Hej

I vår ska jag bygga en inglasad altan och dränera. En tanke som slog mig.. vad kan det kosta att gräva ur och gjuta/mura upp en rum under altanen?

Själva schaktningen har jag koll på.. men att gjuta golv, mura väggar? Sedan skall det på tak/golv till altanen..
Borde kunna få 180-190cm takhöjd, kanske mer beroende på vilken höjd jag lägger altanen.
Ytan kan vi säga är 30kvm

Någon som gjort något liknande? Tanken är att det kan bli förråd, matkällare, träningsrum osv.

/Henke
 
Blev det någon källare till slut?
 
Tjenare!
Det blev källare under uterummet. Ska bli hemmabio, billiga kvadrat att bygga ut.
 
Va kul. Vi funderar också på att bygga it källaren och förbereda för uterum i samband med dränering. Du har inte lust att berätta lite, vilket material ni körde på, kostnader och tillvägagångssätt?
 
Kostnader kommer jag inte ihåg riktigt. Väldigt simpelt egentligen, bygg en vanlig platta på mark med dränering osv. Sedan är det att mura väggar och välja dräneringssätt. Platon eller isodrän osv.
Jag murade med 20cm leca, första gången jag murade , fick hjälp med första lagret sen körde jag själv.

Det tråkiga är ju att bli av med schakten, blir många vändor med lastbil.

Fråga på om det är något speciellt.
 
Ingen projekttråd med en massa bilder?
 
Sämre med det tyvärr , har lite bilder på datorn
 
Du får väldigt gärna slänga upp några så man får lite inspiration. Hur löste du taket/golvet till uterummet?
 
Och om någon annan läser så vore det intressant att se vilken budget man bör planera för, säg 25kvm källare.
 
Ska försöka få lite tid till det.

45x195 som bjälklag, fäst i huset och sedan ovanpå den murade väggen. La furugolv ovan det.
 
Bra! Jag vurmar för källare. En underskattad resurs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.