Jag har sökt på forumet angående mina frågor kring bredspackling, men inte hittat riktigt tydliga svar så här kommer mina frågor som jag hoppas någon kan besvara...
Jag har rivit ner 7-9 lager med tapet i en gammal lägenhet från 1947. Underst är en väldigt rå betongvägg (inte på något sätt slät) och på det verkar det som att det är någon sorts färg, väldigt tunn (bind/grundfärg?).
På vissa ställen har jag haft svårt att få bort det understa och näst understa lagrena med tapet.
Så min första fråga är: Bör jag grunda dom fläckarna med kvarsittande tapet på något vis innan jag bredspacklar? I så fall med vad? Eller måste jag försöka få bort ALL tapet? Något tips på hur jag i så fall gör det lite enklare?
Fråga två: Bör jag grunda den råa betongen innan bredspackling? I så fall med vad?
Se bifogad bild om det hjälper...
Jag har rivit ner 7-9 lager med tapet i en gammal lägenhet från 1947. Underst är en väldigt rå betongvägg (inte på något sätt slät) och på det verkar det som att det är någon sorts färg, väldigt tunn (bind/grundfärg?).
På vissa ställen har jag haft svårt att få bort det understa och näst understa lagrena med tapet.
Så min första fråga är: Bör jag grunda dom fläckarna med kvarsittande tapet på något vis innan jag bredspacklar? I så fall med vad? Eller måste jag försöka få bort ALL tapet? Något tips på hur jag i så fall gör det lite enklare?
Fråga två: Bör jag grunda den råa betongen innan bredspackling? I så fall med vad?
Se bifogad bild om det hjälper...
Jag tror du kan spackla direkt - snåla inte med spacklet dock.
Är det väldigt ojämt så kanske du skall börja med lite hårdare spackel för att sedan ta ett lager med lättspackel...
Ett annat alternativ är ju att sätta upp renoveringsgips.
/K
Är det väldigt ojämt så kanske du skall börja med lite hårdare spackel för att sedan ta ett lager med lättspackel...
Ett annat alternativ är ju att sätta upp renoveringsgips.
/K
Bra fråga !psychozz skrev:
PL400 kan funka om den iaf bitvis är rätt slät - specieltl om den är målad eller behandlad.
annars kanske renonveringsgips i form av 12mm gipsskivor som du sätter upp mha spikplugg är bättre- om ngt dyrare ?!
Ett annat alternativt är ju att grovspackla och sedan seätta upp renoveringstapet.
/K
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Det där känner jag igen.
Jag har gjort precis likadant, med spackel. Det blir tillräckligt bra om du ska tapetsera, men om du tänker måla så röstar jag också på renoveringsgips.
Väljer du att spackla så är ett tips att slipa putsen en gång innan du spacklar första gången. Då blir det lättare att spackla jämnt. Jag använde helt vanligt medium-spackel och det gick åt en hel del.
Jag har gjort precis likadant, med spackel. Det blir tillräckligt bra om du ska tapetsera, men om du tänker måla så röstar jag också på renoveringsgips.
Väljer du att spackla så är ett tips att slipa putsen en gång innan du spacklar första gången. Då blir det lättare att spackla jämnt. Jag använde helt vanligt medium-spackel och det gick åt en hel del.
Hittade faktiskt svaret själv: http://norgips.se/index0,35.htm
Gipsbruk som lim och på med 6mm ytskiva (renoveringsgips), enkelt och bra! Eftersom jag vill måla så kör jag på gipsskivor. Kanske lite dyrare, men mindre jobb och damm. Tänkte dessutom slipa lite och fylla igen de allra största ojämnheterna innan så det verkligen fäster. Tack så mycket för svaren, utan dom hade jag stått och bredspacklat imorrn
Gipsbruk som lim och på med 6mm ytskiva (renoveringsgips), enkelt och bra! Eftersom jag vill måla så kör jag på gipsskivor. Kanske lite dyrare, men mindre jobb och damm. Tänkte dessutom slipa lite och fylla igen de allra största ojämnheterna innan så det verkligen fäster. Tack så mycket för svaren, utan dom hade jag stått och bredspacklat imorrn
Håller själv på med just ett liknande projekt..
