Hej,

Håller på att inreda ett rum i en gammal uthuslänga, golvet består idag av en gamla oisolerad gjuten platta med diverse nedsänkningar. Det är inte ett rum som ska få inomhus klimat men eventuellt så man kan hålla det frostsäkert iaf. Det skall bli en liten verkstads del där jag ska kunna skruva med mopeder och cyklar var planen, så inget rinnande vatten och inget krav på 20 graders värme.

Golvet är ca 3,4x4,2 m med ett "kors" i mitten där höger delen av rummet har två nedsänkningar som är ca 30 cm djupa och en vägg i mellan dessa som är ca 13 cm bred och vänstersidan har nedsänkningar som är ca 4-6 cm djupa med en vägg som är ca 6 cm bred.

Min plan för golvet är att lägga markisolerings cellplast (XPS) skivor direkt på betongen ca 50-60 mm med 45 mm reglar i mellan uppallade i våg och skruva 15 mm plywood i reglarna direkt ovanför isoleringen. Samt sen måla med nån passande färg för att få det hyfsat tätt.

Över dom större nedsänkningarna på vänstersidan tänkte jag först regla upp med 45x145 regel och palla upp dom resterande 15-20 cm med en stående regel i mitten av nedsänkningen. Isoleringen lägger jag direkt under plywooden, genom att lägga en läkt på regeln som den kan ligga i mot., Det kommer alltså bli ett tomt utrymme under isoleringen, risker med det?

Väggarna består till visa delar av 60 mm plankvägg, hur mycket isolering krävs utöver på dessa? Jag har läst nån stans att trä isolerar bra.

Resterande väggar tänkte jag köra, från ytterpanelen sett, vindpapp, 95 mm ull-isolering, 11 mm OSB-skiva samt måla med nån passande färg. Vad jag läst mig till så skall plast ej behövas i utrymmen som inte kommer att vara så utsatta för vatten och höga temperatur skillnader.

Taket består idag av 165 mm spånisolering utom en del där det plockats bort p.g.a. en äldre vattenskada, där tänkte jag ersätta med 165 mm ull.

Bor i Västsverige och har sällan längre perioder med under -10 grader om vintrarna.

Tips och idéer mottages, det är gärna så billigt som möjligt som detta skall genomföras då hela uthuset troligtvis kommer få sig en ordentlig renovering inom 5-15 år.

Mvh Erik
 
Att isolera golvet invändigt är ingen bra idé. Du kommer att få fukt som vandra inåt och med träreglar på golvet blir det mögel.
Väldigt lite värme försvinner neråt så bättre då att flytspackla golvet plant och satsa på väggarna istället.
Kör gärna med träfiberisolering och du lär behöva minst 150 mm men helst minst 200 mm. Taket låter som en bra plan.
Jag tror Bauhaus har någon isolering som tål fukt bättre också...
 
OK, blir dock nästan 2 kubik att fylla upp om allt ska bli jämt så får nog börja med lite betong. Eller makadam kanske.

Det var därför jag ville bygga ett upp reglat golv istället. Går fuktproblemet att lösa med en platonmatta? Eller bara skippa isoleringen i golvet och lägga syllpapp eller liknande under dom reglar som kommer i direktkontakt med betongen?

Men måste man verkligen ha så mycket isolering i väggarna i ett utrymme som bara kommer att vara uppvärmt så lite eller kanske bara när det skall grejas? Samtidigt "bara" 165 i tak, där väl den mesta värmen lär gå ur?

Mvh Erik
 
Ingen annan som har någon mer input?

Vad jag läst mig till så finns det ju folk som isolerar sommar stugor, friggebodar, och liknande med mindre isolering än vad jag tänkt använda här.

Hur ska jag få till ett plant golv lättast utan att behöva bila och gjuta massor?

Mvh Erik
 
Ang. golvet. Hur blir det om man lägger reglat golv, med sylpapp under reglarna men urskurna ventilations hål i reglarna så det inte blir helt instängda rum, och sen lägger vindpappen mellan plywoodskivorna och reglarna så att betongskivan kan ventileras ut till utomhusluften via luftspalten i väggarna?

Hur nära måste jag lägga kortlingarna i golvet nu när det blir utan isolering?

Ingen annan som har några mer förslag eller åsikter?

Mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.