Hejsan, vi vill bygga ett tak över en del på altanen, förstår att det bästa är att fästa direkt i husväggen. Men då känns det som att taket kommer bli alldeles för lågt. Tanken är att fästa i takstolarna under stuprännan. Går detta? Tar gärna emot alla råd och idéer ni har Altan utan tak med befintligt hus där takstolarna under en stupränna syns, potentiellt för takmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tycka det skulle bli för lågt ändå. Men smaken är som baken. :crysmile: Svårt att se på bilden men hur högt är det?

Är det för lågt kommer det kännas lite litet kanske?

Satsa på en fristående större parasoll? Kostar lite men ger rymd. Släpbar till andra ställen. Kostar sannolikt mer än ett skärmtak. Men har lite andra fördelar. Finns riktigt snygga och stora. Men, det skall ju få plats också. Svårt att se hur stor altanen är.
 
  • Gilla
VibeckeL
  • Laddar…
Mellan trall och takfot är det 246 cm + 12 cm på takfotsbrädan under hängrännan

Parasoll eller liknande är inget allternativ då huset ligger uppe på en kulle/berg.
Vi vill ha och behöver en fast installation
 
Det går fästa i takstolarna men man får ta bort takfotsbrädan och hängrännan. Det blir också lite klurigt att få det tätt mellan tak ock altantak. Man vinner inte så mycket i höjd på en sådan lösning heller jämfört med att fästa i väggen. Om ni vill ha verklig höjd blir det att plocka bort takpannorna och börja med altantaket uppe på husets tak. Det finns en bra tråd om en sådan lösning i forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-jag-ansluta-altantak-till-hustaket-sa-haer.175381/

Det är ett större ingrep än enkelt skärmtak dock.

Jag har samma förutsättning som er 2,45m vid huset. Hammarbandet längst ut kommer ligga på 1,8m men jag tänker så här att under taket sitter man. vill man rymd är man välkommen ut på trädäcket ;)

Men det blir inte förrän nästa år. Jag följer gärna hur ni till slut löser det för er del.
 
  • Gilla
VibeckeL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.