Får börja med att säga hej till alla, ny här på forumet :)

Har lite funderingar kring bredspackling, jag ska bredspackla väggarna i köket men har aldrig bredspacklat någon vägg förut. Har bara spacklat mindre ojämnheter tidigare.
Att bredspackla låter i mina öron som ett jobb som inte är helt lätt att få bra utan förkunskaper och rätt teknik?
Läste någon stans att de fanns spackel man kan rolla på väggen, borde inte de va betydligt lättare? Jag har "grovspacklat" de värsta ojämnheterna och små hål på väggen. Så det finns inte mycket ojämnheter kvar.
Någon som kan ge mig lite tips och information om detta, för och nackdelar?

Sen en liten fundering, håller på och ska måla taket. Har spacklat upp en del ytor och sista slipningen ska göras. Vad använder ni för något för att torka bort allt damm som blir innan ni går på med färgen?

Tack på förhand:)
 
Redigerat:
Innan jag skulle ge mig på att bredspackla alla fyra väggar i mitt vardgasrum var jag också lite nervig. Kollade lite på hur man skulle göra på internet och sen tog det inte lång tid innan det satt. Inte så svårt som man tror.
Om man däremot måste räta upp väggen kan det kanske bli lite knepigt, jag körde på putsade väggar ^^

Ja, det finns spackel man stryker på med roller fast det är bra mycket dyrare har jag för mig. Går snabbare, vilket sätter det i fackmannafacket :)
Och dammet skiter jag alltid i, rollar rakt över det. Kan sopa med en borste först om det oroar dig.
 
Ok, i mitt fall så handlar det inte om att räta upp några väggar, utan bara att lägga på några lager för att få bort de sista ojämnheterna. De jag känner som svårast inför bredspackling är att lägga på spacklet i ett jämt lager över väggen, men det kanske är lättare än vad jag föreställer mig?
Det var då jag fick tankarna på spackel som man lägger på med roller.
Kanske får kolla upp vad de tar för det spacklet man rollar på.

Har läst lite om bredspackling på internet men känner mig ändå inte riktigt säker på vilka arbetsmetoder samt teknink som är rätt att använda, de står lite olika beroende på var man läser. Någon kanske har en länk till en bra sida om spackling?
Förstår att man måste prova själv för att lära sig och de är jag inte rädd för, vill bara ha lite tips om rätt teknik så man har något att eftersträva när man börjar ;)

Då får det bli en mjuk borste att ta bort dammet med.
 
Var hos fackman idag och hörde mig för lite ang spackel som man rollar på, men de användes i huvudsak om man tex ska måla väggen och vill få en sista finish innan målning. Så nog om det ;)
Så det får bli en traditonell bredspackling, och som sagt om någon sitter på en länk ang bredspackling så mottages den gärna :)
 
Ingen länk till någon guide eller så men jag la på uppifrån och ner, ca 120cm bred yta.
Lägg på ganska grovt. Ju större yta du lägger på desto lättare och snabbare går det.
Efterhand som man kommer ner så drar man något drag ifrån sidan. För mig funkade det bäst att dra från höger till vänster, spacklade från vänster till höger. Alltså dra från den sidan du inte har kommit till än och in mot den redan spacklade ytan.
 
Tack så mycket för tipsen lajsiiwan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.