Om det nu skulle vara ett verkligt problem med CEE-uttag som är undersäkrade så skulle vi ha ett par tusen installerade problem i Sverige, för hur många 32A ceeuttag finns det inte som är säkrade 25A ?

Ni verkar inte ha historien klart för er. Det var en annan mycket högt rankad expert som ville pålysa ett förbud mot undersäkring av CEE-uttag medan jag m.fl opponerade mig. Men det finns ju ett visst fog i detta, scenarion likt de jag beskrev ovan. Visst, säkringar ska ta hand om detta fall vilket de också gör, åtminstone de första 99 gångerna...

• Gilla
perror
  • Laddar…
Ja det verkar lite verklighetsfrånvänt. Om man nu tex har 20A huvudsäkringar och vill ha ett uttag med mer än 16, hur skulle man göra då?

Du kan t.ex montera ett CEE432 med en märkning, om det behövs, som säger att det får belastas med max 20 A. Dvs man får bedöma fall till fall. CEE finns ju i olika storlekar som ger tydliga signaler om hur mycket de kan belastas. Om nån hantverkare ser ett CEE432 på väggen till nån offentlig lokal och pluggar in byggfläktar som ligger o drar 26 A mer eller mindre permanent i en månad så kan det bli problem om ledningen är dimensionerad för och avsäkrad med 20 A. Bättre då att de belastar med 32 A för då löser säkringen och de kanske fattar att nåt är fel.

Jo, men nu var ju detta en privatbostad det var tal om, inte en industri. Sen om någon expert tycker något innebär det inte att det är relevant. Jag tycker också mycket, det betyder inte att det behöver vara relevant.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Den experten har sina främsta företräden inom ellagstiftning av olika slag tex hur verket sköter sig sett till förra installatörskungörelsen, nya elsäkerhetslagen, nätkoncession, tillverkarens anvisningars betydelser osv, osv. Att dessutom vara lite motvalls och på kant verkar ofta vara en drift precis som i exemplet Bo tar upp. Den rena grundläggande eltekniken i stort verkar däremot inte vara en kär vän därav alla snedtänk.

I princip gick det ut på hur undermåliga både komponenter och utförande kring Diazed säkringselement kan ge problem även inom märkdata. Inget konstigare än att Agda kopplar in lite stödvärme via sina uttag liggande på samma grupp.

J Johan456 skrev:
Jo, men nu var ju detta en privatbostad det var tal om, inte en industri. Sen om någon expert tycker något innebär det inte att det är relevant. Jag tycker också mycket, det betyder inte att det behöver vara relevant.
Ja och som jag skrev i #4 så finns inga regler emot detta och jag såg heller inga problem med det då man bör vara medveten om de begränsningar som råder. Men en relevant fråga tycker jag det är. Vet inte var du läser allt annat?

Tack för alla bra svar! Någon trodde att detta skulle vara temporärt men det var inte tanken. Det sitter ett gammalt "proppskåp" med keramiksäkringar i källaren/garaget och när elektrikern ändå är där så tänkte jag att det är praktiskt at få två olika uttag, 16 och 32 just för att slippa adaptrar och att de skulle få vara kvar efter renoveringen.

Som några påpekat så är största risken om någon långvarigt kopplar in en last på strax över 16A men samma risk får man ju med en liten byggcentral. Där kan man koppla in en 16A last och "krydda" med några Schuko. Iofs är allt synligt på ett ställe så det blir inte samma typ av ljug som med ett "undersäkrat" 32A-uttag men hur många börjar räkna på sådant?

Som tack för alla svar så skickar jag en bild på "underverket". Kan nämna att det är ett låst utrymme, inga barn och bara jag som har nyckel...
Ett gammalt proppskåp med öppen dörr som avslöjar keramiksäkringar och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju sätta en märkning med vilken avsäkring det är på uttaget om man vill vara ordentlig

• Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
En hand håller ett rött 16A CEE eluttag i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I denna tråd verkar det finnas gott om expertert som enkelt kan svara på min fråga.
Jag har ett 16A CEE eluttag i mitt garage som en elektriker satte upp, för ett halft år sedan, för att jag ska ladda min elbil, som kommer i februari, där.
Nu när jag letat laddkablar så är alla som jag intresserad av märkta för 32 A.
Min fråga är. Passar en sådan kabel i ett uttag för 16A eller håller uttagen olika mått?
//Henry

Uttagen håller olika mått så en 32A stickpropp pasar inte i ett 16A uttag, proppen är för stor.

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Uttagen håller olika mått så en 32A stickpropp pasar inte i ett 16A uttag, proppen är för stor.
OK! Tack för det svaret!
Men inget hindrar väl att jag låter göra en kabetsnutt som konverterar från 16A kontakt till 32A kontakt?

Mja...
Läs tråden...:rolleyes:

Elbilar och dess laddare är en vit fläck på kartan för undertecknad, men det förutsäter ju först och främst att man kan tala om för laddaren att den får nöja sig med 16A, och att den är väluppfostrad och lyder.

• Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
Det funkar utmärkt.

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...
Läs tråden...:rolleyes:

Elbilar och dess laddare är en vit fläck på kartan för undertecknad, men det förutsäter ju först och främst att man kan tala om för laddaren att den får nöja sig med 16A, och att den är väluppfostrad och lyder.
Den sidan kan jag mer om. Ja, i bilen kan man ställs max laddeffekt ock på laddkabeln kan man ställa max ampére i stegen 6, 10, 13, 16, 20, 25 och 32 A. Så det är inget problem. Tack för svaren.
//Henry

• Gilla
Sampson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.