Hej,

Tänkte bygga en mur enligt skissen nedan, i samma sten som bildexemplet. Murblocken är 30x15 cm. Tänkte ha 3-4 murblock på höjden så den blir 45-60 cm hög. Tänkte plantera några bollformade växter och lägga ett övre lager med marmorkross. Där muren ska stå finns idag en jordig blomrabatt.

Frågor

1) Hur djupt spår behöver jag gräva för första raden murblock? Är det ens nödvändigt eller räcker det att gräva bara för att få första raden vågrät i och med lite lutning på tomten.

2) Kan jag lägga muren direkt mot jorden eller behöver jag fylla spåret med gruskross, lägga duk, stenmjöl; samt packa det? Tänker att det är en ganska liten mur och kanske inte kräver samma underarbete.

3) Vad ska jag ha för fyllnadsmassa i botten på muren och behöver jag förbereda något innan jag fyller igen hålet?

4) Limma murblocken, nödvändigt?

5) Svarta pricken på skissen är ett stuprör mellan mig och granne som kommer kasta vatten på muren, OK?

Tacksam för svar! :)
 
  • Skiss av planerad mur vid dörrentré med mått, intill gräsyta och häck, och stuprör markerat som svart prick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå murblock i trädgård som stöd för blomrabatt med marmorkross framför och växter bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar tråden :)
 
Också intresserad av samma sak :)
 
jag har grävt gjort liknande mur hemma

grävde typ 20 cm djupt spår för muren. PAckade med 0-18 i bottten och gjöt en sula typ 5 cm tjock.
På sulan limmade jag sen murblocken med stenlim. Sen om detta är rätt eller fel men har fungerat bra för mig. Byggde bara två block högt.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.