Idag fick jag mail från Boxer att de skall sluta sända över antenn vid nyår och att mitt programkort kommer att sluta fungera efter sista oktober....
Man "erbjuds" att få en "TV Hub Mini" för att i stället streama TV via nätet.

Ingen möjlighet att spela in program vilket vi kunnat göra med vår HUMAX-BXR+2 box liksom med den Topfield box vi hade före denna sedan 2007. 🤬

Det närmaste "inspelning" man kan hitta i deras texter är att man har 7 dagar på sig att se på ett program man missat sedan verkar det inte längre gå. Och jag undrar om detta ens fungerar för program, som tex filmer eller sportsändningar?

Vi använder inspelningsfunktionen rätt frekvent för att se programmen när vi har tid, så att släppa den känns rätt visset.
Undrar hur det kommer att fungera med de redan gjorda inspelningarna i den gamla boxen då. Blir de ospelbara när de stänger kod-kortet?

Gick in på Boxer för att kolla vilka kanaler vi egentligen har i vårt paket och då upptäckte jag att de anger ett namn (TV & Play Mix) på vårt paket under mitt konto men detta paket finns sedan inte listat bland de paket de har så jag kan inte se vilka kanaler som faktiskt ingår nu och jämföra med hur det blir sen...

Förbryllad över vad jag gör nu...
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Om ”inspelning” är det största problemet så är det ju bara att börja använda kanalernas play-appar som du tex kan köra från tv hub-mini du får. Det löser 90% av ditt behov att spela in saker.

Generellt är det väl ingen skillnad på vilka kanaler du kan se, det är bara det att du måste titta på dessa via tv-hubben istället, dvs streama.
 
C
B Bo Berglund skrev:
Idag fick jag mail från Boxer att de skall sluta sända över antenn vid nyår och att mitt programkort kommer att sluta fungera efter sista oktober....
Först tvingar man 2021 hundratusentals personer att byta tv-apparater/boxar till MPEG-4 för att man behöver frigöra plats för betal-TV i marknätet, sen lägger man ner hela skiten 2024.
Fy fan vilka svin de är 🤬
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Använder också Humax-boxen frekvent för att spela in program.
Underbart att snabbspola förbi reklam.
Kommer den funktionen nu vara körd??
 
  • Gilla
mali73
  • Laddar…
Om inte jag har helt fel så kommer SVT och TV4 finnas kvar i det digitala marknätet. Betalkanalerna kommer däremot försvinna (misstänker att de har för få som tittar).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Först tvingar man 2021 hundratusentals personer att byta tv-apparater/boxar till MPEG-4 för att man behöver frigöra plats för betal-TV i marknätet, sen lägger man ner hela skiten 2024.
Fy fan vilka svin de är 🤬
…..men är det verkligen en korrekt beskrivning? Eller rättare sagt, utelämnar du inte viktiga ledtrådar här?

Detta handlar ju om att efterfrågan på marksänd tv kraftigt minskat och snabbt går det utför. Att då göra något annat än SVT och tv4 för några få är inte marknadsmässigt eller rimligt.

Ja det är lite stökigt i övergången, men så är det alltid.
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…..men är det verkligen en korrekt beskrivning? Eller rättare sagt, utelämnar du inte viktiga ledtrådar här?

Detta handlar ju om att efterfrågan på marksänd tv kraftigt minskat och snabbt går det utför. Att då göra något annat än SVT och tv4 för några få är inte marknadsmässigt eller rimligt.

Ja det är lite stökigt i övergången, men så är det alltid.
Det är lite olika aktörer, det var inte Boxer som ville frigöra frekvenser, de säljer tv-abonnemang. Signalerna distribueras av Terracom men det lär väl vara PTS som i slutänden tilldelar frekvenser.
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Detta handlar ju om att efterfrågan på marksänd tv kraftigt minskat och snabbt går det utför. Att då göra något annat än SVT och tv4 för några få är inte marknadsmässigt eller rimligt.
Så är det säkert, men såg man inte det 2021 när man storsatsade? Det är inte sååå länge sedan. Typ härom året.
 
J jliljeha skrev:
Det är lite olika aktörer, det var inte Boxer som ville frigöra frekvenser, de säljer tv-abonnemang. Signalerna distribueras av Terracom men det lär väl vara PTS som i slutänden tilldelar frekvenser.
Javisst. Teracom ansvarar för distributionen av de fria kanalerna och Boxer säljer betalkanaler ovanpå det.

Det är ju inte konstigare än att Boxer agerar på kommersiella villkor och det är dyrt att sända i marknätet och man kan där inte konkurrera med streamingtjönster vilket är vad de flesta förväntar sig idag => ska man överleva och använda varumärket till något vettigt så måste man börja distribuera via internet vilket inte kostar boxer ett smack, tvärtom ger det boxers ägare en intäktskälla (internet abb).

Det vore tjänstefel av boxer att inte göra denna förändring. Borde Staten genom Teracom se till att betalkanaler kan ses via marknätet? Givetvis inte eftersom man redan ser till att fria kanalerna kommer ut + pumpar ut miljarder i bredbandstelefoni.
 
