lasermätare har jag använt sjukt mycket trots att jag inte visste varför jag köpte den (jo den var billig på utlandet)

JULA säljer nu pennor "hard head" budgetmärke 10 pack för 5:- tänkte att de kan väl vara värd det då men det vette tusan.... blyertsen går av hela tiden....

Krauta säljer Hultafors HB penna för 9,10kr/st. Kanske är bra?

P
Jag bruka använda en helt vanlig blyertsstiftpenna, ofta när man använder dessa pica o allt va dom heter så blir strecket brett efter ett tag och då har man flera millimeter där som man måste chansa på.. kör man med stiftpenna så får man ett smalt streck och rätt avstånd på en gång! om man nu håller på med riktigt finlir.

Julas lågbudget pennor borde förbjudas,, tror att stiften är av redan från fabrik på dom! :|

• Gilla
FeFFeDoo
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1404393845.501042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Är det ingen som har provat dessa pennor? Märke Pica, finns både som blyerts, svart & röd vattenfast, kanske något mer. Superbra när man väl har testat dem, lång och fin spets. Når in i alla tänkbara hål som man vill in i.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Har dålig erfarenhet av BACHO pennor, flera har haft trasiga stift :(

Pica är ok men jag tycker stiften är för mjuka så man får vässa de så ofta, ska visst vara så så de även fäster på glatta material men vore bättre att man fick välja det själv.

Jag tycker också att pica har alldeles för mjuka stift. Det går ju inte hålla en spets på dem mer än en liten stund innan man måste vässa.
Använde dem en del för men kör numera med klassiska stiftpennor.

Även jag har svårt att vänja mig vid måttbandet. Tycker de lever sitt eget liv i lite stor utsträckning. Så jag tänkte också tala för tumstockens förträfflighet, tills jag nyss hade tag i en och blev helt förbryllad över hur den skulle användas. Insåg att jag konverterat och de senaste åren endast använt contactmetrar. Jag tycker de är klart överlägsna den klassiska meterstocken, och några tum anser jag mig inte behöva.

Det finns stift med olika hårdhetsgrad till pica.

Kör själv med stiftpenna med de tjocka stiften, har slängt ALLA andra pennor. helt suveränt, behöver inte skalas, bara mata ut lite till. sedan vill jag slå ett slag för TALMETERN. Har man en gång fattat grejjen med denna så vill man aldrig gå tillbaka till medeltidsinstrumenten. (tumstock, måttband osv). Man tar ett mått, både invändigt eller utvändigt, utan att behöva komma ihåg ett enda nummer. talmetern tänker åt dig. (men du får själv såga). Håller man på med Gips är den ännu mer suverän då man även kan ritsa skivan med den vassa spetsen.

• Gilla
emde
  • Laddar…
meckis skrev:
Sedan vill jag slå ett slag för TALMETERN. Har man en gång fattat grejjen med denna så vill man aldrig gå tillbaka till medeltidsinstrumenten. (tumstock, måttband osv). Man tar ett mått, både invändigt eller utvändigt, utan att behöva komma ihåg ett enda nummer. talmetern tänker åt dig. (men du får själv såga). Håller man på med Gips är den ännu mer suverän då man även kan ritsa skivan med den vassa spetsen.
Instämmer, Talmetern is the shit! Man får bara passa sig för att inte kapa 10cm för kort...

• Gilla
Janne2 och 1 till
  • Laddar…
hehe, ja det gäller ju att ha koll på vilken skala som är aktuell.

meckis skrev:
hehe, ja det gäller ju att ha koll på vilken skala som är aktuell.
Poängen med en talmeter är väl just att man inte ska behöva hålla koll på skalorna. Bara att använda ritsfunktionen för att överföra måttet.
Men jag tycker att de blir lite oregerliga när man ska ta längre mått. Iaf så upplever jag ofta att den första ändan flyr medan man ska märka med den andra.

sant, det e mest när man har antecknade mått som skalan kan bli fel. ska man kopiera mått från fysika ting kan det inte bli fel.

Tror vi har tappat trådskaparen:confused:

Jag gillar pica. Vart köper man refill stift billigast?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.