Går det lika bra att bygga altan den här årstiden som en annan?
Förutom att det kan ta länge tid såklart.

Vad bör man tänka på? Det är väl kärl i jorden/marken osv och att marken kan sjunka senare mot sommaren?

Mvh
 
Så länge det inte är tjäle i marken är det inga problem. Tids åtgången är väl precis lika lång som på sommarhalvåret...
Ett hinder kan ju vara att få tag på tryckt material så här års.
 
Hej, med extra i tidsåtgång tänkte jag på att snö röja eller att det är hårt att gräva för plintar och jämna ut marken..

Men hur vet man om det är tjäle eller inte Hehe..
 
Provgräv i marken
 
Är marken frusen är det tjäle...
 
Allt blir krångligare! vänta du 2 månader så blir det bra!
Tror inte det är akut med altan eller, lite kallt att sitta ute
 
Nere i Skåne kommer jag dra igång bygge andra veckan i april, tidigare går nog men brukar va kallt och ofta blåst+regn och då är det Inge skoj att bygga...

börja gräva om tjälen är borta, tar sin lilla tid det oxå om du vill köra igång tidigt
 
Vi vill helst komma igång med vår altan så snart som möjligt p.g.a. andra projekt som måste göras senare, men är rädd för att plattorna ska röra på sig - vad tror ni?

Idag är marken under blivande altanen hårdlagd med sten, detta gjordes i samband med husbygget 2012. Det finns ingen jord under på "tjäl-nivå". Vi har tänkt lägga plattor (typ dansk sjösten) på marken, och bärlinorna vilande på dessa. Men som sagt, det är tråkigt om det finns risk för att hälften av plattorna sjunkit ned om en månad eller två...
 
Skall du ha inglasad/skjutdörrar så är det stor risk att dessa kärvar om du bygger direkt på stenplattorna. Du behöver gräva ner plintar så att inte tjälen lyfter uterummet.
 
OK, nej i mitt fall blir det endast ett lågt öppet "soldäck".
 
Om man har en befintlig trädgård med gräsmattor, etc, så vänta till det har torkat upp annars är risken att man förstör området runt där man arbetar.
 
Ah, ett bra tips - men i vårt fall är trädgården inte iordninggjord efter husbygget och kan inte se mycket värre ut än den är för närvarande.. Dessutom är risken för att vi behöver gå på annat än hårdlagt sten/grus väldigt liten så som det ser ut i vårt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.