Hej!

Nu när vintern närmar sig med snabba steg i södra Sverige undrar jag vad som är mest effektivt när det kommer till att värma upp huset?
Vi har ett litet hus på 86 kvm där det sitter en täljstenskamin i ena änden och LVP på andra. Kaminen står i "allrummet" och LVP i vardagsrummet.

Vi har även elradiatorer i sovrummen som inte är på pga höga elkostnader, men vad är mest effektivt?
Bör vi slå på elradiatorerna också? Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?

I dagsläget kör vi endast med kaminen och värmepumpen vilket resulterar i att alla sovrum/kontor blir snorkalla.

Håll koll på fukten och frys inte. För att värmen från kamin och värmepump skall spridas till avsides rum är det viktigt att dörrarna aldrig stängs. Blir det ändå för kallt är det bara att slå på elementen. Givetvis blir elkostnaden högre om elementen är på.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ska ni få dom sovrumsvarma, så blir att bita i äpplet och slå på dom, kanske på 18 C. Med en kamin och LVP så blir det dåligt med transport av värme längr bort.

Fairlane
Elelementen drar givetvis mycket mer el än luftvärmepumpen. 86 kvm är ju inte så stort så luftvärmepumpen bör klara en stor del av det, om fläkten är på hög fart och dörrarna till sovrum och kontor öppna.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Sätt på elelementet till önskad temperatur när ni skall sova och vill ha stängd dörr till LLVP pga. dess fläktljud, stäng av elelementet när ni sovit färdigt och håll dörren till sovrummet öppen mot LLVP-värmda rummet resten av tiden.

Ungefär så kör jag - i alla fall vid maxläget av fläkten på LLVP:s innerdel när det är kallt (många minusgrader) ute och bullret är för störande på nattsömnen. 1-2 i fläktfart är OK, 3' på gränsen och lite på dagshumör om man accepterar den, 4' - det går inte...

Visst det svider lite att elströmmen till elelementet för sovrummet inte 'förstärks' på samma sätt som LLVP med 2-3 ggr värmen av insatt ström i avgiven värme, men alternativen är värre med ombyggnad med golvvärme och frånluftsvärmepump och förmodligen aldrig kommer att betala sig investeringsmässigt i form av sparad elkostnad om det är den enda skälet för ombyggnaden.

• Haha
returen
  • Laddar…
H HNguyen skrev:
Hej!

Nu när vintern närmar sig med snabba steg i södra Sverige undrar jag vad som är mest effektivt när det kommer till att värma upp huset?
Vi har ett litet hus på 86 kvm där det sitter en täljstenskamin i ena änden och LVP på andra. Kaminen står i "allrummet" och LVP i vardagsrummet.

Vi har även elradiatorer i sovrummen som inte är på pga höga elkostnader, men vad är mest effektivt?
Bör vi slå på elradiatorerna också? Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?

I dagsläget kör vi endast med kaminen och värmepumpen vilket resulterar i att alla sovrum/kontor blir snorkalla.
kalla sovrum gör attt innerväggarna till angränsande utrymmen blir ytterväggar och det är inte bra för det är saämre isolerinh o

Dörrarna lite på glänt till toaletterna... Än mer öppet på natten.

Annars inga dörrar stängda, förutom om vi har gäster.

Har endast en två ton tung täljstensugn centralt placerad som står för värmen i hela bådelen.
Eldar typ oktober - april.

Luft ut från toaletter och våtrum in i FTX på vinden. Elelementet i FTX bortkopplad. FTX ger typ 12 - 17 grader beroende på årstid. Kyler s a s i luften på sommaren.

De gånger vi lämnar huset flera dagar i följd, drar vi på de direktverkande elementen.

Huset klarar sig utan el eller eldande i två dygn på vintern. Bara mysigt att komma hem o elda.

Har haft denna uppvärmning i mer än 20 år. Trivs med att elda morgon o kväll. Fortfarande mysigt.

Om huset blir kvar när jag inte orkar hålla på med ved för fullt, tänker jag mig att dra in vattenburet och LVVP.

Lutar i o f s mot försäljning då och skaffa mig enkelt boende.

.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Om en eldstad är placerad i mitten av huset, så rör sig varmluften från denna utefter alla taken ut mot ytterväggarna, ned och in över golven, in till eldstaden o s v.

Tvärt om då man har radiatorer ute vid fönstren.

Jag upplever mycket bättre klimat i huset sen vi fick ugnen centralt placerad. Och alla elradiatorer avstängda.

Så var ofta husen byggda förr när det inte fanns el- eller vattenradiatorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.