3 596 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Buller från ytterdelar i sovrum, kostnad att flytta?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 843 inlägg
Den pumpen bör väl låta som mest 40-45dB från utedelen och fönstret har ljudteduktion runt 30dB. Eller sovs det med öppet fönster?
Kanske inte hjälper TS direkt, men en installatör som skulle installera en luft/luft till mina svärföräldrar rekommenderade att montera utedelen precis utanför deras sovrum. Jag föreslog en kortare sträcka utanför vardagsrummet där den skulle störa mindre både ljudmässigt och visuellt. Så tur för mina svärföräldrar att de lyssnade på mitt råd och inte en obrydd installatör
I vårt fall var det 100% vårt eget fel, vi tyckte att det var det diskretaste stället att hänga dem, helt utan att tänka nämnvärt på buller-risken. Hade ett motsvarande aggregat mot sovrumsväggen i förra huset, men jag borde såklart ha tagit med i ekvationen att det var en betong-vägg, inte en reglad trävägg.M Mawe85 skrev:Kanske inte hjälper TS direkt, men en installatör som skulle installera en luft/luft till mina svärföräldrar rekommenderade att montera utedelen precis utanför deras sovrum. Jag föreslog en kortare sträcka utanför vardagsrummet där den skulle störa mindre både ljudmässigt och visuellt. Så tur för mina svärföräldrar att de lyssnade på mitt råd och inte en obrydd installatör
Man lär sig nåt hela tiden
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 365 inlägg
Kolla även i dotterns rum. vad har du för ventilation? finns det ngt där som släpper in ljudet. kolla tätningslister och ev justering som kan behövas på fönstret för att få det helt tätt. jag har sk micro ventilation på mina fönster och det är stor skillnad på ljud mot när jag stänger helt.
Jag håller helt med att de ska bort från väggen, men innan du flyttar runt enheterna kan du ju även testa med att köra ngt som bullrar ordentligt, musik, kompressor, slagborr elller liknande på olika platser utanför för att se om du kan hitta en plats där ljudet upplevs lägre inne. Det är ju möjligt att pga din sluttning utanför så studsar en del ljud tillbaka och du måste kanske få upp dem högre, vinkla den annorlunda eller på annat sätt styra bort ljudet, ev med ngt litet bullerplank på sidan mot fönstret eller liknande.
Lycka till!
Jag håller helt med att de ska bort från väggen, men innan du flyttar runt enheterna kan du ju även testa med att köra ngt som bullrar ordentligt, musik, kompressor, slagborr elller liknande på olika platser utanför för att se om du kan hitta en plats där ljudet upplevs lägre inne. Det är ju möjligt att pga din sluttning utanför så studsar en del ljud tillbaka och du måste kanske få upp dem högre, vinkla den annorlunda eller på annat sätt styra bort ljudet, ev med ngt litet bullerplank på sidan mot fönstret eller liknande.
Lycka till!
Produkter som diskuteras i tråden