jag skulle undvika att duscha direkt på golvet!

Byt till en duschkabin som ni gillar.
Eller ställ in badkar, skärma av mot avloppsröret.
I båda fallen undviks vatten direkt på golvet, det leds till golvbrunnen.

Sen är det bättre med ”riktigt” avloppsrör ut från kabin/badkar än flexslang. De där slangarna har en förmåga att sätta stopp, och börja läcka…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A A bygg skrev:
Om badrummet är från 1973 tycker jag det är en bra idé att duscha varsamt. Finns ju ingen garanti att tätskiktet verkligen är tätt.
Jag skulle undvika att duscha direkt på golvet!

Byt till en duschkabin som ni gillar.
Eller ställ in badkar, skärma av mot avloppsröret.
I båda fallen undviks vatten direkt på golvet, det leds till golvbrunnen.

Sen är det bättre med ”riktigt” avloppsrör ut från kabin/badkar än flexslang. De där slangarna har en förmåga att sätta stopp, och börja läcka…
Badrummet är INTE från 1973, jag menade på att huset är byggt då. Badrummet är totalrenoverat mellan 2008 och 2012; har inte papprena tillgängliga just nu
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men är det tillräckligt säkert?
Man lär ju inte få mycket från försäkringsbolaget om det blir en vattenskada. Jag vet inte vilka risker som TS har råd med.
Badrummet är från nån gång mellan 2008-2012, har inte papprena på mig just nu. Huset är byggt 1973 menade jag på.
 
BirgitS
Okej, det var ju en annan sak. Har du varit i kontakt med firman som gjorde renoveringen?
Det vore ju intressant att veta hur de idag ställer sig till hur det ser ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var ju en annan sak. Har du varit i kontakt med firman som gjorde renoveringen?
Det vore ju intressant att veta hur de idag ställer sig till hur det ser ut.
Nej, men jättebra kommentar. Jag smsar direkt tidigare ägare o frågar om de kan berätta vilken firma det var. Brunnen ser ju fräsch ut så jag hoppas den är godkänd för att duscha direkt på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var ju en annan sak. Har du varit i kontakt med firman som gjorde renoveringen?
Det vore ju intressant att veta hur de idag ställer sig till hur det ser ut.
Det skrevs säkert en avvikelse gällande avloppsröret. Det ser fint ut på bilderna iaf. Inte direkt 70-tal;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det skrevs säkert en avvikelse gällande avloppsröret. Det ser fint ut på bilderna iaf. Inte direkt 70-tal;)
Nej eller hur haha. Känns så fruktansvärt onödigt o lägga 200-300 k för att jag enbart vill bort med duschkabinen när badrummet är relativt fräscht. Måste ju kunna slippa undan genom ordentlig uppfräschning genom att byta till dusch och även typ byta kommod.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.