Jag hade byggt det av två halvor och fräst spår innan hoplimning och svarvning hellre än att borra ett 50cm djupt hål. Bandsågar man en planka i två delar o sen hyvlar o limmar ihop som det var innan sågning blir fogen i princip helt osynlig.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det blir ju mycket mer jobb än att göra en maskin som kan borra hela hålet på en gång

G
D Djävulssnickarn skrev:
Det blir ju mycket mer jobb än att göra en maskin som kan borra hela hålet på en gång
Men dubbelt så lätt att bygga maskinen i fråga. Och väldigt mycket enklare att få hålet i båda ändar exakt centrerade. (om det nu var mitt inlägg du kommenterade?)

G Gooli skrev:
Men dubbelt så lätt att bygga maskinen i fråga. Och väldigt mycket enklare att få hålet i båda ändar exakt centrerade.
Men man får ju ha med i beräkningen att jag ibland tillverkar flera lampfötter om dagen. Så bygget av maskinen blir ett engångsjobb som kommer att spara mycket tid i längden. Nu borrar jag för hand å det blir väldigt svårt att få det rakt.
Banan å släden har jag redan gjort så det är bara motorn kvar

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
G
Kan du visa bild på bana och släde?

Ska fota det imorrn när jag kommer hem.
Är en rätt enkel konstruktion som i huvudsak består av montageskenor för solceller

G
Vilken diameter vill du ha på hålen?

Brukar vara 8-10mm beroende på vilken sockel jag använder. Använder 50cm långa spiralborrar

G
Enda jag kan komma på är en lång borr monterad i lagerbockar, och kanske en vanlig handhållen borrmaskin i änden. Men ju längre borr, och ju mindre diameter på borren, desto svårare blir det med precisionen. Schematisk illustration av en lång borr monterad mellan två lagerbockar, avsedd för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel lagerbock : https://www.kullagret.com/product/kp-000-aluminiumhus

Redigerat:
Nja det räcker med att man sätter spetsen på borret i centrum på lampfoten å sen startar motorn så wobblar det inte. Ska som sagt fota släden med skenorna. Släden består av 2 aluminiumskenor monterade på motorns undersida.
Motorn va visst på 1.5kw

D Djävulssnickarn skrev:
Brukar vara 8-10mm beroende på vilken sockel jag använder. Använder 50cm långa spiralborrar
Pelarborrens slaglängd är ju bara en faktor i sammanhanget. Du köpte väl nyligen en pelarborr (med väldigt stark motor?) där bordet kan sänkas rejält eller helt svängas undan?

Om du ändå kör med 500 mm långa borr — vilket du blir tvungen att fortsätta med även med din egen lösning med motor/borr/skena/släde/osv bör du klara motsvarande operation i din pelarborr.
Slaglängden där plus borrets längd hamnar väl någonstans mellan 620-650 mm?

@Ola C tipsade ju om en "hylla" till pelarborren som en enkel och fungerande lösning på ditt problem. Med största säkerhet ett enklare och smidigare sätt att åstadkomma ett långt hål i en lampfot; även om hans tips om att klyva ämnet, fräsa ett spår och limma ihop det före svarvning sannolikt är enklaste, snabbaste och bästa lösningen.

//Ronnie

Jo jag provade det med att sänka ner bordet så långt som möjligt å sen veva upp det. Men det kunde tyvärr inte sänkas tillräckligt lågt så jag kan ta de allra längsta fötterna

Den här fanns i verkstaden när jag flyttade in i huset för 10 år sedan.
Chucken är gängad på axeln. Motorn är på 0,75 kW
Gammal bänkslipmaskin med en chuck på axeln, 0,75 kW motor, inuti en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan du montera en 4backschuck på din svarv? Eller en klämchuck i trä om man vill vara ekonomisk.
Sen en enkel sak att bygga en ny änddocka att fästa ett fast borr med.
Behöver du stöttning på längden så finns det ju snygga hemmabyggen för det med.

Nä inte vad jag vet, drivdubben består bara av en spetsig skruv där man satt på en mutter med 3 spetsar på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.