Jag vill göra bostad av det här missionshuset från 1888. Det har varken vatten eller avlopp och istället för att dra in det i huset vill jag bygga en ny huskropp för kök och badrum. Jag tänker att den nya huskroppen sammanlänkas med huvudbyggnaden genom veranda/gång.

Jag är ingen byggnadsingenjör, men undrar vad som krävs för att en sådan lösning ska bli bra?
 
  • Rött trähus med vita knutar, tegeltak, omgiven av träd, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
quick
  • Laddar…
Nu Om du tänker uterumsgång är det inte så mycket du behöver tänka på. På vilken sida skall förbindelsen vara? Rätt lågt under taket på långsidan.
 
  • Gilla
Livlekaren
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nu Om du tänker uterumsgång är det inte så mycket du behöver tänka på. På vilken sida skall förbindelsen vara? Rätt lågt under taket på långsidan.
Det är just såna saker som jag behöver mer information om innan jag börjar konstruera faktiska förslag. Jag har utrymme för att lägga den både på långsidan och kortsidan.

Vad behöver jag tänka på om jag gör det till inomhusgång? 🧐
 
Varför krångla? Bygg ut åt ena kortsidan som vanligt, ingen gång/passage behövs
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför krångla? Bygg ut åt ena kortsidan som vanligt, ingen gång/passage behövs
Gillar den idéen också, men har fått besked om att det är ett större/kostsammare alternativ, och större risk för ventilationsproblem i ursprungshuset pga olika byggtekniker. Känner du till nåt om det?
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Blir dyrare och krångligare med en passage
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir dyrare och krångligare med en passage
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du hur det blir dyrare? Och på vilket sätt det blir mer krångligt?
 
Vad konstigt det blev. Det är ju jag som undrar - hur blir det dyrare och krångligare?