Fast det är väl inte schuko?

C
tippz tippz skrev:
Eller dom schuko uttagen som de monterar i Frankrike :)
Frankrike är inte schuko, det är en egen variant. Även om en jordad stickpropp bara går att stoppa i åt ett håll så finns det ingen standard för vad som är fas och nolla.

A
Som Hifinörd blir man ganska snabbt medveten om att det på viss utrustning spelar roll hur man vänder på stickproppen.

C
mowatom skrev:
det på viss utrustning spelar roll hur man vänder på stickproppen.
Låter som dåligt designad utrustning... ;)

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Låter som dåligt designad utrustning... ;)
Det är inte omöjligt, trots skyhöga prislappar. Hifi har gått överstyr för länge sedan...

• Gilla
Collie
  • Laddar…
En linjär trafo kan skapa olika stora elektriska fält beroende på om det är fas eller nolla som går in ytterst i lindningen. Switchade trafos lider inte av det. Men många hifi-apparater har linjära trafos.

• Gilla
1
  • Laddar…
Linjärtrafo? Switchade transformatorer har också en kapacitiv koppling. Transformatorn funkar på samma sätt oavsett vad msn driver den med.

Det här fenomenet menar jag: (jag har inte koll på precis alla begrepp)
Diagram över elektrisk lindning med och utan skärmning genom fas och nollplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är helt med på vilken koppling du syftar på.

T T-O skrev:
Det går ju lätt att googla sig till att svart är neutral och vit är fas.
Men här är all färger antingen nolla, fas, tändtråd, skyddsjord på en gång. LB-hus från 1961, men det fungerar elen bryr sig inte om färgen på kabeln.
Öppen eldosa med rörigt arrangemang av färgade elektriska kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T
T T-O skrev:
Vilken tur att jag inte googlat fram den infon utan faktiskt kontrollerat hur mitt hus är kopplat, eftersom mitt hus från -62 har svart fas och vit nolla hör och häpna.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T T-O skrev:
Då får man väl göra det näst bästa alltså göra en kvalificerad gissning och anta att uttaget följer den äldre standarden dvs vit till L och svart till N. Det är bättre än att bara stoppa in ledarna varstans och hoppas man gör rätt.

T Thullen skrev:
Vilken tur att jag inte googlat fram den infon utan faktiskt kontrollerat hur mitt hus är kopplat, eftersom mitt hus från -62 har svart fas och vit nolla hör och häpna.
Precis som mitt från -64.

T T-O skrev:
Vit fas och svart nolla är lika vanligt som tvärsom i installationer före modern färgsättning.

Ofta förekom lokala överenskommelser om vad som skulle vara vad.

Eller som i min lilla stad, där använde dom två absolut största elfirmorna olika färger på nollan den ena svart och den andra vit. Vad dom mindre använde berodde helt på vad "chefen" tyckte men jag skulle tro att det var ungefär 50/50%.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.