3 649 läst · 33 svar
4k läst
33 svar
Buller från ytterdelar i sovrum, kostnad att flytta?
Hej!
Installerade 2 st Toshiba Shorai Edge 25 i Mars 2024 för att ersätta elradiatorer. De har fungerat super för uppvärmning i mars, kyla över sommaren och uppvärmning nu igen när kylan kom.
Till mitt problem: Vi placerade ytterdelarna klantigt, precis utanför ena dotterns sängplats och de bullrar oväntat mycket in i hennes rum. Vi har fått bort vibrationer genom att byta till bättre fjädrar men bullret går fortfarande genom husväggen (trästomme, träfasad)
Min tanke är det sannolikt inte går att lösa tillräckligt bra på plats med isoleringsskivor eller gummimattor eller vad som skulle kunna rymmas mellan ytterdel och fasad.
Så då återstår att flytta ytterdelarna till andra änden av huset där köket ligger istället. Det skulle åtminstone garanterat lösa problemet.
Fått en offert på flytten av båda delarna för totalt 10k, då är det jobbet huvudsakligen arbete men det ingår några meter förlängning av rör också.
Känns det som ett rimligt pris? Finns det några andra lösningar av ljudet jag borde testa innan jag gör den här mer drastiska ändringen?
Tack på förhand!
Installerade 2 st Toshiba Shorai Edge 25 i Mars 2024 för att ersätta elradiatorer. De har fungerat super för uppvärmning i mars, kyla över sommaren och uppvärmning nu igen när kylan kom.
Till mitt problem: Vi placerade ytterdelarna klantigt, precis utanför ena dotterns sängplats och de bullrar oväntat mycket in i hennes rum. Vi har fått bort vibrationer genom att byta till bättre fjädrar men bullret går fortfarande genom husväggen (trästomme, träfasad)
Min tanke är det sannolikt inte går att lösa tillräckligt bra på plats med isoleringsskivor eller gummimattor eller vad som skulle kunna rymmas mellan ytterdel och fasad.
Så då återstår att flytta ytterdelarna till andra änden av huset där köket ligger istället. Det skulle åtminstone garanterat lösa problemet.
Fått en offert på flytten av båda delarna för totalt 10k, då är det jobbet huvudsakligen arbete men det ingår några meter förlängning av rör också.
Känns det som ett rimligt pris? Finns det några andra lösningar av ljudet jag borde testa innan jag gör den här mer drastiska ändringen?
Tack på förhand!
Återkommer med bilder under kvällen!E etompau skrev:
Matti_75 skrev:
Finns två anledningar till att jag inte direkt tänker på markstativ. Dels så är det berg på baksidan av huset, så det finns ingen platt yta att ställa ett stativ på - så vi skulle behöva börja med att borra och ankra för att få en platta att ställa stativet på. För det andra så upplever jag att ljudet som tar sig igenom väggen är att själva aggregaten "hörs" genom väggen, inte som att det vandrar genom upphängningen. Såklart hopplöst svårt att avgöra utan att byta till markstativ.returen skrev:
Har ni upplevt tidigare att flytta ett högljutt aggregat från väggfäste till markstativ gjort stor skillnad trots att avstånd till vägg inte förändrats?
Tror det blir lite tydligare med en bild, kommer snart!
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Hörs det ”genom” vägg/fönster så hjälper inte markstativ om man inte kompletterar väggen med något ljudisolerande
och inte ens säkert det hjälper tillräckligt.
och inte ens säkert det hjälper tillräckligt.
Ja det blir skillnad och ställa det på marken. Vibrationerna och ljud som fortplantar sig försvinner.
Min står på 4 trädgårdsplattor så du behöver inte göra allt för stort jobb för att få ner den på marken
Min står på 4 trädgårdsplattor så du behöver inte göra allt för stort jobb för att få ner den på marken
Medlem
· stockholm
· 2 251 inlägg
Trädgårdsplattor har en förmåga att röra på sig, antingen sjunka eller stiga av tjälen .
Börjar utedelen luta åt fel håll så rinner inte vattnet vid avfrostning ut som det ska.
Bättre att göra det ordentligt från början med en gjuten platta och bra underarbete om man har en fastighet där det inte fungerar med konsoll och bra stålfjäderdämpare.
Börjar utedelen luta åt fel håll så rinner inte vattnet vid avfrostning ut som det ska.
Bättre att göra det ordentligt från början med en gjuten platta och bra underarbete om man har en fastighet där det inte fungerar med konsoll och bra stålfjäderdämpare.
Okej! Här kommer lite bilder från mörkret. Jag vill visa med bilderna är vilken typ av stålfjädrar de står på i konsollerna, avstånd till vägg, och att det är relativt långt ner till marken och att huset gränsar mot brant berg så det finns inga möjligheter att ställa på plattor eller liknande.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 383 inlägg
Det strukturburna ljudet kommer du ifrån genom att frikoppla upplaget från fasaden, dvs montera aggregatet på marken. Det luftburna ljudet kommer mest troligt inte vara något problem efter utförd åtgärd.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 383 inlägg
Palla upp aggregaten från bef upplag så kommer du höra skillnaden på en gång.
Medlem
· Sverige
· 5 341 inlägg
Dessutom verkar det som att det är alltför litet avstånd till vägg med nuvarande montage.
Vi har två LLVP, en 20 år gammal och en relativt ny. Båda monterade på markstativ, den ena i en tunnväggig trästuga. Ingen av dessa uteenheter hörs inomh, oavsett driftsförhållanden.
Vi har två LLVP, en 20 år gammal och en relativt ny. Båda monterade på markstativ, den ena i en tunnväggig trästuga. Ingen av dessa uteenheter hörs inomh, oavsett driftsförhållanden.