Tänker bygga ut garaget, och presenterade lite försiktiga skisser för bygglovsfolket att diskutera kring. De tyckte istället jag borde dra ut garaget ända till tomtgränsen och bygga en meter mer än jag först tänkt. De flesta andra garage i området ligger så. Att jag har en granne åt det hållet som är grinig (se annan tråd) ser de som ett mindre problem - det är inte han som beviljar bygglovet :). Garaget ligger i sluttning och till stor del under mark (måste nog bekosta skrotning av berg också :-/ ).

Nu till frågan. Om jag lägger ytterväggen i tomtgränsen, måste jag ju ändå gräva (spränga) några decimeter utanför denna. I mitt fall som värst 1.50 rakt ner i backen. Detta sker ju i så fall på grannens mark ? Visst, det fylls igen sedan men ändå.

Kanske jag skulle dra in garaget bara lite (20 cm) ?. Hade inte riktigt väntat mig att få uppmaningen att bygga ännu större, men inte är jag ledsen för det ;)

Vad gäller för detta ? Ponera att jag fått ett bygglov som står fast efter alla överklaganden, som säger att jag skall bygga med ytterväggen exakt i tomtgräns. Måste grannen acceptera att låta mig utföra arbetet några dm in på hans tomt ?

Och vad gäller för takutsticket, läggs huskroppen i tomtgräns kommer ju takutsticket att gå in på granntomten ?



 

Som jag ser det så innebär allt som påverar grannens tomt intrång på verderbörandes egendom och kräver därmed tillstånd från markäggaren.

Räkna med att du ska kunna underhålla ditt garage utan att gå över tomtgränsen överhuvudtaget. Det ger dig ungefär vart du kan sätta det.
 
Japp, hade tänkt så först (1m in). Men bygglovsenheten tyckte inte det, och jag tror t.o.m. det står i detaljplanen att garagen skall placeras i tomtgräns. Alla andra (ett 20-tal) hus utom vårt och ett par till har garagen så. Grannen kommer nog aldrig att tillåta någonting, men jag har av olika orsaker tydligen goda chanser att få mitt bygglov i alla fall så småningom.

Om kommunen alltså säger "bygg till där" och det står fast trots alla överklaganden, men grannen säger "krök inte ett grässtrå en millimeter in på min tomt", då får ju inte ens platonmattan plats :-?

Till saken hör att grannen har en hög, tät häck en halvmeter in på sin tomt. Egentligen lär han inte ha ont av vad jag gör tillfälligt på hans sista halvmeter, men för somliga är principer livet....
 
Blir lite konfys, skiljer sig bygglovsregler mellan kommuner?
I t.ex. Gävle säger man att: ”Byggnation närmare fastighetsgränsen än 4,5 meter får endast ske om de grannar som berörs ger tillåtelse till detta.” Så trodde jag det var överallt.
Men det kanske bara gäller om detaljplanen inte säger annat?
Tyvärr är min tilltro till tjänstemän inom kommunväsenden inte allt för stor, bara för att en tjänsteman säger en sak innebär det inte att han har rätt, på både gott och ont. :-/
 
Normalt sett gäller att grannarna ska säga ok inom 4.5 men om de inte gör det så kan byggnadsnämd/motsvarande "överpröva" det hela och ändå meddela bygglov om visnten för den sökande överskrider skadan för de påverkade. Risken är bara att man hamnar i överklagande träsket istället
 
I princip är det så, men man kan tydligen även få bygglov nära tomtgräns trots att grannen inte ger sitt medgivande. T ex om berörd granne inte har några sakliga skäl utan bara säger nej av princip eller tramsar.

Kanske varierar lite från kommun till kommun, men här har grannarna inte vetorätt utan även deras argument prövas. Men visst kommer jag att göra allt för att få grannarnas medgivande, men om en av dem hyser varken jag eller bygglovsfolket mycket hopp :(.

Hur är det med takutstick ?
 
Samma där det är en del av byggnaden och därmed gäller samma regler som för resten av bygget
 
_David_ skrev:
Blir lite konfys, skiljer sig bygglovsregler mellan kommuner?
I t.ex. Gävle säger man att: ”Byggnation närmare fastighetsgränsen än 4,5 meter får endast ske om de grannar som berörs ger tillåtelse till detta.” Så trodde jag det var överallt.
Vi har precis byggt och missade från början 4.5m och hade ritat huset enbart 4m in, fick inget bygglov så vi flyttade 0,5m. Detta gällde BARA bostadshuset, garaget kunde vara ut till tomtgränsen men med "rekommendationen" att man måste kunna underhålla den från sin egen mark, alltså måla den utan att gå in på grannens tomt.

Så dessa 4.5m gäller inte ALL byggnation.
 
Då är det troligen inritat på er detaljplan att marken får användas till garage och likanande. Sen tillämpar iofs olika kommuner reglerna på lite olika sätt

Häromkring har det nobbats både garage och friggebodar närmare än 4.5. Själv har jag turen att ha en mycket trevlig markägare som granne så jag har ok på att bygga nära gränsen
 
takutsticket lär ju räknas till bygget och måste därför placeras innanför tomtgräns. Jag har en granne som ställde sin friggebod precis på millimetern på tomtgränsen och var jävligt nöjd med det tills jag påpekade att hans tak hängde över 30 cm in på min tomt. Tomtpriserna i vårt område är ca 1 500 kr / kvadratmeter så i princip snodde han 3 papp från mig....
Nu har vi dock kommit till konsesus och han flyttade sin friggebod och vi byggde ett gemensamt garage tillsammans i tomtgräns där istället. Det är ju det klart bästa för då kan man ju verkligen ha garaget i tomtgräns utan att det blir problem med grannen.

Jag vet inte om det bara är jag men om nån hade börjat gräva och spränga på min tomt utan min tillåtelse hade jag blivit vansinnig.
 
Tror inte takutstick hör till bygget då mitt hus är byggt på tomtgräns. Detta gjorde hela området då det byggdes för att få mer tomt som skulle kunna användas. Till saken hör iaf just att taket sticker ut över grannens tomt och numera även fasaden efter en tilläggs isolering som gjordes på 70 talet någon gång. Skulle själv vilja haft iaf 1 meter på den sidan av huset fritt för att kunna själv bestämma markbeklädnad mot huset och kunna hålla koll på huset utan att klampa in hos grannen även om vi har bra kontakt.
 
isåfall skulle man ju kunna bygga huset i tomtgräns men låta tex en balkong hänga över på grannens tomt 2-3 meter. Det känns lite som när man var barn och vevade framför nåns ansikte och skrek -Luften är fri. Så kan det ju inte vara. Men det är klart om man bygger ett nytt område och planerar husen så och skriver in nån sorts servitut på detta i förhand så funkar det väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.