Jag har ett isolerat uterum och skall nu börja med värmen. Ytan är ca 17m2.
Jag har tänkt mig 3st 400W oljefyllda radiatorer. Man säger att man skall ha 60-70W/m2 så det borde räcka.


Tittar jag snabt på Julas sortiment så har dem Gnosjös element som kostar 719kr/st (230V) och märket Anslut som kostar 399kr/st.


Gnosjös: http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-400-w-230-v-410150
Ansluts: http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-400-w-v-410192


Är Gnosjös dubbla pris motiverat?


Är det någon vinning att välja 400V radiatorer istället för 230V? (med vinning menar jag ekonomisk sådan i form av lägre driftkostander) Isåfall räcker att man köper en kopplingsbox 230/400V ? http://www.jula.se/kopplingsbox-for-elradiatorer-230-400-v-410145
 
Oljefyllda element är väl det sämsta du kan välja. Tar evigheter att bli varma och när du går därifrån och stänger av så slösas den värme som finns kvar i elementen bort till ingen nytta.
Direktverkande element ger värme när värme behövs och inte annars.
Varför inte IR strålpaneler om det är ett uterum. Ger varmare känsla än vanliga element som först måste värma luften.
 
Förlåt, jag som utelämnade viktig information...
Rätt benämning skall väl vara vinterträdgård - dvs skall hålla inomhus temp året om. Därav mitt val på oljefyllda radiatorer med termostatstyrning - dvs man ställer in på elementer önskat antal grader så slår den på / av för att hålla en jämn temperatur.

Oljefyllda just för att dem är tröga , väl blivit varma så behöver värmen bara underhållas.
 
Vi har haft 2st Gnosjö 230 -element
Från jula i snart ett år, och de har hittills fungerat mycket bra.

Jag har inte jämfört mot några anslut-element, men generellt försöker jag hålla mig åtminstone en armlängd från grejor det står anslut på.
Det är mycket möjligt att deras element är bra, men gör en sökning på forumet så ser du vilken kategori många av deras produkter tillhör.

skickat från en telefon nära mig.
 
Ja då passar kanske oljefyllda lika bra som direktverkande. Jag skulle ändå välja direktverkande men det finns mycket religion kring det här.
Man ska nog inte söka på forumet om man vill veta hur exempelvis saker från Jula fungerar utan där är det bättre att söka information på annat håll.
Finns många som för att skryta över hur duktiga dom är lämnar lite konstig information.
Julas Anslut grejor har visat sig fungera bra och då gäller det invecklade saker som värmepumpar. Ett oljefyllt element är en oerhört enkel konstruktion så varför skulle ett element från Gnosjö vara bättre?
 
Utan att vara insatt i radiatorer desto mer utan bara försöka förstå logiken bakom så borde trögheten med oljefyllda element vara till dess ekonomisk fördel, förutom sådana fall där man behöver snabb respons på värme/kyla (när detta nu skulle behövas??)

Är inte detta även anledning till att oljefyllda element föredras framför direktverkande - lägre driftkostnader iom trögheten?

Angående valet mellan dessa två så lutar jag nog åt Gnosjö ändå, för att de är snyggare och ser mer gedigna ut. Sen inbillar jag mig att termostaten är bättre... :)
 
Anslut har en mekanisk termostat. Gnosjö har en elektronisk. Den elektroniska termostaten är mycket noggrannare än den mekaniska och kan därmed ge en aningen lägre förbrukning. Oljefyllda element är lika direktverkande som alla andra elelement. Det är lite av en smaksak om de är bättre eller sämre än icke oljefyllda. Någon skillnad i förbrukning finns inte. Trögheten är inte en fördel i något avseende.

Angående 400V eller 230V så blir det exakt samma driftkostnad. Med 400V får du en något jämnare belastning mellan faserna. Det kommer du sannolikt inte märka något av.

Erik
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Avemo skrev:
Angående 400V eller 230V så blir det exakt samma driftkostnad. Med 400V får du en något jämnare belastning mellan faserna. Det kommer du sannolikt inte märka något av.
Nu ska ju TS ha tre element så det går att få (nästan) lika bra utjämning med enfaselement om man kan sätta dom på varsin fas.
 
