Hej,
Vi är nyblivna husägare och ska byta ut ett gammalt avhärdningsfilter (se bild) mot detta https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/avhardningsfilter/avhardare-ka-20. Jag tänkte installera det själv, men jag har ingen erfarenhet av VVS så jag skulle behöva lite råd. Nuvarande filter är inkopplat med 22 mm kopparrör. Hur kopplar jag in det nya på bästa sätt, vilka delar behövs? Är det kopparrör som gäller eller finns det flexibla slangar för detta syfte?
Tack på förhand!
Vi är nyblivna husägare och ska byta ut ett gammalt avhärdningsfilter (se bild) mot detta https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/avhardningsfilter/avhardare-ka-20. Jag tänkte installera det själv, men jag har ingen erfarenhet av VVS så jag skulle behöva lite råd. Nuvarande filter är inkopplat med 22 mm kopparrör. Hur kopplar jag in det nya på bästa sätt, vilka delar behövs? Är det kopparrör som gäller eller finns det flexibla slangar för detta syfte?
Tack på förhand!
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Första frågan är väl: vad är det för fel på det existerande filtret? Har du gjort någon vattenanalys som visar att filtret inte fungerar, och i så fall visar vattenanalysen andra saker som behöver åtgärdas för att vattnet ska bli tjänligt?
Själv skulle jag inte ge mig på att byta filterkomponenter hejvilt utan att ha en klar bild av vad det är för filter som behövs, givet analysresultat.
Själv skulle jag inte ge mig på att byta filterkomponenter hejvilt utan att ha en klar bild av vad det är för filter som behövs, givet analysresultat.
Dels är det väldigt smutsigt och äckligt, verkar aldrig ha blivit rengjort och dels gör det vattnet alldeles för mjukt, 0,05 tyska grader, vilket ger problem med kopparutfällningar och grönt hår. Enligt manualen ska det gå att ställa in hårdheten, men den delen verkar saknas. Så ett nytt filter är redan köpt.H Harald Blåtumme skrev:Första frågan är väl: vad är det för fel på det existerande filtret? Har du gjort någon vattenanalys som visar att filtret inte fungerar, och i så fall visar vattenanalysen andra saker som behöver åtgärdas för att vattnet ska bli tjänligt?
Själv skulle jag inte ge mig på att byta filterkomponenter hejvilt utan att ha en klar bild av vad det är för filter som behövs, givet analysresultat.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Har ni gjort en vattenanalys? Om inte, gör det så vet ni vad som behöver åtgärdas.
Kopparutfällningar och grönt hår verkar tyda på att Ph är alltför lågt vilket skulle indikera att ni behöver ett avsyrningsfilter. Du pratar om avhärdningsfilter vilket är något helt annat, för helt andra syften.
Kopparutfällningar och grönt hår verkar tyda på att Ph är alltför lågt vilket skulle indikera att ni behöver ett avsyrningsfilter. Du pratar om avhärdningsfilter vilket är något helt annat, för helt andra syften.
På bilden på den gamla verket verkar det finnas rattar (varav en ratt har hoppat bort) vid inkopplingen av vattnet, skulle inte förvåna mig at det är där du kan justera inblandningen mellan avhärdat vatten och icke avhärdat vatten för passande slutlig hårdhet. Att du har 0.05 tyska grader tyder på att det är skruvat i ändläge och nu visar att avhärdningsfiltret fungerar - tom. lite för bra och borde blandas ut med ofiltrerad vatten för lagom hårdhet.
För grönfärgningen av koppar är det precis som Harald blåtumme säger att pH halten är att misstänkt låg och även om vattnet skulle vara hårdare så hjälper det inte om vattnet är för surt och hela tiden tar bort eventuella kalkutfällning på kopparörens insida och istället löser ut koppar.
För grönfärgningen av koppar är det precis som Harald blåtumme säger att pH halten är att misstänkt låg och även om vattnet skulle vara hårdare så hjälper det inte om vattnet är för surt och hela tiden tar bort eventuella kalkutfällning på kopparörens insida och istället löser ut koppar.
