När man diskuterar miljö, koldioxidutsläpp etc, kan det vara bra att ha koll på hur mycket olika fordon förbrukar. Så ni som vet det här kan bidra med er kunskap.

En vanlig personbil, det vet vi, den drar ca 1 liter/milen, lastar fyra passagerare och sådär ett par hundra kilo last. Men vad drar en lastbil? Ett flygplan, en lastbåt?
 
MB 1824 lastbilen vi hade förut i firman låg på ca 2,5 L/mil, nuvarande Scanian ligger bortåt 4 med någorlunda lätt last.
Båda har högt skåp.

På grävmaskiner så brukar man ju lite (väldigt) grovt räkna på 1 L per ton i timmen.
Kan dock vara halva den förbrukningen också då det beror väldigt mycket på vad som görs med den........

Truckar som jag jobbar med och kör mest av allt har jag pinsamt nog inte en aning om vad dom drar, kör aldrig samma maskin tillräckligt länge för det. :surprised:


Och min bil drar 2 L/mil i nuvarande skick, troligtvis mellan 2-3L/mil till våren.
Förbrukningen ökar dock inte särskilt mycket om man ställer in dom 1200kg last i skuffen som man får göra. ;)
 
Redigerat:
Ett stort trafikflygplan drar ungefär som en bil, 0,4 l per passagerare och mil

JAS Gripen med efterbrännkammaren på drar 300 liter i minuten.

Saturn V raketerna drog 30 ton per sekund.
 
mycke_nu skrev:
Saturn V raketerna drog 30 ton per sekund.
Plötsligt känns skalman1s bil snål... ;):D
 
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Ett stort trafikflygplan drar ungefär som en bil, 0,4 l per passagerare och mil
.
Är det i "landsvägskörning" på 12000m eller är det blandad körning inkl start o landning? Siffran stämmer med vad flygbolagen brukar redovisa.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
En fullastad långtradare drar väl typ 5l/mil i "blandad" körning.
 
Nimajneb skrev:
Är det i "landsvägskörning" på 12000m eller är det blandad körning inkl start o landning?
Ja bara det inte är stadskörning... :eek:
 
skalman1 skrev:
MB 1824 lastbilen vi hade förut i firman låg på ca 2,5 L/mil, nuvarande Scanian ligger bortåt 4 med någorlunda lätt last.
Vad handlar det om för vikt på lasten?
Drar en vanlig buss ungefär samma?
 
andersmc skrev:
Vad handlar det om för vikt på lasten?
Drar en vanlig buss ungefär samma?
Hälften av resorna är med tom bil och andra halvan med en truck med en vikt på mellan 1-8 ton, förbrukningen är ju totalt av både tom och lastad.

Inte en aning om vad en buss drar tyvärr.
 
Alfredo skrev:
Plötsligt känns skalman1s bil snål... ;):D
Hans soppapump är för liten. Det gick åt 55 000 hk för att driva bränslepumparna till Saturn V.

Per motor, det var fem motorer.
 
En av dom stora smv truckarna som jag kör i bland tar ca 10liter diesel i timmen , pratade med en lastbilschaufför förra veckan om just bränsleförbrukning... hans lastbil tog ca 16-19liter milen med 94tons last (special körningar)
 
Jag hade hoppats få lite data på lastbåtar också. Är det inte någon som är insatt i det området?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
"Min" nuvarande båt, en tankbåt på 3800mt, drar 7m3 GO dygnet. Vid full fart. Förra båten jag var på drog 14m3 HFO dygnet (tankbåt på 6400mt)
 
Herr hatt skrev:
"Min" nuvarande båt, en tankbåt på 3800mt, drar 7m3 GO dygnet. Vid full fart. Förra båten jag var på drog 14m3 HFO dygnet (tankbåt på 6400mt)
Jättebra! Kan du nu bara översätta beteckningarna så att även landkrabbor kan tolka dem? Vad är "mt", GO, HFO? Hur fort går de där båtarna/hur långt kommer de på ett dygn? Hur mycket last har de då med sig? Är det stora eller små båtar? Går de på insjöar, i Östersjön eller jorden runt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.