Hej,

Jag ska ge mig på att bygga trall på min altan/balkong. Nybörjare på detta men har läst på så gott det går. Dock har jag en sak som jag inte kunnat hitta information om och det är hur man fäster regel med trall utan synliga skruvar. Medveten om lösningar från Essve, Grabber och allt vad de heter. Men de verkar både dyra samt att många ifrågasätter deras funktion. Min fråga är då hur man gör istället.

Jag planerar montera allt inne upp och ner och sen lyfta ut och lägga det på plats. Höjden måste vara så som den är i bilden (trall och regel tillsammans). Jag vill helt enkelt ha bekräftat på om man kan göra så som i bilden nedan. Om inte, hur bör jag göra då (utan att köpa massa Essve och allt det heter)? Det är en förhållandevis liten terass och känns fullständigt omotiverat med ett specialverktyg för detta syfte.
Skiss som visar en metod att fästa trall på regel utan synliga skruvar genom vinklat skruvande.

Mvh/ Alexander
 
Du behöver inte krångla till det och snedskruva, utan dra bara två 70mm skruvar rakt i varje trallbräda.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Du behöver inte krångla till det och snedskruva, utan dra bara två 70mm skruvar rakt i varje trallbräda.
Ok, då är det alltså bara att skruva rakt igenom underifrån? 45+28= 73 är ingen risk att det är för nära 70 (skruvlängd)?
 
aan02014 skrev:
Ok, då är det alltså bara att skruva rakt igenom underifrån? 45+28= 73 är ingen risk att det är för nära 70 (skruvlängd)?
Det hänger på den som skruvar!
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Ok, nåt tips till den som skruvar? :)
 
aan02014 skrev:
Ok, nåt tips till den som skruvar? :)
Eftersom gängorna på skruven inte endast kommer vara i trallbrädan så se till trallen ligger ordentligt an mot regeln. en snabbtving säkrar ju det men det blir ett jobbigt extra moment.
 
Så din konstruktion skulle med extra 45x45 alltså bli billigare än att köpa t.ex. Essves skruvfixtur?

Hur fäster du din macka med 45x45 plus 28x120 mot golvet/reglarna?

Den extra golvhöjden på 45 mm gör inget?
 
Du kan ju skruva med någon form av djupstopp.
Verktyg för djupstopp vid skruvning, en röd plasthylsa och en metallisk djupstoppshylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är bara hur det blir när allting torkar? Men det kan kanske någon annan svara på!
 
Reglarna behövs pga att jag behöver komma upp i den höjden (det är en terass till en lägenhet). Jag ämnar inte fästa trall och reglar i själva terassen. Tyngden bör hålla det på plats. Men avseende risken att skruva igenom är jag dessvärre fortfarande osäker trots de kommentarer som inkommit. Skicka gärna på mer info om nån har. Finns 65 skruv t ex? Jag har inte hittat iaf.
 
Är du osäker på skruvningen så använd ett djupstopp.
Du behöver använda 70mm skruv för att få maximalt av skruvlängd i trallen.
Annars ökar du risken att den släpper långsiktigt.
 
Ok, tack för inspelet! Provar kolla upp det här med djupstopp då! Tack alla
 
En fråga till: Jag har takpapp som befintligt underlag (det är en terass med våning under, vår egen). Finns någon risk med att skruvhuvudet hamnar mot den takpappen? T ex kan skruven släppa och börja skapa friktion i pappen? Eller är detta bara ett högst teoretiskt scenario? Bör man t ex lägga takpapp undertill på reglarna som extra skydd?
 
Det är ett högst realistiskt scenario. Skruven har ingen annan stans att ta vägen när virket krymper. När det växelvis sväller och krymper kryper spik och skruv ut.

Tag kortare skruv och försänk med pluggborr med djupstopp. Förborra även en halvmillimeter större än skruven. Lägg en bricka i hålet innan du skruvar så är det ingen risk att du skruvar igenom. Tiden du lägger på att borra har du igen på problemfri montering. Inga tvingar. Ingen risk för att skruv nöter hål i pappen. Win-win.

Gör luckor i vettig storlek. För att inte få problem med skräp som stoppar vatten från att flöda fritt måste du räkna med att lyfta trallen några gånger per säsong för att städa. Passa även på att efterdra där det behövs. Är luckorna för stora blir det inte av.

Reglarna mot pappen kommer få väsentligt kortare livslängd än trallen. Arkivera en måttsatt relationsritning. Den kommer spara massor med tid när det är dags att byta ut dem. Att det är dags kommer du märka om du sköter det periodiska underhållet.

Mvh
Findus
 
Redigerat:
Tack för svar, värdefullt! Om jag gör som du säger, är det någon finness med att klä reglarna med takpapp undertill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.