Hej. Vi har ett problem som jag vet har varit uppe här på forumet tidigare, en brummande frys.

Frysen, en Asko installerad för ca en månad sedan, brummar högt av och till. Den tystnar i princip alltid då jag knuffar till den eller flyttar den, men sedan kommer brummet tillbaka.

Det verkar inte bero på att kompressorn får arbeta för hårt, eftersom ljudet uppstår lite när som helst och inte nödvändigtvis när dörren öppnats. Frysen står stadigt har testat att justera höjden på fötterna, men det har inte löst problemet. Det är minst 5 cm luftspalt baktill.

Frysen är "inbyggd" i en möbel med några mm marginal på varje sida, men det är möjligt att den nuddar en sidovägg någonstans. Problemet har dock inte lösts av att jag justerar den i sidled.


Se bifogat videoklipp för eventuella ledtrådar (volymen är eventuellt låg).

Stort tack.
 
A
du får dra fram den och se om något av kylsystemet ligger emot.
 
  • Gilla
Kilgore Trout
  • Laddar…
A
Något i själva skåpet som vibrerar? överskåp?
 
  • Gilla
Kilgore Trout
  • Laddar…
Som Electroluxarn sa, dra ut det och kolla om nåt rör på kylsystemet sticker ut och kan nudda väggen, eller om t.ex två rör precis ligger och touchar varann.
Sen en annan tanke jag har är om fläkten i frysen ligger lite snett och precis nuddar något så du får det ljudet.
 
  • Gilla
Kilgore Trout
  • Laddar…
Någon kvarglömd transportsäkring?
 
  • Gilla
Kilgore Trout
  • Laddar…
Tack alla, felsökning påbörjas i morgon.
 
G
Kan vara frost på fläkten för "automatisk avfrostning". Testa att avfrosta frysen på gammalt hederligt sätt i några timmar och slå sedan på den igen.
 
axelito axelito skrev:
Som Electroluxarn sa, dra ut det och kolla om nåt rör på kylsystemet sticker ut och kan nudda väggen, eller om t.ex två rör precis ligger och touchar varann.
Sen en annan tanke jag har är om fläkten i frysen ligger lite snett och precis nuddar något så du får det ljudet.


hej! Löste du ditt brummande ? :)
 
Kilgore Trout Kilgore Trout skrev:
Tack alla, felsökning påbörjas i morgon.

Hej löste du detta brummandet ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.