Vad tycker ni, ska man börja gå till olika banker redan när man söker byggkrediten?
Eller ska man köra på med sin gamla bank till byggkrediten och sedan börja springa
på bankmöten när bygget är klart och lånet läggs om till ett vanligt huslån?

Jag tänker att byggkrediten kanske inte skiljer så mycket mellan olika banker?

Och är det någon som vet hur länge man kan hålla på med en byggkredit? Kan man
få hålla på så länge som två år?
 
Du bör nog tänka till redan innan angående vilken bank du vill ha. Min bank var så klurig att jag fick 1 % rabatt på byggkreditivet om jag lovade att ta de riktiga lånen hos den banken. De låste alltså fast mig.
 
Oj, ja det låter helt klart listigt av banken!
 
Nja, det kan skilja en hel del mellan bankerna även när det gäller byggkreditiv. Jag tyckte vårt sätt att göra funkade fint. Vi gick till alla banker som har byggkreditiv och frågade dem vad de kunde erbjuda oss för deal. Vi var klara med att vi ville ha låg ränta men ffa inga extra kostnader som de vill ta ut. Ingen bindning till att ha bolånet på samma bank efter byggkreditivet heller om vi inte fick en ordentlig rabatt.

Vi fick bra svar av alla inblandade banker och valde att förhandla vidare med tre stycken. Dealen vi fick var bra ränta och inga extra avgifter.

När sedan bygget var klart gjorde vi samma sak igen. Men denna gång med de banker som är villiga att förhandla om räntan. Nu råkade det falla sig så att det blev samma bank som vi hade kreditivet hos men det var nog mest att de verkligen ville ha oss som kunder. Vi var inte kunder hos dem tidigare så det blev tre nya helkunder iom bolånet.

Det lönar sig att förhandla även med banker.
 
Tusen tack för det uttömmande svaret JBa! Där har vi många matnyttiga tips att gå på. Vi ska försöka göra likadant som ni! Helst vill vi behålla vår gamla bank, men det lönar sig ju inte att vara snäll i affärer...
 
Men är det någon som har koll på hur länge man kan ha en byggkredit?

Det är naturligtvis upp till varje bank, jag tänkte mest om någon visste något allmänt om detta.
 
Vet inte exakt men har för mig att jag läste i vårt avtal med Nordea att avtalstiden var 5 år.

Det finns normalt sett inget sätt för banken att tvinga en nybyggare att omvandla till bolån utan enda sättet är att prisa om kreditivet. Jag sparade pengar i höstas när bolåneräntorna stack iväg uppåt men kreditivräntan låg still. Det gav bra förhandlingsläge. :)
 
Jättebra, tack för svaret JBa!

Det låter ju strålande, för vi skulle vilja börja gräva för vatten och avlopp i höst. Vi har ingen lust att fortsätta med vårt urusla banklån med 7% ränta. Banken påstod att de inte kunde ge oss lägre ränta eftersom det inte fanns något hus på tomten. Kanske stämmer, men 7% ränta känns jättedåligt.

Vi har också sparat pengar nu så det känns som att vi har ett rätt bra förhandlingsläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.