634 läst · 5 svar
634 läst
5 svar
Byggföretag vill betala del av lönen svart kontant
Hej, en ung kille jag känner har fått erbjudande att jobba för ett byggföretag. Han fick frågan om han är ok med att få en liten del av lönen vitt via banken och resten svart kontant i handen. Jag har försökt att hitta omdömen men hittar bara en prick hos Kronofogden.
Killen undrar om han ska ta jobbet. Min spontana reaktion är att han ska springa därifrån och inte titta tillbaka.
Men. Jag känner inte byggbranschen. Är detta kanske vanligt inom den branschen?
Killen undrar om han ska ta jobbet. Min spontana reaktion är att han ska springa därifrån och inte titta tillbaka.
Men. Jag känner inte byggbranschen. Är detta kanske vanligt inom den branschen?
Redigerat av moderator:
Ett vanligt bedrägeriupplägg. Jag har själv råkat ut för det en gång för över 20 år sedan och sedan tackat nej när det har erbjudits igen och igen. Enligt andra som har gått på det är upplägget ständigt det samma.
Sånt där folk skall man inte arbeta åt.
Upplägget är att arbetsgivaren betalar den vita delen och i början också den svarta. Sedan slutar han betala den svarta delen och hittar på diverse undanflyktar om att det skall betalas senare. Under tiden har han sett till att blanda in den anställde i tillräckligt mycket svarta pengar och andra skumma affärer för att denne inte skall våga protestera utan snällt arbeta vidare för den obetydliga vita lönen som står i kontraktet. Sker det olyckor eller arbetsskador så sker det alltid på en ledig dag för alla inser ju att ingen arbetar heltid för en så låg lön.
Säg åt pojken att leta efter en arbetsgivare som åtminstone verkar hederlig och sedan gå med i byggnadsfacket som självbetalande medlem utan någon arbetsgivares inblandning!
Man skall inte blanda in facket i småsaker i onödan men när lönen inte alls betalas är de bra att ha.
Upplägget är att arbetsgivaren betalar den vita delen och i början också den svarta. Sedan slutar han betala den svarta delen och hittar på diverse undanflyktar om att det skall betalas senare. Under tiden har han sett till att blanda in den anställde i tillräckligt mycket svarta pengar och andra skumma affärer för att denne inte skall våga protestera utan snällt arbeta vidare för den obetydliga vita lönen som står i kontraktet. Sker det olyckor eller arbetsskador så sker det alltid på en ledig dag för alla inser ju att ingen arbetar heltid för en så låg lön.
Säg åt pojken att leta efter en arbetsgivare som åtminstone verkar hederlig och sedan gå med i byggnadsfacket som självbetalande medlem utan någon arbetsgivares inblandning!
Man skall inte blanda in facket i småsaker i onödan men när lönen inte alls betalas är de bra att ha.
Tack!!H heimlaga skrev:Ett vanligt bedrägeriupplägg. Jag har själv råkat ut för det en gång för över 20 år sedan och sedan tackat nej när det har erbjudits igen och igen. Enligt andra som har gått på det är upplägget ständigt det samma.
Moderator
· Stockholm
· 52 482 inlägg
man blir ju också lite fundersam över det praktiska i upplägget. Tittar man på deras hemsida så verkar de mest hålla på med renovering, badrumsombyggnad osv. Sådant görs väl till 90% mot ROT avdrag. Då kan de inte få in svarta pengar från beställaren. Vilket borde strula till det med utbetalning av svart lön.
Just därför är det mycket sannolikt att den svarta delen aldrig betalasH hempularen skrev:man blir ju också lite fundersam över det praktiska i upplägget. Tittar man på deras hemsida så verkar de mest hålla på med renovering, badrumsombyggnad osv. Sådant görs väl till 90% mot ROT avdrag. Då kan de inte få in svarta pengar från beställaren. Vilket borde strula till det med utbetalning av svart lön.
Liknande trådar
-
Att slipa trapp - erfarenheter
Möbelsnickeri -
Har någon erfarenhet av batteri från Samvolt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Erfarenhet av råttstopp
Vatten & Avlopp -
Någon med erfarenhet av Varmvattenberedare m. inbyggd VP?
Vatten & Avlopp -
Vad är eran erfarenhet med olika bankers kreditkalkyler och tankesätt
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.