Hej!
Vi ligger i funderings/planeringstadiet för vår altan. Idag har vi en altan som i princip är en betongklump c:a 60-70 cm hög, 3,5m djup och 4m bred med tak och och räcken runt om förutom mot huset då där är givetvis husväggen och in/utgången från huset.
I.o.m. att vi kommer att få riva altanen och renovera fasaden på den sidan (bägge är rätt så skröpliga ) så går jag ju givetvis i funderingen om hur jag bäst ska få till en ny altan. Varianten som är i dag funkar ju, men jag skulle vilja ha till ett trädäck ovanpå betongen, då det blir lite behagligare att gå på.
Då dyker det ju upp ett par frågor:
1: Kan man lägga reglarna direkt på betongen? Den är ju ändå, bortsett sidan mot huset, en fristående betongklump som i sig lyfter reglarna från marken.
2: Kan man bygga ut altanen något så att reglarna liksom hänger ut över kanten från betongklumpen utan att behöva sätta plintar och annat? Det är inte mycket jag vill ha ut den, kanske en halvmeter på djupet och max halvmeter på ena kortsidan. På den andra är en trappa gjuten i betongen samt att den sidan går i linje med hussidan där.
 
Fråga 1, Ja, se bara till så det är rakt sen kan de vara bra att fästa reglarna i betongen oxå.

Fråga 2, Ja men de beror så klart på vad du skall ha för dimension på reglarna. 45*120 och uppåt går bra med en halv meters överhäng.
 
Ok, och då antar jag att det är 120 på höjden på reglarna som ska till, hmm.. jag har inte utrymme för mer än max 60-80mm höga reglar ( uppskattar jag det till utan att ha mätt), sen är jag uppe vid tröskeln på altandörren. Då får jag antagligen skippa "utbyggnaden" och bara lägga typ 45 reglar för att ha något att fästa trallen i...
 
Ja det är på höjden, mät så kanske du inte behöver bl besviken. Du behöver inte skippa utbyggnaden. Du kan ju sätta en plintrad utanför plattan där du förlänger bjälklaget med grövre reglar.

Känner att en paintskiss är på sin plats för att kunna förstå.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.