Hej! Mitt första inlägg här. Jag har mycket begränsad kunskap när det kommer till bygge och behöver hjälp.
Bakrund: Vi köpte en tomt på 1800m2 för något år sedan utanför detaljplanerat område. Tomten va då enbart "skog". Denna har vi därefter avvecklat och anlitade en väletablerad firma för markarbete. Vi ville plana ut tomten och därefter ska vi ansöka om bygglov. Tomten är nu intill en väg och sluttar ner mot en sjö (200m bort ). Detta ville vi då fylla upp så att tomten är plan med vägen. Vi ville ha en plan tomt helt enkelt och så lydde vår beskrivning till markarbetarna.

Vi fick en offert på ordagrant "avbaning av tomt och uppfyllning" 1500m3 fyll.

när arbetet var utfört påpekade vi att det saknas mycket till vägnivå och även att hela tomten inte är gjort. Dem erkände detta och fick ett till försök på sig.

Här kommer bilder på vår tomt i dagsläget. Vi upplever inte att detta är "avbaning av tomt och uppfyllning". Dem har enbart arbetat där huset ska stå, men vi vill givetvis även att trädgård i framtiden är i samma nivå. Tänker vi fel här som upplever att detta är en självklarhet? I all dokumentation har vi sagt "tomten" och aldrig pratat om "delar av tomten".

Bilder från tomt i dagsläget. 2 första bilderna är tagna från vägen.Den sista bilden har tagen från "sjösidan" och tittar upp mot vägen. Allt som ses på sista bilden är våran tomt.

Är detta enligt er kunniga godkänt?

• Delvis bearbetad tomt med mark och gräs, omgiven av träd i bakgrunden, tagen från sjösidan upp mot vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggtomt med jordhög, spår av maskiner, omgiven av träd. Tomten är delvis jämnad men inte i nivå med vägen.
    Skapa konto
  • Delvis sluttande markyta med träd, gräs och jordhögar nära en väg; obearbetade delar av tomt synliga.
    Skapa konto
Nu kan jag inte mycket om markarbete. Men har ni uppskattad fyllnadskubik med i avtalet? Du skriver 1 500 m3 fyll.

Om tomten är 1 800 m2 så betyder det 83 cm fyllning överallt i genomsnitt.
Det ser verkligen inte ut på dina bilder som att man fyllt ut så mycket, förutsatt att lutningen är likvärdig det vi ser bredvid och det inte var ett stort hål där.
Går det att gå ut och göra en höjdmätning och en areamätning så att ni kan se ungefär hur mycket de har fyllt ut?

Sen kanske det är svårt, 1 500m3 fyll är kanske utan kompaktering. Ska man sedan kompaktera det lär det krävas mycket mer

• Gilla
Staraction och 2 till
  • Laddar…
ullet
Ni kommer ju inte kunna fylla hela vägen ut till tomtgränsen, utan slänten som blir måste hamna inne på er mark, annars gör ni intrång på grannens mark.

Men utan att riktigt veta exakt var tomtgränserna riktigt går ser det ju ut som att man kunnat breda ut lite mer mot sjön och eventuellt en halvmeter till mot grannen, men ut mot andra sidan ser det redan ut som att ni gått utanför er egen mark.

• Gilla
Okunnigsnickare och 1 till
  • Laddar…
Ullet har en bra poäng där i sidled. Jag tänkte att hela bild 3 visade er tomt, men så kanske inte är fallet? Jag antog att hela den ytan också hade förväntning om att bli fylld.

Ni får inte höja granntomten, så antingen måste man då bygga någon form av stödmur om ni vill komma närmre annan tomt, eller så krävs det en sluttning.

Ni borde skaffa er en kunnig projektledare. Att börja ett bygge utan egen kunskap visar redan nu att Ni ute på hal is.
Vad som är rätt eller fel i denna start visar att ni inte behärskar hur man beställer.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nissens
Först måste ni få tillstånd av kommunen, du skriver inget om det, men det har ni kanske redan?

• Gilla
  • Arg
zapy och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Först måste ni få tillstånd av kommunen, du skriver inget om det, men det har ni kanske redan?
Det är utanför detaljplanerat område så det krävs inte marklov. Bara att börja schakta precis som TS har gjort. (Om det inte finns områdesbestämmelser som stipulerar marklov. Ovanligt i mina trakter. Eller utökat strandskydd så att det sträcker sig längre än vanliga 100 m, t ex 300 m.)

