Hej!

Vi har precis köpt en lägenhet där de två sovrummen ligger vägg i vägg, och där denna vägg består av inbyggda garderober. Vi ska nu riva denna vägg och bygga upp den på nytt (för att fördela om garderoberna mellan rummen och få fräscha stommar).

Ursprungstanken var att bygga upp en tunn vägg och sedan använda IKEAs PAX-stommar som grund för garderoberna. De ska bli inbyggda, så vi får skarva lite ovanför och kanske under för att det ska bli "tätt".

Vad tror ni om detta? Ett alternativ är att strunta i stommarna och bygga lös inredning (så som ELFA), men det känns som om det skulle medföra mer arbetstid samt större kostnader?

En annan sak jag funderar på är vilken färg man vill ha på stommarna. Antingen blir det vitt (ser snabbt tråkigt/slitet ut?) eller vitlaserad ek (blir kanske omodernt?). Om man väljer ek, och använder vanliga garderobsdörrar, är jag rädd att eken lyser igenom vid de ställen som garderob övergår till vanlig vägg. Vad tror ni?

(Vi vill inte sätta ihop garderoberna i det högra rummet till EN lång länga, eftersom det ska stå en säng i mitten (där garderoberna går åt andra hållet) och det blir för trångt att öppna dörrar där)
 
  • garderob.JPG
Om väggen mellan sovrummen utgörs av endast paxgarderober tror jag att det kan bli ganska lyhört mellan rummen. Jag skulle hellre bygga egna väggar och ställa in trådbackar.

Erik
 
Jo, vi hade tänkt att på baksidorna av garderoberna (och mellan så gott det finns plats, vi har 20-30cm "över") bygga upp med gipsskivor och något isoleringsmaterial.

Andra tankar/åsikter?
 
Du klara det inte utan att bygga en vägg, men då hamnar garderoberna en bit längre in i rummet, vilken/vilka får Du själv avgöra. Normat bygger man väggar med 70mm regel, men du kan använda 45X45 reget + gips =58mm, isolera mellanrummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.