Har köpt min första fastighet och nu under sensommaren och hösten har jag vaknat till detta varenda morgon. Huset är så pass välisolerat att vi inte har behövt elda än trots frostnätter. Den ventilation vi har är vad ni ser på bild 2. Vi har två sådana, en i varsin ände av huset i stort sett. Ibland låter vi ett fönster stå öppet utan att det blir någon skillnad. Ibland stänger jag igen ventilationen utan att det blir någon skillnad. Alla fönster är har två lager glas. Även trädörrar och träskåp sväller inne i huset. Bör kanske tilläggas att jag bor 10 meter från älven.

Vad kan orsaka detta och hur åtgärdar jag det? Vad är farorna med dessa dyngblöta fönster?
 
  • Fönster med kondens, sprayaflaska, kattens silhuett, suddig utsikt, träd skymtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit väggmonterad enhet (möjligen värmeelement eller termostat) med ventileringsgaller, bredvid en trästol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Ligger fukten på insidan har du usel ventilation och låg värme kan påverka. Det ska vara öppna ventiler i sovrum och vardagsrum samt en fläkt i badrum och ev tvättstuga som får snurra 24/7, har ni det ?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 11 till
  • Laddar…
Är det blött på insidan eller utsidan?

Är det utsidan så är det hög luftfuktighet just nu och det kondenserar gärna på kalla fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Förutsätter att det är på utsidan och isåfall helt normalt den här årstiden på välisolerade fönster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligger fukten på insidan har du usel ventilation och låg värme kan påverka. Det ska vara öppna ventiler i sovrum och vardagsrum samt en fläkt i badrum och ev tvättstuga som får snurra 24/7, har ni det ?
Det stämmer att det är på insidan av fönstren. Vi har två ventiler på de platser du nämner, och en högljudd fläkt i badrummet som vi använder efter dusch. Den måste alltså vara igång konstant? Låter ju förjävligt. Kan det räcka med att man eldar annars?
 
  • Ledsen
din granne
  • Laddar…
Ett tips kan vara att byta fläkten i badrummet, vi bytte vårt reaplan i badrummet till en tyst Pax Calima och det förbättrade luften en del på sommaren/hösten här.
Men tänker byte till rejälare ventilation på sikt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 12 till
  • Laddar…
Byt fläkten till en ny som går konstant, snåla inte köp en Pax eller Intellivent, det är stor ljudskillnad på dessa och billiga 149krs fläktar.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 11 till
  • Laddar…
Eller en fläkt som går konstant, också ökar med automatik hastighet vid förhöjd luftfuktighet och att man även manuellt med brytare kan öka hastigheten (har en återfjädrande brytare som ger impuls till fläkt så den går i xx minuter).
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett tips kan vara att byta fläkten i badrummet, vi bytte vårt reaplan i badrummet till en tyst Pax Calima och det förbättrade luften en del på sommaren/hösten här.
Men tänker byte till rejälare ventilation på sikt.
Tack för tipsen! Vi bor dock så litet att toalettdörren alltid måste hållas stängd (annars kommer vi inte förbi), kommer fläkten ändå göra skillnad?
 
H Herr Okunnig skrev:
Tack för tipsen! Vi bor dock så litet att toalettdörren alltid måste hållas stängd (annars kommer vi inte förbi), kommer fläkten ändå göra skillnad?
Se då till att luft kan passera under eller ovan dörrbladet eller ha dörren lite på glänt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Tack för tipsen! Vi bor dock så litet att toalettdörren alltid måste hållas stängd (annars kommer vi inte förbi), kommer fläkten ändå göra skillnad?
Man kan sätta ventilationsgaller i dörren, eller kapa den i underkant så där blir en springa.
Eller för den delen ett urtag i karmen ovan.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ett tips kan vara att byta fläkten i badrummet, vi bytte vårt reaplan i badrummet till en tyst Pax Calima och det förbättrade luften en del på sommaren/hösten här.
Men tänker byte till rejälare ventilation på sikt.
Hur förbättrar jag ventilationen annars? Vad menas med att skaffa rejälare ventilation?
 
H Herr Okunnig skrev:
Hur förbättrar jag ventilationen annars? Vad menas med att skaffa rejälare ventilation?
Hur stort är huset? Har du en planlösning att bjussa på?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Vad kan orsaka denna dåliga ventilation? Plast i väggarna?
 
H Herr Okunnig skrev:
Hur förbättrar jag ventilationen annars? Vad menas med att skaffa rejälare ventilation?
Jag planerar att installera ett FTX-system (Mekanisk Frånluft och tilluft kombinerad med värmeåtervinning).

Men en vanlig installation är annars frånluftventilation, en eller ett par fläktar som ser till att dra ut den dåliga luften, i kombination med tilluftsventiler.
 
  • Gilla
Dalby60 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.