3 587 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Buller från ytterdelar i sovrum, kostnad att flytta?
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
2 timmar för 2 man för 1500:- inkl moms låter sjukt billigt för jag antar att dom även har restid dit och hem !enSAM skrev:
Låter som ett sätt att få den firman gå i konkurs om dom har samma debitering hela dagarna
Okej, det låter ju väldigt uppmuntrande. Talar ju verkligen verkligen för att göra ett ordentligt försök med markstativen innan vi betalar massa pengar för att flytta dem till andra änden av huset.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Det är nog vid avfrostning vissa får ljudet genom väggen eller troligen oftast via dåligt tätade fönster i närheten när dom är monterade på markstativ.H Harald Blåtumme skrev:
Skiljer även en hel del mellan märken och modeller.
Medlem
· Sverige
· 5 338 inlägg
Jag har aldrig övervägt väggmontage eftersom jag befarat att väggen kan fungera som resonanslåda för pumpens och fläktens ljud. Med markstativ försvinner den farhågan, och efter mina erfarenheter av två LLVP är detta potentiella problem eliminerat. Betyder inte att väggstativ skulle fungera dåligt generellt, bara att jag misstänkte det skulle fungera dåligt på våra fasader av trä i ena fallet, fasadtegel på trästomme i det andra.
Sedan detta med avstånd till bakomliggande vägg: svårt att avgöra exakt från bilderna men det ser trångt ut jfr de installationsinstruktioner jag sett. Här handlar det dels om att tillförsäkra ett tillräckligt luftflöde för att nå specad verkningsgrad/COP, dels att kunna underhålla enheternas baksida, städa av och hålla rent från skräp.
__
PS. Sedan är det inte otänkbart att ett alltför litet avstånd uteenhet-fasad även kan ge direkta luftburna ljud från fläkten till bakomliggande fasad, det är ganska kraftiga fläktar i dessa enheter.
Sedan detta med avstånd till bakomliggande vägg: svårt att avgöra exakt från bilderna men det ser trångt ut jfr de installationsinstruktioner jag sett. Här handlar det dels om att tillförsäkra ett tillräckligt luftflöde för att nå specad verkningsgrad/COP, dels att kunna underhålla enheternas baksida, städa av och hålla rent från skräp.
__
PS. Sedan är det inte otänkbart att ett alltför litet avstånd uteenhet-fasad även kan ge direkta luftburna ljud från fläkten till bakomliggande fasad, det är ganska kraftiga fläktar i dessa enheter.
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Vet man om att risken är stor för störande stomljud så bör man satsa på markstativ och då på en gjuten platta
eller motsvarande konstruktion som inte riskerar att sjunka/stiga.
Mycket sällan jag hör att kunder vill flytta ner utedelen till ett markstativ, beror dock även på vart utedelen
placeras från första början för att just undvika störande stomljud.
Tex undvika att ha en utedel vid sovrum
Mycket sällan jag hör att kunder vill flytta ner utedelen till ett markstativ, beror dock även på vart utedelen
Tackar! Ser det här som besvarat nu jag återkommer när jag testat att palla upp dem så att de står fria från fasaden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 843 inlägg
Markstativ och flytta bort ena delen så den inte är direkt utanför fönstret. Öka distansen från väggen också.
Borde gå att fylla ut med lite grus och gjuta en liten platta. Platta på markisolering så det inte blir några vibrationer till huset. Dvs distand mellan stativplatta och husgrund
Borde gå att fylla ut med lite grus och gjuta en liten platta. Platta på markisolering så det inte blir några vibrationer till huset. Dvs distand mellan stativplatta och husgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en Daikin som utedelen bor på ett stativ i trä + dämpfjädrar , dvs ingen kontakt med träväggen .
Den hörs om det är tyst i rummet som är närmast , inte mycket men inget jag skulle trivas med om det var ett sovrum det var frågan om .
Den hörs om det är tyst i rummet som är närmast , inte mycket men inget jag skulle trivas med om det var ett sovrum det var frågan om .
Beror väl på utedelen också. Vår Mitsubishi Ecodan låter som en polsk lastbil vintertid. Markstativ, 50cm från väggen. Är inte ensam om detta problem dessvärre, verkar vara ett designfel på utedelen.C Comfort Thomas skrev:Vet man om att risken är stor för störande stomljud så bör man satsa på markstativ och då på en gjuten platta
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Luft/vatten är betydligt större och låter låter betydligt mer och en sådan hamnar inte på fasaden.
Hur f.. hittar man en sån firma?enSAM skrev:
Jag svårt att hitta någon som ens vill röra grejer som inte är splitter nya. Oroliga för bökiga ansvarsfrågor.
Vilket år var detta? Det låter struntbilligt. Två man, två timmar blir fyra arbetstimmar, 1500/4 = 375 kr/tim.enSAM skrev:
Vart bor du där kylteknikerna fakturera mindre än målare?
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Timpenningen blir lägre om man räknar med att dom ska ta sig till och från kunden också.
Gissar snarare på några lokala eller icke svensktalande svartjobbare
Gissar snarare på några lokala eller icke svensktalande svartjobbare
Om du har ett Biltema i närheten så kan du åka och köpa dessa och lyssna på dina väggfästen. Dessa fungerar väldigt bra för att lyssna och lokalisera oljud
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Räcker det inte med att man hör det genom väggen 😎