På jobbet har vi avhärdare med kapacitet för många hundra m3/h. Flera av dem har en lite lagom instrypt ventil som bypassar avhärdningsfiltret delvis, för att det ska bli lagom hårdhet efter avhärdaren.
Om den interna bypassen på din avhärdare inte går att justera in så går det ju att sätta en extern.
Tar man bort kalken helt så kan vattnet bli svårt att hålla rätt pH. viss mängd kalk skyddar systemet.
Till din ursprungliga fråga skulle jag fortsatt med 22mm koppar, men kanske använt en presstång istället.
Om den interna bypassen på din avhärdare inte går att justera in så går det ju att sätta en extern.
Tar man bort kalken helt så kan vattnet bli svårt att hålla rätt pH. viss mängd kalk skyddar systemet.
Till din ursprungliga fråga skulle jag fortsatt med 22mm koppar, men kanske använt en presstång istället.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Vattenprov finns i https://www.byggahus.se/forum/threads/otjaenligt-vatten-i-graevd-brunn-pga-bakterier.531784/. Lågt pH har vi inte problem med, vårt primära problem är bakterier. Eftersom salttanken hade en illaluktande sörja i sig så lär inte filtermassan vara så fräsch heller. Då filtret är så gammalt (vet inte exakt år men det har en mekanisk timer) så kändes det smartare att köpa ett nytt.
Säger inget om att byta ut den gamla om den upplevs ofräsch och svår att rengöra, inte omöjligt att denna ofräschör också kan vara bakom en del av de odlingsbara bakterierna.
Det som är lite synd är att du inte har vattenprov på vattnet som är före avhärdaren, den kanske ser bättre ut bakteriemässigt och källan till bakterierna i vattenprovet kom i själva verket från avhärdaren...
Om du upplever att få ut koppar i vattnet så är det något steg där pH är under 7, men samtidigt borde en del av kopparen tas bort av jonbytaren om kopparen fanns i vattnet innan avhärdaren och då kanske det är något efter jonbytaren som gör att koppar fälls ut i vattnet, dock behöver det ofta vara surt för det - dvs. pH under 7 och enligt vattenprover är det pH 8.1, alltså lätt basiskt.
Vattenprovet skriver 0.17 mg/l koppar men jag har dålig uppfattning vid vilken nivå när koppar börja färga handfat och ge grön hår, men magkänslan säger att det behövs mer än så.
I provet anges att alkaliteten (karbonathårdheten) är 430 mg/l och delat med 21,8 mg/grad blir det 19.7 tyska grader karbonathårdhet - vilket tyder på att det inkommande vattnet var rätt hårt innan kalciumet byttes till natriumjoner (vätekarbonaterna och karbonaterna som var kopplad mot kalcium innan men nu kopplas mot natrium efter avhärdning rörs inte i avhärdningen då de är anjon).
Med andra ord har vattnet en rätt ordentlig buffringskapacitet när det gäller motstånd mot pH ändring, vilket talar emot att det skulle bli så surt att koppar börja lösas ut.
Gissar att vattenprovet är taget efter avhärdingsfiltret med tanke på att hårdheten är i princip icke existerande - och man ser att natriumhalten är hög (efter jonväxlig i jonbytaren där kalcium och magnesium byts ut mot natriumjoner - därav högre natriumhalt)
Slutligen - en grävd brunn kan variera i pH över tiden beroende om det är grundvatten med olika inblandning med ytvatten av läckage vid tex. tjällossning på våren eller efter långvarigt regn under sommaren och vattenprovet kanske inte speglar nuläget.
Det som är lite synd är att du inte har vattenprov på vattnet som är före avhärdaren, den kanske ser bättre ut bakteriemässigt och källan till bakterierna i vattenprovet kom i själva verket från avhärdaren...
Om du upplever att få ut koppar i vattnet så är det något steg där pH är under 7, men samtidigt borde en del av kopparen tas bort av jonbytaren om kopparen fanns i vattnet innan avhärdaren och då kanske det är något efter jonbytaren som gör att koppar fälls ut i vattnet, dock behöver det ofta vara surt för det - dvs. pH under 7 och enligt vattenprover är det pH 8.1, alltså lätt basiskt.