• Gilla
zapy och 6 till
  • Laddar…
Det låter som ni har gjort steget med markarbetet i omvänd ordning mot hur man brukar göra när man planerar att bygga hus.

Beroende på vilken hustyp ni önskar bygga så kräver det att vissa markarbeten görs för att göra grunden som huset ska vila på. Dvs det markarbetet ni har beställt och fått utfört kommer till viss del behöva göras om med tanke på själva grundens fundament, dragning av vatten/avlopp, el m.m. Sådant brukar man planerar för ihop med en projektledare.

Marken kanske också visar sig vara för mjuk och inte lämpar sig för ett hus tyngd utan behöver stärkas upp genom att pålas dvs geologisk undersökning kanske också är en förutsättning att det görs eller är gjort. Dessutom krävs det oftast marklov av kommunen innan man ens får börja göra något på sin tomt.

Om ni hade planer på att bygga med en hustillverkare så hade de kunnat hjälpa er och guidat er genom processen med kommunen och själva bygget och sagt när man ska göra saker i rätt steg i processen. Med ovan vill jag bara säga att det vore synd ifall ni måste betala extra för markarbetet när väl husbygget och grundläggning av huset ska göras.

Redigerat:
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
Ni har beställt en plan tomt, ni har inte fått vad ni beställt.
Det kanske var en dum beställning, men dummare är väl den som accepterar jobbet i så fall.
Hur som helst hade jag inte betalt innan ni fått vad ni beställt.....🤔

• Gilla
mollanbrollan00 och 1 till
  • Laddar…
Har de även dumpat schaktmasssor på grannfastigheten? (Mellersta bilden)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Nu kan jag inte mycket om markarbete. Men har ni uppskattad fyllnadskubik med i avtalet? Du skriver 1 500 m3 fyll.

Om tomten är 1 800 m2 så betyder det 83 cm fyllning överallt i genomsnitt.
Det ser verkligen inte ut på dina bilder som att man fyllt ut så mycket, förutsatt att lutningen är likvärdig det vi ser bredvid och det inte var ett stort hål där.
Går det att gå ut och göra en höjdmätning och en areamätning så att ni kan se ungefär hur mycket de har fyllt ut?

Sen kanske det är svårt, 1 500m3 fyll är kanske utan kompaktering. Ska man sedan kompaktera det lär det krävas mycket mer
Tack för svar ! Uppskattat fyll 1500 ja enligt kontrakt.

• Gilla
MisterG
  • Laddar…
markhöjning över 0,5m kräver marklov och brukar vanligen ingå som del av bygglovet när man lämnar in nybyggnadskartan. Edit: det är utanför detaljplanelagt område så det är inte aktuellt här.

Hur har ni avtalat om jobbet? Vad står i kontraktet? Vad ska entreprenören fylla med för massor? Vet ni vet de massorna som entreprenören fyllt med kommer ifrån så de inte är förorenade (totalhalter, lakbarhet). Det är en del att hålla koll på :)

Redigerat:
  • Arg
zapy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marklov är som sagt inte aktuellt eftersom detta är utanför detaljplanerat område.

• Gilla
zapy och 4 till
  • Laddar…
Har dålig koll på regler kring arbetet men det verkar ju finnas ganska mycket material kvar så antar att dom inte är klara men du skriver att dom fyllt upp vid huset då förutsätter jag att det inte är med samma material som syns i bild, verkar som ni börjat lite i fel ände man bör ju ha klart för sej var hus garage uppfart ska vara så man kan gräva ur det innan man börjar köpa fyll annars så står man ju med 6-800m³ schaktmassor över som man ska betala för att bli av med.

Tack alla för svar, det uppskattas verkligen! Jag ser också att jag inte varit tillräckligt utförlig i informationen.

Det är egentligen bild 3 som representerar det område vi är mest "missnöjda med". Uppdraget var enkelt i min värld, jag kontaktade firman och sa att jag vill ha en plan tomt i nivå med vägen. Men vad jag sagt är irrelevant inser jag, det är vad som står i skrift som räknas och där står det "avbaning och uppfyllnad av tomt". Det kanske inte är så självklart som jag trott att man vill ha hela tomten i så jämn nivå som möjligt...

där arbetet är utfört är det packat, (dem har utgått från ritningar på huset och placering)
och vi ska absolut ha projektledare när vi drar igång. Anledning till att vi gjorde detta i förväg är att vi ska ansöka om bygglov, och när väl ansökan är gjord får man inte göra detta arbetet om vi förstått det hela rätt, nu hade vi ett läge där vi kunde få fyllet i sig billigare då firman hade arbete i närheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.