har tänkt att bygga ett vitrinskåp av 2st gamla fönster, men vill inte bara ha 4st sidor, som är vit, utan vill att de ska se lite arbetat ut, vad kan man hitta på?

fönster är ca 1200mm höga 450mm bredd


har ni några tips? om vad man kan hitta på? har tillgång till MDF i div olika tjockel, för ja nästa inte något alls:=)
 
Hur menar du med "arbetat"?

Du skulle kunna arbeta med speglar så att sidorna efterliknar mer en gammal spegeldörr? Givetvis en maffig krona. Antingen om du hittar någon passande krönlist eller om du kombinerar olika för att bygga upp en snygg krona. Allt beror ju lite på vilket stil fötterna har också..

John Peters är duktig. Här bygger han en sänggavel, men kanske kan du sno lite inspiration eller tips..

[video=youtube;eKYnuajNPPY]https://www.youtube.com/watch?v=eKYnuajNPPY[/video]

Har har väldigt många andra inspirerande filmer. sök i hans arkiv efter när han bygger en väggspegel. Blir jäkligt snyggt...
 
Redigerat:
Thiger skrev:
Hur menar du med "arbetat"?

Du skulle kunna arbeta med speglar så att sidorna efterliknar mer en gammal spegeldörr? Givetvis en maffig krona. Antingen om du hittar någon passande krönlist eller om du kombinerar olika för att bygga upp en snygg krona. Allt beror ju lite på vilket stil fötterna har också..

John Peters är duktig. Här bygger han en sänggavel, men kanske kan du sno lite inspiration eller tips..


Har har väldigt många andra inspirerande filmer. sök i hans arkiv efter när han bygger en väggspegel. Blir jäkligt snyggt...
jag vill inte bara ha 4st st vita sidor, å sen gammla fönster, utan vill att de ska stick ut lite, se lite mer ut om du förstår mig,
 
Skärmavbild 2015-12-13 kl. 15.12.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-12-13 kl. 15.12.57.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en bild säger mer än 1000 ord säges de ju:)


Så var min grundtanke, men det känns lite trist, coh sen bara ha 2st gammla fönster, har tyvärr så bra kunskap i sketchup, så vet inte hur man infogar redan färdiga obkecjet, och anpassar till en annan storlek. , och sen är tanken att ha pärlspont som rygg
 
Har du ingen bild på fönstren?
 
Thiger skrev:
Har du ingen bild på fönstren?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en fin idébok om att bygga skåp, kontentan av att bläddra i den är att det som det ser ut går att med ganska enkla medel få det att se mer arbetat ut. Lister, krön, val av färg och fina beslag gör mycket för slutresultatet.

011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det känns inte helt nödvändigt att gera väggarna i ditt skåp om du är ovan . det bara krånglar till det.

Det gör ganska mycket att lägga till krönlist och någon form av sockel eller utsnidade ben på en vanlig "låda" men om du vill göra det lite mer arbetat kan du gott lägga till några planhyvlade bitar på sidan och sedan klä dem inuti med lister. Se nedan för ett snabbt exampel.

CabinetSide.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ungefär det jag sa i min post ovan..

Med en sån fantastisk inspirationsbok borde du ju kunna sno hur mycket idéer som helst =)
 
badtastex skrev:
Det känns inte helt nödvändigt att gera väggarna i ditt skåp om du är ovan . det bara krånglar till det.

Det gör ganska mycket att lägga till krönlist och någon form av sockel eller utsnidade ben på en vanlig "låda" men om du vill göra det lite mer arbetat kan du gott lägga till några planhyvlade bitar på sidan och sedan klä dem inuti med lister. Se nedan för ett snabbt exampel.


tanke med att gera var att de skulle se lite finare ut, men det är ju som du skriver, att de är ju inte mkt till detaljer, ska försöka lösa skåpet i nästa vecka, dock bara en 4kanitg låda. har funderat lite ang att sätta tex krönlist osv, men vet inte rikitgt hur jag ska göra med det.

Då jag fort inte vet om jag ska fästa skåpet i väggen, eller om man ska bygga någon form av stativ, men där är jag helt vilsen, vet inte alls hur det skulle kunna se ut.
 
Det behöver inte se "jobbat" ut bara för att det saknar allmogeinslag och träningslister etc. Allt beror ju på hur stort skåpet blir.. Ett mindre vägghängt skåp skulle jag säga är snyggare utan en massa lull på. Framförallt eftersom fönstret är ganska sparsmakat i sin utformning..

Jag hade valt limskiva till konstruktionen och "misshandla" denna innan målning för att efterlikna en tidstypisk slitning som du har i fönsterbågen..
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Thiger skrev:
Det behöver inte se "jobbat" ut bara för att det saknar allmogeinslag och träningslister etc. Allt beror ju på hur stort skåpet blir.. Ett mindre vägghängt skåp skulle jag säga är snyggare utan en massa lull på. Framförallt eftersom fönstret är ganska sparsmakat i sin utformning..

Jag hade valt limskiva till konstruktionen och "misshandla" denna innan målning för att efterlikna en tidstypisk slitning som du har i fönsterbågen..

satt ä skissa lite nu, om jag ska ha tex ett stativ, så jag knopa ihop en skiss
 
Skärmavbild 2015-12-17 kl. 20.18.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-12-17 kl. 20.18.44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-12-17 kl. 20.09.58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-12-17 kl. 20.18.17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






EDIT: I rummet kan ju tillägas så är det fiskbensparkett i väldigt mörkt, tapeter är ljusa bruna/begie aktig ton,

finns 2st fönster ett är avlångt som "ligger ner" där kommer en fondtapet att hänga, sedan så är det vanligt fönster med spröjs, vitt

ska även bygga mig ett bord så fort det går
 
Redigerat:
Vad ska du ha i det? Beroende på materialval kan det bli ganska tungt, lastar man sen in hela släktens finporslin blir det ännu tyngre.. Bara så att stativet håller.
 
Frustrator skrev:
Vad ska du ha i det? Beroende på materialval kan det bli ganska tungt, lastar man sen in hela släktens finporslin blir det ännu tyngre.. Bara så att stativet håller.
ska ha min whisky:) den samligen är inte allt för stor, så det kommer inte bli mkt grejor i den, mest flaskor av div sprit, men främst whisky

den skissen jag gjorde är det 50X50 mm ek som exempel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.