Vattenprovet skriver 0.17 mg/l koppar men jag har dålig uppfattning vid vilken nivå när koppar börja färga handfat och ge grön hår, men magkänslan säger att det behövs mer än så.
I provet anges att alkaliteten (karbonathårdheten) är 430 mg/l och delat med 21,8 mg/grad blir det 19.7 tyska grader karbonathårdhet - vilket tyder på att det inkommande vattnet var rätt hårt innan kalciumet byttes till natriumjoner (vätekarbonaterna och karbonaterna som var kopplad mot kalcium innan men nu kopplas mot natrium efter avhärdning rörs inte i avhärdningen då de är anjon).
Med andra ord har vattnet en rätt ordentlig buffringskapacitet när det gäller motstånd mot pH ändring, vilket talar emot att det skulle bli så surt att koppar börja lösas ut.
Gissar att vattenprovet är taget efter avhärdingsfiltret med tanke på att hårdheten är i princip icke existerande - och man ser att natriumhalten är hög (efter jonväxlig i jonbytaren där kalcium och magnesium byts ut mot natriumjoner - därav högre natriumhalt)
Slutligen - en grävd brunn kan variera i pH över tiden beroende om det är grundvatten med olika inblandning med ytvatten av läckage vid tex. tjällossning på våren eller efter långvarigt regn under sommaren och vattenprovet kanske inte speglar nuläget.
Ja, provet är taget efter avhärdaren. Skulle inte förvåna mig om en del av bakterierna kommer därifrån, så det är skönt att vi snart ska byta ut den. Men eftersom brunnen är otät och innehöll sniglar så borde det finnas en del bakterier där också. Men brunnslocket har jag bytt, och i helgen ska jag täta ringarna med snabbcement och rengöra hydroforen. Sen nästa vecka kommer en slambil och tömmer brunnen och fyller den med klorerat vatten. Efter det ska vi ta ett nytt prov som förhoppningsvis visar att det är tjänligt.X xxargs skrev:Säger inget om att byta ut den gamla om den upplevs ofräsch och svår att rengöra, inte omöjligt att denna ofräschör också kan vara bakom en del av de odlingsbara bakterierna.
Det som är lite synd är att du inte har vattenprov på vattnet som är före avhärdaren, den kanske ser bättre ut bakteriemässigt och källan till bakterierna i vattenprovet kom i själva verket från avhärdaren...
Om du upplever att få ut koppar i vattnet så är det något steg där pH är under 7, men samtidigt borde en del av kopparen tas bort av jonbytaren om kopparen fanns i vattnet innan avhärdaren och då kanske det är något efter jonbytaren som gör att koppar fälls ut i vattnet, dock behöver det ofta vara surt för det - dvs. pH under 7 och enligt vattenprover är det pH 8.1, alltså lätt basiskt.
Vattenprovet skriver 0.17 mg/l koppar men jag har dålig uppfattning vid vilken nivå när koppar börja färga handfat och ge grön hår, men magkänslan säger att det behövs mer än så.
I provet anges att alkaliteten (karbonathårdheten) är 430 mg/l och delat med 21,8 mg/grad blir det 19.7 tyska grader karbonathårdhet - vilket tyder på att det inkommande vattnet var rätt hårt innan kalciumet byttes till natriumjoner (vätekarbonaterna och karbonaterna som var kopplad mot kalcium innan men nu kopplas mot natrium efter avhärdning rörs inte i avhärdningen då de är anjon).
Med andra ord har vattnet en rätt ordentlig buffringskapacitet när det gäller motstånd mot pH ändring, vilket talar emot att det skulle bli så surt att koppar börja lösas ut.
Gissar att vattenprovet är taget efter avhärdingsfiltret med tanke på att hårdheten är i princip icke existerande - och man ser att natriumhalten är hög (efter jonväxlig i jonbytaren där kalcium och magnesium byts ut mot natriumjoner - därav högre natriumhalt)
Slutligen - en grävd brunn kan variera i pH över tiden beroende om det är grundvatten med olika inblandning med ytvatten av läckage vid tex. tjällossning på våren eller efter långvarigt regn under sommaren och vattenprovet kanske inte speglar nuläget.