Siouxsic skrev:
Jag har ett isolerat uterum och skall nu börja med värmen. Ytan är ca 17m2.
Jag har tänkt mig 3st 400W oljefyllda radiatorer. Man säger att man skall ha 60-70W/m2 så det borde räcka.


Tittar jag snabt på Julas sortiment så har dem Gnosjös element som kostar 719kr/st (230V) och märket Anslut som kostar 399kr/st.


Gnosjös: [länk]
Ansluts: [länk]


Är Gnosjös dubbla pris motiverat?


Är det någon vinning att välja 400V radiatorer istället för 230V? (med vinning menar jag ekonomisk sådan i form av lägre driftkostander) Isåfall räcker att man köper en kopplingsbox 230/400V ? [länk]
Gnosjös element är BRA!
Men själv har jag köpt Clas Olssons
http://www.clasohlson.com/se/Oljefyllda-konvektorelement/Pr361927000
Det är samma element men med konvektor, vilket skall ge lite bättre värmespridnng.
(Lite mindre strålning, lite mer konvektion.)

Men när det gäller kopplingsboxen verkar det vara ett allvarligt missförstånd (hoppas att jag har fel):
Detta är INTE en omkopplare mellan 230 och 400 volt.
Det är helt enkelt en "kontakt" för fast anslutna element, så de kan kopplas loss.
400 volts element (två-fas) måste nämligen vara fast anslutna.
Då kan man genom att sätta denna kopplingsbox oåtkomligt bakom elementet göra dem löstagbara ändå.
230 volts element kopplas normalt in med vanlig stickpropp i jordade vägguttag.
 
Är det inte så att med mekanisk termostat så skapas en liten gnista vid varje påslag? Så är det iaf på gamla element.
 
Om någon ska sova i rummet så kan vissa termostater klicka störande. Kan vara en faktor att ta med. Troligen klickar mekaniska termostater mer än elektroniska.
 
johanpelle skrev:
Oljefyllda element är väl det sämsta du kan välja. Tar evigheter att bli varma och när du går därifrån och stänger av så slösas den värme som finns kvar i elementen bort till ingen nytta.
Direktverkande element ger värme när värme behövs och inte annars.
Har du provat oljefyllda element i verkligheten?

Oljefyllda element innehåller bara en liten skvätt olja. Den jämnar ut värmen något. Det är inte så att det fördröjer uppvärmningen märkbart; det handlar om minuter, inte evigheter. Inte heller är det något värmemagasin som behåller värmen långt efter man stängt av elementet.

TS: Jag tycker Anslut-elementen är väldigt lika de element som Biltema säljer under sitt namn. I så fall så är det ett ganska klumpigt väggfäste till. Gnosjös är mer diskret. Titta även på det innan du väljer.
 
johanpelle skrev:
...Julas Anslut grejor har visat sig fungera bra och då gäller det invecklade saker som värmepumpar. Ett oljefyllt element är en oerhört enkel konstruktion så varför skulle ett element från Gnosjö vara bättre?...
Som sagt, elementen har jag ingen aning om hur de är.
Mycket möjligt att de är jättebra precis som tydligen också deras llvp:s.
Men det finns också en tråd där folk haft stora problem med att "anslut" misslyckats totalt med en så simpel sak som kabelklammor.

För att utveckla lite om mitt eget ställningstagande:
Jag anser att man bör vara säker på vad ska titta på innan man köper anslut (även andra "lågprismärken").
Den kompetensen saknar jag och många med mig när det gäller elgrejor.
därför ser jag det som ett bra råd att hålla sig till lite mer "erkända" märken.
Risken finns ju naturligtvis där också, men den är mindre.



skickat från en telefon nära mig.
 
Det är väl den attityden som medverkat till att många svenska produkter absolut inte kan mäta sig med importerade. Vad hände med Luxor TV, vad hände med Facit kalkylatorer osv. Jo nedläggning när verkligheten hinner ikapp.
Kan man ta ut dubbla marknadspriset för en nästan oreducerbart enkel produkt så medför det att direktören och konstruktionschefen i lugn och ro spenderar dagen på golfbanan i stället för vid ritbordet.
Det upplägget håller inte för evigt.

Legotillverkade verkstadsprodukter får Gnosjö var ett kvalitetsmärke för 30 år sedan. Idag skickar man hellre legojobben utomlands, bättre billigare och snabbare leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.