M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var det en annan budgivare (nr 3 i listan) som fick köpa? Jag kan tänka mig att säljaren blev mäkta nervös när högstbjudande hoppade av och då fick mäklaren i uppdrag att ringa alla budgivare och avsluta affären. Du tackade ju nej att köpa för det bud som du givit så den som nappade fick köpa. Som säljare vill man ju ha en köpare som man tror snabbt gör en smidig affär och kan betala i slutändan.
Vet inte. Man vet ju inte ens att de ndra budgivarna existerar...
 
S
Jag var med i en budgivning som snabbt spårade ur och jag vann precis på min maxgräns. Det var jag och en till som budade. Jag visste vem jag budade emot då det var en kompis kollega priset budades upp 25% från mitt första bud.

jag gjorde en egen besiktning som visade på en del problem jag inte orkade ta tag i så jag hoppade av, kompisen kollade med kollegan hur han skulle göra, då fick han svaret att dom också hade hoppat av för att ”dom kände egentligen aldrig att dom ville ha det där huset riktigt”...
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nu har jag läst det här fallet som du länkar till, och det väcker en fråga hos mig - den här personen (kallad Anmälaren) blev överbjuden och drar då tillbaka sitt eget bud, och jag kan inte för mitt liv begripa vilket syfte det uppfyller. Har du blivit överbjuden så bestämmer du dig antingen för 1) lägga ett högre bud eftersom du ff är intresserad av objektet, eller 2) du känner att din maxgräns är nådd och därmed går köpet till någon som bjudit högre. Men att ta tillbaka budet????

Att anmäla mäklaren för att buden angetts i fel ordning i anbudsförteckningen är en annan sak.
Vet att detta inlägg inte ger någon info eller svar till TS, men jag blev så nyfiken på tankegången.
Jag tyckte också det var en lite märklig historia, det tog en bra stund att fatta vad som ens hade hänt.
Men jag tror att han tänkte att hans bud bara gäller om det antogs, och att han inte vill vara med i en budgivning - det kanske hände direkt efter visningen t ex. Nu vart han indragen i budgivning i alla fall, därav att han vill göra tydligt att han drog tillbaka sitt bud (Så den som hade budat 3,6 kunde egentligen gå ned på 3,5 - eller lägre (?)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Trodde det var allmänt känt att släktskapet mellan mäklare och hästhandlare är väldigt starka....
Enda orsaken till att det finns fastighetsmäklare är för att de får försäljare av begagnade bilar att verka ärliga.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Haha
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Vi råkade ut för att vinnande budgivaren hoppade av när vi sålde vår lägenhet i Stockholm för ca 1 år sedan. Slutade med att budgivare nr2 köpte men på en lägre nivå än hens sista bud. Surt för oss men å andra sidan vet vi inte vart priset stannat utan budgivaren som hoppade av och vi hade ingen lust att ta om processen. Budgivaren med högsta budet hade enligt mäklaren sagt att hen kunde tänka sig att deala om priset så antagligen en strategi. Tycker iaf det är något fel i systemet att det kan få gå till så här..
 
  • Gilla
TT4F och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Även om många har råkat ut för gansak troliga bluff bud. Så tror jag man skall vara försiktig att förutsätta att alla avhoppade budvinnare är falska.

När min dotter köpte bostadsrätt förra året. Så var det en budgivning med 6 budgivare från början. När hon hoppade av så var det två budgivare kvar, en 3e hade lagt sig efter dotterns sista bud. De två trissade upp priset ytterligare 200 000. Dottern och hennes sambo började bjuda på en annan lägenhet.

Så ringer mäklaren, och förklarar att vinnaren ville inte skriva kontrakt nu, och 2an svarade inte i telefon. Så hon fick köpa för sitt sista bud, 200 000 under vinnande bud (hennes bud låg på ca 3,3 milj).