Du verkar ha mycket kunskap om eget vatten, har du några bra råd att dela med dig av? Både allmänt och specifikt för vårt vattenprov.
Bakterier lär inte leva i så salt miljö som i filtret.
Är det inte bättre att borra en riktig brunn istället för att lägga pengar på den gamla grävda? Eller har ni väldig god tillgång till vatten i den grävda?
Vi hade en gammal grävd brunn i vårt gamla hus och satte först in ett avhärdningsfilter samt ett UV-filter (som dödar bakterier) men fick borr ny brunn när den gamla sinade i den heta sommaren 2016. Efter det hade vi inga problem med bakterier.
Är det inte bättre att borra en riktig brunn istället för att lägga pengar på den gamla grävda? Eller har ni väldig god tillgång till vatten i den grävda?
Vi hade en gammal grävd brunn i vårt gamla hus och satte först in ett avhärdningsfilter samt ett UV-filter (som dödar bakterier) men fick borr ny brunn när den gamla sinade i den heta sommaren 2016. Efter det hade vi inga problem med bakterier.
troligtvis behöver du då inget filter3 33322 skrev:Dels är det väldigt smutsigt och äckligt, verkar aldrig ha blivit rengjort och dels gör det vattnet alldeles för mjukt, 0,05 tyska grader, vilket ger problem med kopparutfällningar och grönt hår. Enligt manualen ska det gå att ställa in hårdheten, men den delen verkar saknas. Så ett nytt filter är redan köpt.
har det varait egen brunn tidigare och nu kommunalt vatten`?
filtermassan spolas av trycket o
tanken är stillastående och har bara till uppgift att lösa saltet så det spelar ingen roll heller
ch brukar aldrig bli ofräsch3 33322 skrev:Vattenprov finns i [länk]. Lågt pH har vi inte problem med, vårt primära problem är bakterier. Eftersom salttanken hade en illaluktande sörja i sig så lär inte filtermassan vara så fräsch heller. Då filtret är så gammalt (vet inte exakt år men det har en mekanisk timer) så kändes det smartare att köpa ett nytt.
tanken är stillastående och har bara till uppgift att lösa saltet så det spelar ingen roll heller
bakterierna tar du bort med UV-filter3 33322 skrev:Vattenprov finns i [länk]. Lågt pH har vi inte problem med, vårt primära problem är bakterier. Eftersom salttanken hade en illaluktande sörja i sig så lär inte filtermassan vara så fräsch heller. Då filtret är så gammalt (vet inte exakt år men det har en mekanisk timer) så kändes det smartare att köpa ett nytt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 027 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 027 inlägg
Till grundfrågan3 33322 skrev:
Liknande sådana här har jag haft på två olika vattenfilter i två olika hus.
https://aquagruppen.se/produkter/tillbehor/monteringssats-for-vattenfilter-1-tum
Men detta med bypass har jag aldrig behövt så du kan ta två enkla slangar likande
https://www.rinkabyror.se/artikel/ansl-slang-difftat-25rx200-mm-in-ut/
Detta plus lite bra klämringskopplingar.
Edit:
Såg också att du har ett litet förfilter (Det med blå "hatt" i nedre högra hörnet.) Det bör du också byta insats filter på.
Redigerat:
Ja, vattentillgången är god i den grävda brunnen. Men vi ser detta som ett relativt billigt försök till att få tjänligt vatten. Funkar det inte så kommer vi nog att borra en brunn.M Maledictus skrev:Bakterier lär inte leva i så salt miljö som i filtret.
Är det inte bättre att borra en riktig brunn istället för att lägga pengar på den gamla grävda? Eller har ni väldig god tillgång till vatten i den grävda?
Vi hade en gammal grävd brunn i vårt gamla hus och satte först in ett avhärdningsfilter samt ett UV-filter (som dödar bakterier) men fick borr ny brunn när den gamla sinade i den heta sommaren 2016. Efter det hade vi inga problem med bakterier.