2 132 läst · 44 svar
2k läst
44 svar
Borrchuck för motoraxel
Verktygstokig
· Halland
· 7 578 inlägg
Alltså, du svarvar en lampfot.
Låt den sitta kvar i svarven, sätt in borret där du vanligen fäster motdubben. Starta svarven, för in motdubben med borret på.
Låt den sitta kvar i svarven, sätt in borret där du vanligen fäster motdubben. Starta svarven, för in motdubben med borret på.
Det där var smart, men hur fäster jag borret så det inte börjar rotera med foten?Frustrator skrev:
Nä hålet från sidan gör jag med pelarborren
Verktygstokig
· Halland
· 7 578 inlägg
Nej där är ingen kona, är en hel enhet
Å om man nu tar bort den så har ju inte trästycket nåt att sitta i när man borrar. Hur gör man så det bara sitter i den roterande dubben?
Sök på vinkelhylla. Du bygger alltså en sån, med möjlighet att spänna fast rundstavarna stående på pelarborrsbordet. Ganska standard för att borra saker på högkant. Kan bli lite trixigt om rundstavarna är superlånga då det blir en rätt hög vinkelhylla, men den där lilla pinnen i svarvbilden kommer funka utmärkt.D Djävulssnickarn skrev:
Jo det går ju att spänna fast grejer på pelarborren ändå. Begränsningen där är ju borrens slaglängd som bara är 12cm. Lampfötterna som ska genomborras är 40-50cm så den slaglängden behöver jag
Ja det var därför jag började med att fråga om hålet skulle va djupare än borrmaskinens slaglängd.D Djävulssnickarn skrev:
Jaja.
Aha det missade jag...
Så tanken är alltså att det som ska borras sätts fast horisontellt å så sitter motorn å borren på en släde som på en bana rullar mot träbiten. Så det ska bli som en liggande pelarborr typ
Så tanken är alltså att det som ska borras sätts fast horisontellt å så sitter motorn å borren på en släde som på en bana rullar mot träbiten. Så det ska bli som en liggande pelarborr typ