Det hela lät rätt märkligt, mäklaren presenterade sedan en helt värdelös budlista. Flera av budgivarna hade bara förnamn och ett telefonnummer, en stod som "Krille" och tel nummer. Jag sökte på telefonnumren, de var inte sökbara. Men just vinnaren hade fullt namn, så jag kunde spåra honom på nätet, och vi kom på vilken av de på visningen det var.

Vi är övertygade om att vinnaren som hoppade av, var äkta. Däremot mer tveksamt med 2an som inte svarade i telefon...
En sådan värdelös lista fick jag när jag köpte en lägenhet i sthlm för typ 10 år sedan. Dock tyckte jag att priset var ok ändå så jag bråkade inte. Hade kanske tänkt annorlunda nu.
 
Spelar ju ingen roll vad som står på listan känner jag, det kan ju vara kompisar till säljaren eller mäklaren som bara svarar "javisst, jag bjöd" om man skulle fråga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M mattie_river skrev:
Någon annan som har nån historia? :)
Vi förlorade vår budgivning på ungefär samma sätt. Maxgränsen passerades + lite till. Efter nån dag hör mäklaren av sig och frågar om vi är intresserade att köpa för vårt sista bud då den andra budgivaren ville gör skogsinventering och besiktning av huset (såldes med friskrivningsklausul), och säljarna ville ha ett snabbt avslut.

Får erkänna att jag våndades en del och funderingarna gick mot bulvaner och då vi och vinnaren trissade upp priset med 20% efter de andra spekulanterna hoppat av.

Beslutade oss för att ta det iaf, och det kändes rätt efter att ha träffat säljarna. Antingen var de fantastiska på att spela teater eller så var det på riktigt. De var i åldersspannet 75-80, av den 'gamla skolan' och ville hellre sälja till ett yngre par än till nån från Sri Lanka som "bara bott i Sverige i 10 år".
Sen hade tydligen vinnaren ringt upp och erbjudit ännu mer pengar och dragit tillbaks kravet om besiktningar, men då hade de ju redan "lovat" oss att få köpa så då kändes det fel att ändra sig sa de. Han var tydligen lite ilsk på dem för hela spektaklet och förstod inte hur de kunde sälja till nån som bjöd mindre.

Tycker TS gjorde helt rätt som la ett bud strax över när de var tre budgivare kvar. Det var ju där hen egentligen vann budgivningen då vinnaren inte kan räknas då den hoppade av sen.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Men varför lägger man bud på en fastighet som man sen inte är villig att betala om man blir högsta bud, oavsett anledning.
I min värld så budar man upp till vad man tycker man har råd /tycker fastigheten är värd, sen stannar man där.
Om sen högste budgivare hoppar av så ska ju inte det påverka mitt bud, utan det var ju det jag var villig att betala i slutändan.
Att då börja kräva att man ska betala mindre än det bud man själv lagt, skulle då göra mig som säljar förbannad och aldrig ta emot ett bud från den köparen igen.
Lagt kort ligger, är alltid ett spel med fastighetsaffärer och klarar man inte av det, ska man nog inte ge sig in i det..
Med det resonemanget borde ju du lägga den summan direkt, som både ditt första och sista bud, eller..?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
hsd
Det vore kanske bra med en budautomat, som auktionsajter har
Enkelt man lägger ett bud och budet höjs i förutbestämda steg samt att alla kan se budutvecklingen
 