Vägg från -56 med grov puts under flera lager tapet.
Har lagt ner mycket tid på att ånga ner all tapet, sen har det vart bredspackling med Lättspackel, 2-3 omgångar, där första omgången spackling binder allt ĺöst.
När det arbetet är klart så har du en yta går att måla på.
Gillar själv inte "fusk" som att dölja under gips mm.. Finns många versioner om vad som kan anses som rätt och fel.
Vägg från -56 med grov puts under flera lager tapet.
Har lagt ner mycket tid på att ånga ner all tapet, sen har det vart bredspackling med Lättspackel, 2-3 omgångar, där första omgången spackling binder allt ĺöst.
När det arbetet är klart så har du en yta går att måla på.
Gillar själv inte "fusk" som att dölja under gips mm.. Finns många versioner om vad som kan anses som rätt och fel.
Vet inte om det är såmycket tidsvinst på gips. Kan bli mer jobb om det är som jag har det, väggar som på 2 meter är vågformade med skiftingar på upp till 6 mm. Visst gips lägger du utanpå men det som jag känner som ett riskmoment är om du skall hänga upp något tyngre på väggen. Men men har en förkärlek till rena betongväggar..
Hade personligen inte bredspacklat innan jag drog igång, men det tog inte så lång tid innan man fick kläm på det.
Hade personligen inte bredspacklat innan jag drog igång, men det tog inte så lång tid innan man fick kläm på det.
Se där ja, kollade väggen med en rak planka igår kväll och visst var den vågig, tom upp emot 1 cm på vissa ställen. Och dessutom ska jag bla sätta upp en tv på väggen så nu är jag tillbaka på att bredspackla
Blir det någon tidsvinst och mindre jobb med att hyra en "giraff" eller är det lika jobbigt att slipa för hand?
Blir det någon tidsvinst och mindre jobb med att hyra en "giraff" eller är det lika jobbigt att slipa för hand?
Nu börjar vi prata tidsvinst. De tre tidigare rummen jag har gjort är rent handarbete, men nu har jag fått låna en slipgiraff, får säga att jag slipar av ett rum på ca 6 kvm på 10 min utan större anstängning, lite manuellt slipande där man inte kommer åt men det kan man ta. Ryggen mår bra mycket bättre efter.
Det får nog bli till att hyra en giraff. 331kr/dygn med dammsugare tar den lokala uthyrningsfirman... Hinner man två slipningar på en dag? För jag misstänker att som nybörjare får man köra minst två lager spackel för att det ska bli tillräckligt slätt att måla på...
Det kanske tom räcker att köra giraffen på sista slipningen då jag läst att man ska vara "fjäderlätt" med första slipningen?
Det kanske tom räcker att köra giraffen på sista slipningen då jag läst att man ska vara "fjäderlätt" med första slipningen?
Nu har jag ringt runt till olika målare och kommit fram till att jag låter en professionell målare bredspackla allt. Med ROT-avdraget går det inte på mer än 1500-2000:- inkl material och det tycker jag det är värt och då vet man att det blir ordentligt gjort. Om jag ska köpa spackel och spadar och hyra giraffslip så är jag ju ändå uppe i dom summorna...
Han som ska göra det tyckte dessutom att jag skulle slänga på lite Alcro Isolera på tapetbitarna som sitter kvar, ifall att...
Tack för hjälpen alla som svarat och gett tips!
Han som ska göra det tyckte dessutom att jag skulle slänga på lite Alcro Isolera på tapetbitarna som sitter kvar, ifall att...
Tack för hjälpen alla som svarat och gett tips!
Måla på tapeterna så mycket det går.
Om du anlitar en målare så bryr han sig föga om det blir blåsor efter att han är klar. Köp en tia isolerfärg av nåt slag, Isolera, Sigma renova, Binder mm, mm och måla hela rummet. Då är oddsen bättre att det blir hundra efteråt.
Om du anlitar en målare så bryr han sig föga om det blir blåsor efter att han är klar. Köp en tia isolerfärg av nåt slag, Isolera, Sigma renova, Binder mm, mm och måla hela rummet. Då är oddsen bättre att det blir hundra efteråt.