C cpalm skrev:
Så är det säkert, men såg man inte det 2021 när man storsatsade? Det är inte sååå länge sedan. Typ härom året.
Tillslut var det väl någon på Tele2 som tittade i excelarket och insåg att affärsplanen inte var hållbar eller förenlig med koncernens mål. Snyggt kanske det inte var men ett affärsmässigt beslut var det, om än lite sent, det håller jag med om.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Tillslut var det väl någon på Tele2 som tittade i excelarket och insåg att affärsplanen inte var hållbar eller förenlig med koncernens mål.
Nu tänkte jag snarare på den statliga biten, Teracom, PTS eller vilka som beslutade om omläggningen 2021.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu tänkte jag snarare på den statliga biten, Teracom, PTS eller vilka som beslutade om omläggningen 2021.
Där håller jag med, varför blev min tv helt plötsligt oduglig så jag tvingades "uppdatera" och nu några år senare kan man strax inte se något alls ( utom public service svt och tv4 ) på den nya?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om ”inspelning” är det största problemet så är det ju bara att börja använda kanalernas play-appar som du tex kan köra från tv hub-mini du får. Det löser 90% av ditt behov att spela in saker.

Generellt är det väl ingen skillnad på vilka kanaler du kan se, det är bara det att du måste titta på dessa via tv-hubben istället, dvs streama.
Det löser väl inte problemet?? Playtjänsterna tar ju bort program efter x dagar/veckor/månader, så man måste ha tid att titta innan grejerna försvinner.

Här kan det ta ett halvår eller mer innan det blir av att titta "på den där filmen" eller serien, och när väl tiden finns, så finns den inte mer.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Javisst. Teracom ansvarar för distributionen av de fria kanalerna och Boxer säljer betalkanaler ovanpå det.

Det är ju inte konstigare än att Boxer agerar på kommersiella villkor och det är dyrt att sända i marknätet och man kan där inte konkurrera med streamingtjönster vilket är vad de flesta förväntar sig idag => ska man överleva och använda varumärket till något vettigt så måste man börja distribuera via internet vilket inte kostar boxer ett smack, tvärtom ger det boxers ägare en intäktskälla (internet abb).

Det vore tjänstefel av boxer att inte göra denna förändring. Borde Staten genom Teracom se till att betalkanaler kan ses via marknätet? Givetvis inte eftersom man redan ser till att fria kanalerna kommer ut + pumpar ut miljarder i bredbandstelefoni.
Fast streaming är väl det största skit man kan tänka sig!

Det finns ju för bövelen inte ett piss att se på streamingtjänsterna!

Endera så är det vedervärdigt undermånliga produktioner i form av tv-serier för tonåringar, eller "de mest populära filmerna", där jag allvarligt undrar om vem i hela världen det är som vill se sammelsuriet av superhjältefilmer och dödstöntiga actionrullar utan vare sig handling eller action, eller den senaste icke-roliga komedin, men äldre saker som man skulle vilja se igen saknas oftast, och utbudet byts ut innan man hinner närma sig och förstå vad som finns.

När streamingtjänsterna började dyka upp, så hade jag stora förhoppningar på att det skulle vara som något slags kommersiella bibliotek för film och tv-serier, där man skulle kunna se både nytt, och dessutom ha tillgång till gammalt, och t.ex. göra en nostalgitripp då och då för att se några avsnitt av "I love lucy", "Fame" eller vad som nu råkade vara kul för stunden, eller kolla in nån Hitchcock film, eller någon äldre film från Hollywood när andan faller på.

Nu finns inte klassiker annat än ibland och de tas bort ganska fort, och det nyproducerade är oftast riktigt uselt - kvantitet istället för kvalitet, så streaming har definitivt inte uppfyllt några av mina förhoppningar
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Idag fick jag mail från Boxer att de skall sluta sända över antenn vid nyår och att mitt programkort kommer att sluta fungera efter sista oktober....
Man "erbjuds" att få en "TV Hub Mini" för att i stället streama TV via nätet.

Ingen möjlighet att spela in program vilket vi kunnat göra med vår HUMAX-BXR+2 box liksom med den Topfield box vi hade före denna sedan 2007. 🤬

Det närmaste "inspelning" man kan hitta i deras texter är att man har 7 dagar på sig att se på ett program man missat sedan verkar det inte längre gå. Och jag undrar om detta ens fungerar för program, som tex filmer eller sportsändningar?

Vi använder inspelningsfunktionen rätt frekvent för att se programmen när vi har tid, så att släppa den känns rätt visset.
Undrar hur det kommer att fungera med de redan gjorda inspelningarna i den gamla boxen då. Blir de ospelbara när de stänger kod-kortet?

Gick in på Boxer för att kolla vilka kanaler vi egentligen har i vårt paket och då upptäckte jag att de anger ett namn (TV & Play Mix) på vårt paket under mitt konto men detta paket finns sedan inte listat bland de paket de har så jag kan inte se vilka kanaler som faktiskt ingår nu och jämföra med hur det blir sen...

Förbryllad över vad jag gör nu...
Vi fick motsvarande mail från Boxer i maj, och då skulle sändningarna upphöra sista juni.

Vi använder också inspelningsbar box på samma sätt som ni.

Än har inte sändningarna upphört, och vi vägrade "erbjudandet" från Boxer (tele2) genom att ringa till kundtjänst.
Då gavs det plötsligt inte något slutdatum längre för programkortet...

Om/när programkortet verkligen slutar fungera, och ingen annan aktör tar över distribution av marksända betalkanaler, så får det bli parabol, även om jag egentligen inte gillar det.
Där finns åtminstone inspelningsbara boxar, och jag vill inte vara beroende av enbart ett distributionssätt via bredband/fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.