Budgivning kan man göra hur som helst men lagstiftningen måste ändras för att få ordning på detta. Jag skulle helst se att man var bunden för det bud man lägger eller åtminstone så ska det finnas ett skadestånd för den som drar sig ur vid vinst exempelvis 50.000kr för det skall svida. Ett annat alternativ är om de vill buda skall de först lägga in 5000kr och om de förlorar så får de inte tillbaka pengen. Ett bra sätt att tänka över om hen Verkligen vill köpa objektet. Som det är nu så kan budgivarna göra vad som helst de kan buda på flera objekt och dra sig ur båda eller vinna det ena/båda och ändå göra som hen vill.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
Fairlane
Det låter som en fantastiskt idé. Lägg 5000;- för att få bjuda på ett objekt. Vinner du inte budgivning så får säljaren (?) dina pengar?
När vi köpte vårt förra hus så tittade vi säkert på en bra bit över 100 bostäder. Vi bjöd på 6-7 stycken som vi var seriöst intresserade av. Vi vann budgivningen på två av dessa. Den första säljaren ville inte sälja till oss för vi ville ha in en besiktningsklausul. Det andra köpte vi. Det hade varit lagom skoj att betala 30' till de som vi inte fick köpa.

Ska man ha sådan krav så måste också helt andra krav ställas på säljaren med tydlighet på hur de väljer vem som får köpa, inflyttning, besiktning. Säljcykeln får man nog räkna med ska utökas till någon månad, kanske 2-3?

Jag ser också problem med nuvarande läge, men jag tror att man måste fundera igenom alterniven noga innan man byter till ett sämre system eller ett annat system med andra svagheter.

När vi sålde förra huset var det trög budgivning och vi hade ett tydligt mål vad vi ville ha betalt och satte det som acceptpris. Vi hade några bus under den nivån av valde då att inte sälja. Vi kanske kunde fått 5000:- från alla som bjöd under?!
Eller så skulle de då någon form av sksde stånd för att vi valde att inte sälja i den omgången?
 
  • Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad ska man anmäla?
"Mäklaren försökte få oss att köpa till det högsta bud vi lagt när vinnaren hoppat av. Vi tackade nej och gav ett motbud som mäklaren framförde till säljaren som i sin tur tackade nej"?
Att det rimligen användes en bulvan i processen.
 
Fairlane
Abbe W Abbe W skrev:
Att det rimligen användes en bulvan i processen.
Hur vet vi det?
Hur bevisar vi det?
Hur vet vi att det är mäklaren och inte säljaren som ligger bakom en eventuell bulvan?

När vi sålde vårt förra hus så var mäklararvodet 1% på köpeskillingen. Mäklarens incitament för att dra upp budgivningen med några 100' är rätt obefintliga. De tusenlappar hen skulle tjäna extra blir väldigt lite I plånboken. Möjligen skulle det vara lite lättare att få fler affärer eftersom många vill sälja med den som säljer till högst pris, men jag tycker ändå att det är rätt försumbart. Vårt incitament att använda en bulvan skulle vara 100 ggr större än mäklaren. Om vi skulle gjort något sådant (vilket vi inte gjorde) så skulle vi aldrig tala om det för mäklaren.
Således en anmälan utan någon som helst form av bevis att mäklaren agerat fel hoppas och tror jag skulle kastas i papperskorgen direkt.
 
M
Fairlane Fairlane skrev:
Hur vet vi det?
Hur bevisar vi det?
Hur vet vi att det är mäklaren och inte säljaren som ligger bakom en eventuell bulvan?

När vi sålde vårt förra hus så var mäklararvodet 1% på köpeskillingen. Mäklarens incitament för att dra upp budgivningen med några 100' är rätt obefintliga. De tusenlappar hen skulle tjäna extra blir väldigt lite I plånboken. Möjligen skulle det vara lite lättare att få fler affärer eftersom många vill sälja med den som säljer till högst pris, men jag tycker ändå att det är rätt försumbart. Vårt incitament att använda en bulvan skulle vara 100 ggr större än mäklaren. Om vi skulle gjort något sådant (vilket vi inte gjorde) så skulle vi aldrig tala om det för mäklaren.
Således en anmälan utan någon som helst form av bevis att mäklaren agerat fel hoppas och tror jag skulle kastas i papperskorgen direkt.
Finns arvode som är en viss procent upp till en viss nivå, sedan ett betydligt högre arvode över ett visst försäljningspris. Kan vara 15 procent på överskjutande del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.