Hej,
Jag har en knixig tomt ca900 m2 gräsmatta med 350 meter kant med flera smala tungor, inte så slät, diverse lutningar, en del blöta partier med mjuk jord och flera stora björkar som gör att det ligger småkvistar på gräsmattan allt som oftast.
Jag är lite klur på Biltemas men misstänker att den kan köra fast där det är mjukt. Alla grannar har Automower 220 men de har släta fina gräsmattor utan björkar... Har någon erfarenhet av liknande tomt så dela gärna med er av erfarenheter.
/M
 
Hemmakatten
Klippo bensingräsklippare (med uppsamlare om jag inte minns fel)har ena sonen sedan 6-7 år sedan. Den går i varierande terräng från slaskigt o vått till halvvägs upp i skogen utan att protestera. En riktig arbetsmaskin med förvånansvärt lite underhåll.
 
Har en stor stark Husqvarna bensinare...tack för kreativ kommentar.
 
OpiMaza
Med dom omständigheter du beskriver så skulle jag inte köpa Bilemas klippare.
"Knixig" tomt = ingen lågprismaskin tyvärr.
 
Om din tomt överhuvudtaget lämpar sig för en robotklippare kommer en Automower att klara jobbet, garanterat. Björkkvistar är inga problem, slitaget på knivarna blir möjligen större men de är faktiskt ganska billiga.

En Biltema-klippare må vara billig i inköp men kommer antagligen ändå att bli den dyraste då du efter en säsong av slitande i ditt eget hår inser att du kommer behöva en kvalitetsmaskin i alla fall (inte nödvändigtvis en automower).
 
legion skrev:
Om din tomt överhuvudtaget lämpar sig för en robotklippare kommer en Automower att klara jobbet, garanterat. Björkkvistar är inga problem, slitaget på knivarna blir möjligen större men de är faktiskt ganska billiga.

En Biltema-klippare må vara billig i inköp men kommer antagligen ändå att bli den dyraste då du efter en säsong av slitande i ditt eget hår inser att du kommer behöva en kvalitetsmaskin i alla fall (inte nödvändigtvis en automower).
Instämmer till punkt o pricka. Man måste se helheten i kostnaden.
 
Här är en bild på framsidan. Det är nog inga större problem frånsett nedersta delen av slänten till höger på bilden överst till vänster. Det blir till att klippa nedersta decimetrarna för hand. Klipparen kommer bara att fastna och slira fast.
Bilden där bollen ligger visas passagen mellan fram- och baksida.
Det jag tror på är att låta startslingan till framsidan gå förbi den smala passagen.
/M
knepiga gräsmattepassager.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.