Jag har ett hus som är tillbyggt på baksidan och sidan av huset, med gjuten platta. Ventilationen är nog inte den bästa i torpargrunden som är kvar under gamla husdelen. Golven ska ändå isoleras och läggas om.
Frågan är då, kan man fylla i stenmursgrunden med grus och gjuta platta ink cellplastisolering?
Jag skulle gärna vilja ha klinkergolv och golvvärme i dom rummen.

Jag misstänker att timmerstommen går för djupt mot färdigt golv. Men det kanske går att isolera det från betongen.
Skulle vara kula att få lite respons på frågan.

/Mats
 
Ja du är på rätt linje, det är en väldigt vanlig lösning.
 
jocke@nybleus.se skrev:
www.krobykvarn.se har gjort detta i sin kvarn, kanske kan ge lite vägledning?
BRA, det var precis vad jag ville se. ;)
 
Lånar tråden lite då jag går i samma funderingar (fast tvärtom, typ)

Vi har ett fritidshus, inte så stort, ca 40kvm, på halva långsidan har man byggt ut ett uterum, ca 2x3.5 m. Uterummet är nästan som en del av huset, med isolerade träväggar och vanliga fönster, mellan orgianalhuskroppen och "uterummet" har vi låga fönster och dubbel-dörr i terassstuk, det har nämligen tidigare varit en terass med fast tak innan man beslutade sig för att bygga in den. Det finns inga skjutparti och liknande, vilket gör att det är en halvmesyr, varken skönt uterum eller del av stugan då man har gjort en oisolerad krypgrund, på sommaren för varmt då det inte går att öppna upp och på vintern svinkallt och inte värt att värma upp.

Till våren plockar vi ner fönster och dörrar mot "uterummet" för att bygga in det till att bli en del av huset och frågan är då vad vi gör med grunden.

Idag är grunden ca 40cm djup och det ligger bara matjord i botten, muren är betonghålsten, inga problem med fukt då golvet inte är isolerat och själva golvet är typ ett ribbgolv, består altså av reglar (30x50mm med ca 5-10mm glipor mellan) så luften kan cirkulera ganska fritt och grunden och uterummet håller ungefär samma temp som utomhus.

Tanken var ett av följande alternativ:

1. Fylla upp med makadam, grus, tätskikt, cellplast och gjuta ett golv. Dock utan golvvärme då det känns onödigt i stugan. Funkar det? Kan man göra det själv? Ungefärlig kostnad (dels om man gör det själv, dels om man anlitar någon)

2. Har hört att man kan fylla grunden med sand och lekakulor. Det är ju inte så stor grund, ca 2.5 kubikmeter. Eliminerar man eventuella fuktproblem på detta sättet och kan man göra så öht?

3. Sista alternativet är ju att gräva ur grunden ordentligt, fylla på med plast och sten och ansluta till övriga husets krypgrund.

Vad tror ni? Det känns som om alternativ 1 (altså det tråden handlar om) är det mest långsiktiga alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.