Hemmakatten
Kanske inte en ren teknikfråga, men det är ju knappast en inredningsfråga heller?!

Vi vill ha ett litet brandsäkert, minst 60 minuters, gärna 120minuter skåp med plats för lite foton, dvd, smycken och kanske en pärm eller två med papper. Naturligtvis så inbrottssäkert som möjligt.

Det verkar inte finns så många inmurningsbara skåp utan de flesta verkar ska fästas med bultar (genomgående?). Finns ju en uppsjö med olika typer o märken.

Är det någon som vet mer om kassaskåp och vad man ska tänka på? Är det någon som köpt o kan rekommendera något? Prisnivå?
 
Hemmakatten skrev:
Är det någon som vet mer om kassaskåp och vad man ska tänka på?
8) Jag vet en, vid namn Bosse-dynamit. Vet dock inte om han lever eller sitter inne. :-/
Hans kollegor på närmsta fängelse bör kunna ge värdefull information. ;D
 
Datamedia brukar ofta kräva ett speciellt skåp eller insats till ett skåp. Diplomat är ganska stora i sverige och har återkommande kampanjer med hyfsade priser.

Det finns flera olika typer av skåp, dokumentskåp, säkerhetsskåp, värdeskåp etc. Brandklassade dokumentskåp är det som man ser oftast, de är sällan något större problem för en händig tjuv att ta sig in i.

Bästa skyddet för stöldbegärligt gods, typ smycken, kontanter är bankfack. Alternativt ett väl dolt värdeskåp.
 
fredl skrev:
Brandklassade dokumentskåp är det som man ser oftast, de är sällan något större problem för en händig tjuv att ta sig in i.
Jag har också hört detta. Frågan är hur lång tid det tar för tjyven att ta sig in i ett dokumentskåp?
 
Hemmakatten
fredl skrev:
Bästa skyddet för stöldbegärligt gods, typ smycken, kontanter är bankfack. Alternativt ett väl dolt värdeskåp.
Men det är ju så att smycken vill man ju använda och pengar är ju bra att ha lite hemma av. ;)

Har också förstått att det krävs speciella skåp för att förvara dvd´s (med foton o annat på) brandsäkert.

Det är just kombinationen av brandsäkert och stöldsäkert vi är ute efter. Nog måste det finnas!
 
Visst, Katt, finns dessa skåp! Rosengren tex. Men de kostar. Jag misstänker att Herr Katt kan fixa dig en rejäl diamant istället för ett sådant skåp och så utnyttjar du bankfacket för det du inte har på fingret.
 
Jag köpte ett begagnat Rosengrens för 1000 spänn, det var iofs. gammalt men välfungerande. byggde in det i väggen på övervåningen/kontoret, det bökiga var att få dit det då det vägde ca 250 kg (upp för trappan var värst). det täcker dom grundläggande behoven och det tycker jag är huvudsaken, att leta efter prylar som stoppar för atombomber och mästertjuvar tycker jag är överkurs så tillvida du inte har dom brittiska kronjuvelerna hemma. så starta med att leta efter ett begagnat på blocket el. dyl. Ett tips kan vara att kolla med butiker och andra rörelser som ska läggas ner, nackdelen är att dom skåpen brukar vara så stora.
 
Priserna börjar kring 20 tkr för ett Grade 0 skåp som rekommenderas för förvaring av ett värde upp till 40 tkr. Du får alltså betala cirka 50% i "premie".

Ett väl dolt brandklassat skåp för saker man "måste" ha nära tillgängligt, kombinerat med ett billigare lättfunnet skåp med en mindre summa kontanter och billigare smycken kan fungera som avledning. Detta i kombination med rimligt skalskydd och larmövervakning med hyfsat snabb insats eller bra grannsamverkan. Lägg väl märke till att om en slipad tjuv hittar ett värdeskåp av en högre kaliber och kanske blir initialt avskräckt av något så återkommer han / hon gärna senare bättre förberedda, inte många köper ett skåp för 20-60 tkr om de inte har stora värden att skydda.

Starka floodlights på sensorer som lyser upp alla P.O.E och ordentliga lås på dörrar och fönster kan få många att vända om. Har de väl kommit in och ser att det finns chans till bra utdelning...
 
Hemmakatten
Tack för alla tips. Ett beg. skåp låter bra. Hittade också Kassaskåpshuset.se som säljer begagnade skåp.
Det är nog det brandklassade vi främst är ute efter. eftersom vi kommer att bo en bra bit från centralorten lär ju utryckningstiden vara ganska lång för brandkåren. Så fredl´s råd var mkt bra. Självklart ska vi ha larm anslutet till central. Men du fredl, vad betyder P.O.E.?
 
P.O.E. är en förkortning av "point of entry" som betyder fönster och dörrar där buset kan tänkas ta sig in.

Då du tittar på skåp, överväg ett med elektroniskt kodlås - det är opraktiskt med fysiska nycklar som måste hållas reda på och som kan komma bort, och mekaniska kodlås tar en stund att öppna varje gång vilket är obekvämt och hämmar användningen av skåpet.
 
Hemmakatten
Tomtebo skrev:
P.O.E. är en förkortning av  "point of entry" som betyder fönster och dörrar där buset kan tänkas ta sig in.

Då du tittar på skåp, överväg ett med elektroniskt kodlås - det är opraktiskt med fysiska nycklar som måste hållas reda på och som kan komma bort, och mekaniska kodlås tar en stund att öppna varje gång vilket är obekvämt och hämmar användningen av skåpet.
Tack för förklaring och råd :)
 
För att komplettera så bör skåp med elektronisk öppning har möjlighet till att öppna med nyckel då all elektronik kan fallera, majoriteten av skåp har detta men likväl vettigt att ha ögonen på.

Beg skåp är ofta kombinations skåp eller med nyckel.
 
Dags att ge ett svar på första frågan...

För att skydda film, DVD, band mm. så måste man ha ett datamediaskåp. Denna typ av skåp är helt förkastligt i inbrottssynpunkt. Med en rejäl kofot så tar man sig in ganska enkelt.

Om man vill ha både stöld och brand så skulle jag rekommendera ett begagnat säkerhetsskåp (plåtskåp med mer än 4 mm plåt). Dessa skåp har klassningen SS3492 och är godkända för vapen mm. Stoppa in ett mindre datamediaskåp i detta skåpet så kan du lungt låta det brinna ett tag, har du även satt ett par lager gips mellan plåtskåpet och datamediaskåpet så ökar säkerheten ytterligare.

Jag fick nys om ett Grade5-skåp, godkänt för 500.000 i kontanter eller 1.000.000 kr i värdesaker. Dock så väger det 2.3 ton och frugan ville inte lägga 10.000 kr på ett sådant skåp... :( Nackdelen med ett sådant skåp är att om de vill in så är risken att huset rasar innan de lyckas få upp skåpet...

Vill ni ha ett stort tungt skåp (över 2 ton) så skall ni kontakta fraktfirmor som flyttar stora tunga saker och be dem kontakta er när de får ett sådant skåp... de flesta av dessa skåpen går till tippen för att ingen kan ta hand om dem.
 
Min farsa har Berns Salongers gamla kassaskåp, antar att det är brand säkert och utan tvivel rätt högt inbrottsskydd på det.
Väggarna är ca. 10-15 cm tjocka, därav tror jag att det klarar de flesta bränder.
1,5m högt och ca. 90 cm brett samt djupt och en vikt på ca. 1000-1500 kg. Dröjer nog innan någon släpar ut det genom dörren. ;D

Detta skåp kom han över för ca. 15 år sedan för några tusenlappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.