Ska bygga en större villa och letar efter så miljömässigt hållbara alternativ som möjligt. Vill undvika plaster, lim och CO2-slukande material. Men det är vansinnigt svårt att få något helhetsgrepp på alla frågor och byggbranschen ger olika svar.
Kikar just nu på prefabricerade paneler av hampa som tillverkas av ett företag i Malmötrakten, heter Ekolution
(https://www.ekolution.se/). Någon som har uppfattning om detta? Har sett en med namnet Bjor här i trådarna som verkar kunna en hel del om ekologiskt byggande.
Tacksam för alla synpunkter. Man vill ju inte köpa grisen i säcken.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Många som har varit inne och läst min fråga men ingen som har svarat. Om jag i stället frågar om ni har någon uppfattning om hampa/hampakalk som bygg- och isoleringsmaterial.

Hampa/hampakalk i olika former - insprutat i väggar och som block - är vanligt i villor i Frankrike och Storbritannien. Finns massor av exempel på fina villor i dessa länder. Men sällsynt i Sverige.
 
Ja, det är svårt. Mkt beror på...

Generellt kan man väl säga att bygga hus som man byggde förr är det mest miljövänliga. Lokala naturliga mtrl med minsta möjliga bearbetning. Sten, kalk, lera, trä, halm, vass, mossa, lin, ull etc.
Tegel är ett bra mtrl (bränd lera), men kräver energi vid bränning, och det är tungt så långa transporter från långtbortistan är mindre bra. Det ska då vägas mot hur länge materialet/huset står kvar och gör nytta.
Det är otroligt omfattande att göra livscykelanalyser, och en hel del grova gissningar får man ändå ta till. Husets/materialets livslängd t ex. Antag att huset står i vägen för "utvecklingen" och måste rivas redan efter 50 år. Eller att en smaklös ny ägare vill ha annat mtrl än tegel på taket vid nästa takbyte. Osv.
Organiska isoleringar såsom hampa eller träfibrer är ju bra och förnybara, men liksom glas-/stenull så måste en del mindre trevliga ämnen tillsättas av brand/mögel/klister/mm-skäl.

Det enda säkra är väl att sammansatta och processade mtrl bör undvikas. T ex spånskivor/mdf, plaster, plastfärger och fogmassor.

Vet inga detaljer om just hampaisolering, men generellt likställer jag det med träfiber- eller linisolering. Isoleringen utgör endast en liten del av ett husbygge och dess miljöpåverkan.
 
S Sillafar skrev:
Många som har varit inne och läst min fråga men ingen som har svarat. Om jag i stället frågar om ni har någon uppfattning om hampa/hampakalk som bygg- och isoleringsmaterial.

Hampa/hampakalk i olika former - insprutat i väggar och som block - är vanligt i villor i Frankrike och Storbritannien. Finns massor av exempel på fina villor i dessa länder. Men sällsynt i Sverige.
S Sillafar skrev:
Många som har varit inne och läst min fråga men ingen som har svarat. Om jag i stället frågar om ni har någon uppfattning om hampa/hampakalk som bygg- och isoleringsmaterial.

Hampa/hampakalk i olika former - insprutat i väggar och som block - är vanligt i villor i Frankrike och Storbritannien. Finns massor av exempel på fina villor i dessa länder. Men sällsynt i Sverige.
Vi har isolerat med löshampa och hampaskivor, tak och ytterväggar, för 5 år sedan och är mycket nöjda. Det ger ett behagligt inomhusklimat och huset är helt befriat från möss och råttor, vilket vi hade stora problem med tidigare. Gnagare skyr hampa! Hampa användes i tågvirke, rep och trossar, på skepp förr i tiden bland annat för att gnagare undviker det.
S Sillafar skrev:
Många som har varit inne och läst min fråga men ingen som har svarat. Om jag i stället frågar om ni har någon uppfattning om hampa/hampakalk som bygg- och isoleringsmaterial.

Hampa/hampakalk i olika former - insprutat i väggar och som block - är vanligt i villor i Frankrike och Storbritannien. Finns massor av exempel på fina villor i dessa länder. Men sällsynt i Sverige.
 
A anjo1103 skrev:
Vi har isolerat med löshampa och hampaskivor, tak och ytterväggar, för 5 år sedan och är mycket nöjda. Det ger ett behagligt inomhusklimat och huset är helt befriat från möss och råttor, vilket vi hade stora problem med tidigare. Gnagare skyr hampa! Hampa användes i tågvirke, rep och trossar, på skepp förr i tiden bland annat för att gnagare undviker det.
A anjo1103 skrev:
Vi har isolerat med löshampa och hampaskivor, tak och ytterväggar, för 5 år sedan och är mycket nöjda. Det ger ett behagligt inomhusklimat och huset är helt befriat från möss och råttor, vilket vi hade stora problem med tidigare. Gnagare skyr hampa! Hampa användes i tågvirke, rep och trossar, på skepp förr i tiden bland annat för att gnagare undviker det.
Tack för svaret. Låter bra. Vi är nära ett beslut att bygga ett hus med hampakalk.
 
S Sillafar skrev:
Ska bygga en större villa och letar efter så miljömässigt hållbara alternativ som möjligt.
Bra! Jag vill tipsa om Ekboyggportalen!
 
splinter splinter skrev:
Bra! Jag vill tipsa om Ekboyggportalen!
Tack. Den känner vi till väl.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Microkatten
Det finns flera olika sätt att bygga med hampakalk, vad lutar ni åt för lösning? I Sverige är vi väl alla mer eller mindre nybörjare på materialet, England och inte minst Frankrike har kommit betydligt länge.

Ekolution gör reklam för prefab-paneler, men verkar inte ha byggt så mycket än. Vi tittar själva på materialet som tilläggsisolering.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det finns flera olika sätt att bygga med hampakalk, vad lutar ni åt för lösning? I Sverige är vi väl alla mer eller mindre nybörjare på materialet, England och inte minst Frankrike har kommit betydligt länge.

Ekolution gör reklam för prefab-paneler, men verkar inte ha byggt så mycket än. Vi tittar själva på materialet som tilläggsisolering.
Hej,
Jag har tittat både på Ekolution och House of Hemp i Gbg. Den senare jobbar med franska proffs.
 
Microkatten
Vi har också kontakt med House of Hemp. De införskaffade Sveriges första hampakalk-sprutmaskin, men det lär finnas någon till idag.

Det skulle vara intressant att höra mer vad ni tänkt er och var ni skall bygga.
 
S Sillafar skrev:
Hej,
Jag har tittat både på Ekolution och House of Hemp i Gbg. Den senare jobbar med franska proffs.
Har gått några år nu men nyfiken hur har det gått med era planer att bygga med hampa, har ni hittat någon fungerande lösning?🙂 Har kikat själv på något liknade, har byggt i lättbetong men har lite att önska i det materialet även fast finns många fördelar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.