Alltså, du svarvar en lampfot.
Låt den sitta kvar i svarven, sätt in borret där du vanligen fäster motdubben. Starta svarven, för in motdubben med borret på.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Låt den sitta kvar i svarven, sätt in borret där du vanligen fäster motdubben. Starta svarven, för in motdubben med borret på
Om nu inte hålet ska borras från sidan? :thinking:

Frustrator Frustrator skrev:
Låt den sitta kvar i svarven, sätt in borret där du vanligen fäster motdubben. Starta svarven, för in motdubben med borret på.
Det där var smart, men hur fäster jag borret så det inte börjar rotera med foten?
Nä hålet från sidan gör jag med pelarborren

Träsvarv i en verkstad med verktyg och en stol, omgiven av stenväggar och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är min svarv, vart fäster jag borren?

Ska du borra djupare än slaglängden i din pelarborr? Annars är det ju bara att bygga en vinkelhylla o borra i den maskinen.

Ola C Ola C skrev:
Ska du borra djupare än slaglängden i din pelarborr? Annars är det ju bara att bygga en vinkelhylla o borra i den maskinen.
Vinkelhylla? Hur menar du nu?

D Djävulssnickarn skrev:
Det där var smart, men hur fäster jag borret så det inte börjar rotera med foten?
Nä hålet från sidan gör jag med pelarborren
Dubben, fast lr roterande, brukar ha morsekona, ta bort den och sätt i en chuck eller borr med kona istället.

D Djävulssnickarn skrev:
[bild]Här är min svarv, vart fäster jag borren?
Hemgjord trä svarv på arbetsbänk i källare med stenmur bakgrund och röd pil som pekar på detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å om man nu tar bort den så har ju inte trästycket nåt att sitta i när man borrar. Hur gör man så det bara sitter i den roterande dubben?

D Djävulssnickarn skrev:
Vinkelhylla? Hur menar du nu?
Sök på vinkelhylla. Du bygger alltså en sån, med möjlighet att spänna fast rundstavarna stående på pelarborrsbordet. Ganska standard för att borra saker på högkant. Kan bli lite trixigt om rundstavarna är superlånga då det blir en rätt hög vinkelhylla, men den där lilla pinnen i svarvbilden kommer funka utmärkt.

Jo det går ju att spänna fast grejer på pelarborren ändå. Begränsningen där är ju borrens slaglängd som bara är 12cm. Lampfötterna som ska genomborras är 40-50cm så den slaglängden behöver jag

D Djävulssnickarn skrev:
Jo det går ju att spänna fast grejer på pelarborren ändå. Begränsningen där är ju borrens slaglängd som bara är 12cm. Lampfötterna som ska genomborras är 40-50cm så den slaglängden behöver jag
Ja det var därför jag började med att fråga om hålet skulle va djupare än borrmaskinens slaglängd.

Jaja.

Aha det missade jag...
Så tanken är alltså att det som ska borras sätts fast horisontellt å så sitter motorn å borren på en släde som på en bana rullar mot träbiten. Så det ska bli som en liggande pelarborr typ

G
Kan du inte borra från båda hållen? Då behövs bara 20-25cm slaglängd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.